Köpråd: Gladen + Mosconi i en Golf 7.

Buddaz
22 mars 2017 · 3 Inlägg

Hej,

2015 åkte jag och kompisen på Housefestival i Holland. Vi bokade boplats på ett vandrarhem som drevs av en familj. Vi lärde ”känna” sonen Patrick under helgen vi var där då han kom på besök för att låna sovsäckar av sina föräldrar då han också skulle på samma festival med sina kompisar (han skulle sova på festivalområdet). Han hade en stylad Peugeot 207 med Gladen- och Mosconi-produkter som lät riktigt, riktigt bra vill jag minnas.

Sökte nyligen efter lite filmklipp på Youtube eftersom jag nyss köpt ny bil och vill uppgradera ljudet. Då dök hans bil upp till min förvåning i sökresultaten, kände igen den direkt. Ni kan se/lyssna på den här.

I hans bil sitter/satt följande produkter.

Fram
Gladen Zero Pro 165.2 DC
Mosconi 120.4 DSP

Bak
Gladen Zero 12 Pro (vet inte vilken baslåda som användes)
Mosconi 240.2

Ljuddämpat hade han i dörrar, tak samt bagage med Silent Coat Extra 3 mm.

Jag har nyligen köpt en ny bil, en VW Golf 7 av 2017 års modell. Vill som sagt var uppgradera ljudet i den och jag gillar Gladen + Mosconi så jag vill gärna köpa deras produkter.

Mosconi 120.4 DSP och Mosconi 240.2 som han använde/använder är gamla produkter som numera ersatts av Mosconi One 130.4 DSP och Mosconi One 250.2 så dessa funderar jag på.

Min potentiella anläggning ser ut som följer.

Fram
Gladen SQX 165
Mosconi One 130.4 DSP

Bak
Gladen SQX 12
Gladen VB 12-50SQX
Mosconi One 250.2

Kan eventuellt köra med klass D-steg (D2-serien) för att slippa värmeutveckling och aktiva kylning med fläktar som One-stegen har. I så fall blir det Mosconi D2 100.4 DSP fram och Mosconi D2 500.1 bak vilka är helt passivt kylda och går i förhållande till klass A/B-stegen riktigt svala. Dock någon tusenlapp dyrare.

Hans framkit Gladen Zero Pro 165.2 DC och basen Gladen Zero 12 Pro är mer inriktat på Hi-Fi vilket jag kan tycka vara lite bortkastade pengar då det sitter i en bil med allt vad väg- och vindljud heter. Gladen SQX 165 som jag funderar på går under "Sound Quality Performance Systems" av Gladen själva och bör därför även det låta bra, dock inte lika Hi-Fi. Det bör spela högre antar jag? Samma med basen Gladen SQX 12.

Produkterna jag valt kostar tillsammans 16,500 kr (någon tusenlapp mer om jag väljer klass D-förstärkarna) exkl installation, kablage och dämpning. Kan tänka mig att installationen kostar mellan 6-8,000 kr samt 1800 kr för dämpmaterial i alla dörrar, tak samt baggege (Gladen har dämpmatta för 195 kr/ark och 9 st ska räcka till en medelstor bil) och 1500 kr för kablage och säkringar etc vilket passar in på min budget som är upp till 30,000 kr.

Behöver man mer stöm eller räcker bilens originalbatteri?

Kondensator?

Jag vill använda bilens orginalhuvudenhet, därför som jag valt DSP på slutsteget.

Åsikter om mina funderingar mottages.

Tack på förhand.

Mvh
Buddaz

Bassiehof
22 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Nej, SQX 12 spelar inte högre pga lägre känslighet än PRO 12. Enda problemet jag har med Gladen är att de inte anger frekvensgång.

Hyfsat rak under 100 hz. http://www.daytonaudio.com/specs/specsh … od=295-466

Inte alls rak under 100 hz. http://www.lautsprechershop.de/pdf/scan … 558t00.pdf

Jag rekommenderar ingenting, jag visar bara viktiga parametrar att hålla koll på.

Buddaz
22 mars 2017 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Nej, SQX 12 spelar inte högre pga lägre känslighet än PRO 12. Enda problemet jag har med Gladen är att de inte anger frekvensgång.

Hyfsat rak under 100 hz. http://www.daytonaudio.com/specs/specsh … od=295-466

Inte alls rak under 100 hz. http://www.lautsprechershop.de/pdf/scan … 558t00.pdf

Jag rekommenderar ingenting, jag visar bara viktiga parametrar att hålla koll på.

Skiljer bara 0.5 dB i känslighet och SQX klarar mer effekt. Sedan bryr jag mig inte om ljudkvalitet då det sitter i en bil med allt vad väg- och vindljud heter.

Bassiehof
22 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Buddaz skrev:

Bassiehof skrev:
Nej, SQX 12 spelar inte högre pga lägre känslighet än PRO 12. Enda problemet jag har med Gladen är att de inte anger frekvensgång.

Hyfsat rak under 100 hz. http://www.daytonaudio.com/specs/specsh … od=295-466

Inte alls rak under 100 hz. http://www.lautsprechershop.de/pdf/scan … 558t00.pdf

Jag rekommenderar ingenting, jag visar bara viktiga parametrar att hålla koll på.

Skiljer bara 0.5 dB i känslighet och SQX klarar mer effekt. Sedan bryr jag mig inte om ljudkvalitet då det sitter i en bil med allt vad väg- och vindljud heter.

Men då måste den matas med mer effekt också och det är inte säkert att andra komponenter inklusive framhögtalare klarar det. Då kanske allt dränks i bas. Du hör skillnaden även om du sitter i en bullrig bil. Men det är klart, har du inte en susning om hur musik ska låta, upplösning, ljudbild, och hur du får till det med tidskomp (nej, mäta räcker inte, du måste lyssna), då behöver du inte ens köpa delar ur denna serie, för SQ står för Sound Quality. Spara pengar och köp nåt billigare. Gas t ex.

Senast redigerat av Bassiehof (22 mars 2017)

Fjong
22 mars 2017 · 1 494 Inlägg

Rekommenderar att du åker till någon EMMA (SQ) tävling och kikar och snackar lite med dom som deltar. Du får säkert möjlighet att provlyssna lite och lär dig nog ett och annat så att du får lite mer grund. Vet att BRL byggde någon bil till kund som var med och tävlade, vet inte vad det kostade men om det ska bli riktigt bra så tar det en hel del tid såklart.

Buddaz
23 mars 2017 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Men då måste den matas med mer effekt också och det är inte säkert att andra komponenter inklusive framhögtalare klarar det. Då kanske allt dränks i bas. Du hör skillnaden även om du sitter i en bullrig bil. Men det är klart, har du inte en susning om hur musik ska låta, upplösning, ljudbild, och hur du får till det med tidskomp (nej, mäta räcker inte, du måste lyssna), då behöver du inte ens köpa delar ur denna serie, för SQ står för Sound Quality. Spara pengar och köp nåt billigare. Gas t ex.

Då köper man steg efter vilken bas man väljer. Samma med framsystemet.

Trevligt att du går till personangrepp och säger att man inget kan om vare sig musik och ljud bara för att man inte har samma åsikt som dig. Du måste vara en väldigt sympatisk person med många vänner. Gör dig inte besvär och skriv mer i denna tråd.

Gladen SQX 12 = High Performance Subwoofer = Prestanda
Gladen Zero Pro 12 = High-End Subwoofer = Hi-Fi

Gladen SQX 165 = Sound Quality Performance Systems = Bra ljud och prestanda
Gladen Zero Pro 165.2 DC = High-End Systems = Hi-Fi

Fjong skrev:
Rekommenderar att du åker till någon EMMA (SQ) tävling...

Är som sagt var inte ute efter Hi-FI (SQ).

Bassiehof
23 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Buddaz skrev:

Bassiehof skrev:
Men då måste den matas med mer effekt också och det är inte säkert att andra komponenter inklusive framhögtalare klarar det. Då kanske allt dränks i bas. Du hör skillnaden även om du sitter i en bullrig bil. Men det är klart, har du inte en susning om hur musik ska låta, upplösning, ljudbild, och hur du får till det med tidskomp (nej, mäta räcker inte, du måste lyssna), då behöver du inte ens köpa delar ur denna serie, för SQ står för Sound Quality. Spara pengar och köp nåt billigare. Gas t ex.

Då köper man steg efter vilken bas man väljer. Samma med framsystemet.

Trevligt att du går till personangrepp och säger att man inget kan om vare sig musik och ljud bara för att man inte har samma åsikt som dig. Du måste vara en väldigt sympatisk person med många vänner. Gör dig inte besvär och skriv mer i denna tråd.

Gladen SQX 12 = High Performance Subwoofer = Prestanda
Gladen Zero Pro 12 = High-End Subwoofer = Hi-Fi

Gladen SQX 165 = Sound Quality Performance Systems = Bra ljud och prestanda
Gladen Zero Pro 165.2 DC = High-End Systems = Hi-Fi

Fjong skrev:
Rekommenderar att du åker till någon EMMA (SQ) tävling...

Är som sagt var inte ute efter Hi-FI (SQ).

Effekten spelar inte någon som helst roll om du inte kan utnyttja den fullt ut. Om du gör det överröstar basen allt annat ljud.

Det är inget personangrepp, jag har hört det förr, bl a från en som var utbildad elektriker. Oftast beror såna åsikter på okunskap. Han hade ju fått lära sig av "ingenjörer" som påstår att det inte ens är mätbara skillnader, och då kan det inte vara hörbara skillnader heller. Jag ifrågasätter det för jag förstår hur Thiele/Small parameterar och olika materialval påverkar ljudet i högtalare.

High end är ett steg upp från hifi, så sqx-serien är hifi, pro-serien är high end. Det är så branschen definierar det. Du kan ju alltid välja att ha en annan åsikt, men just den här hjälper inte dig att förstå.

Men köp Gas Alpha högtalare och slutsteg då om du inte är intresserad. Varför vill du byta ut allt i en ny bil om ljudet är oviktigt? Trollar du?

Fjong
23 mars 2017 · 1 494 Inlägg

Vad exakt är du ute efter då? Det är ju helt klart grejer som är ganska välljuds riktade du kikar på men det går nog dra på lite också. EMMA tävlingar och SPL tävlingar brukar hållas ihop och då finns ju både sq, demo och rena spl bilar på plats och personer som kan bygga smile

Fick lyssna i en passat (om jag inte mins fel) med två st gladen 15'' av nån värre serie och tror det va nått sqx kit i framdörrarna. Bilen va byggd för espl och det lirade riktigt gött.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang