Hur bli bilmekaniker/fordonstekniker?

Djo
3 april 2017 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Djo skrev:
När jag haft jobb som bilmek har jag fått ut 15 efter skatt.

Oj! Det var inte mycket, när var det?

/Benny

Förra sommaren.

Muttley skrev:

Djo skrev:
När jag haft jobb som bilmek har jag fått ut 15 efter skatt.

:p    Jag hade lägre i taxi men så illa trodde jag inte de fanns för ett jobb man ändå har en riktig utbildning till.
De kan inte ha varit kollektivavtal där hoppas jag.

Är utbildad var senast förra sommarn jag hade jobb.

Jo det var med kollektivavtal. Med avtalsenlig lön beräknat på utbildning och antal år i branschen. Är ung och har på tre år efter studenten inte ett fast jobb ännu, Det är brist på jobb för bilmekaniker i mina trakter (Dalarna) 

Detta är verkligheten, och sen gnäller folk över att reparationer och servicar är så dyra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
3 april 2017 · 5 516 Inlägg

Muttley skrev:

simlar skrev:
...
Lönen som mekaniker är väl inte den bästa, grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.

Den lönen är ju skrämmande dålig med tanke på hur dåligt de är för ens kropp.   Trodde den hade blivit högre men då hade jag fel.

Är de värt de idag? Eller du finner det så roligt att man kan leva med lönen?

Väldigt dålig lön fortfarande som mekaniker, snittar ca 19-20k/mån i handen om man räknar med bonusen.

För mig är det värt det, älskar att hålla på med bilar och för mig är det inte så värst slitsamt fysiskt då jag gått över till att främst felsöka istället för meckjobb.

Men ja det är väldigt slitsamt för kroppen med tanke på vad man tjänar så om man inte är riktigt intresserad av att arbeta med bilar så finns det andra yrken med högre lön att söka sig till istället.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
KolGruvan
3 april 2017 · 1 450 Inlägg

Nu är jag visserligen bilplåtslagare men det är ju samma skiten som bilmek, om inte än mer slitsamt.. Har jobbat ca 5 år å har inte ut mycket mer än 16.. och söker ständigt nytt jobb.  Så jag skulle inte rekommendera ett bil jobb till någon.
Men som nån annan skrev, älskar man att skruva bilar så funkar det ju. Jag tröttnade ganska snabbt..

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Oschpister
3 april 2017 · 308 Inlägg

Låter ju inte så lovande haha big_smile

Så lastbilsmek som gäller..? Något annat inom fordonsbranschen annars? Hur är det med lackerare, lätt att få jobb/bra lön/värt det?

Har "turen" att jag har fler intressen än bara bilar.. IT lär det väl finnas jobb inom smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Djo
3 april 2017 · 10 157 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:
Låter ju inte så lovande haha big_smile

Så lastbilsmek som gäller..? Något annat inom fordonsbranschen annars? Hur är det med lackerare, lätt att få jobb/bra lön/värt det?

Har "turen" att jag har fler intressen än bara bilar.. IT lär det väl finnas jobb inom smile

Ingen jag känner som utbildat sig till lackerare jobbar som det, detsamma med plåtslagare.

Om du kan IT är det nog en bättre vägg för dig. Men vet ej hur det ser ut med jobb där heller.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
3 april 2017 ·

Gitarrmetarn skrev:
Låter ju inte så lovande haha big_smile

Så lastbilsmek som gäller..? Något annat inom fordonsbranschen annars? Hur är det med lackerare, lätt att få jobb/bra lön/värt det?

Har "turen" att jag har fler intressen än bara bilar.. IT lär det väl finnas jobb inom smile

Lastbilsmek = byta växellådor på Scania sopbilar.
Det är ett väldigt tungt arbete och bullrigt även om hjälpmedel och skydd finns så kommer du inte ifrån kontakten med alla cancerogena ämnen som förekommer i bränsledrivna fordon.
Lönen? Strax under 30000kr/mån för en välmeriterad mek (jag själv) är vad som erbjuds i Sörmland som ingångslön hos några märkesverkstäder, jag har inte nappat.
Har arbetat inom fordonsindustrin i många år med både skruva och utveckla i laboratorium samt fälttester av prototyper. Nu arbetar jag med specificerad individriktad utbildning och trivs med det då det är rent och fysiskt snällt för kroppen utan att behöva krypa och kräla runt med skit droppandes uppifrån.
Bilskadereparatör är min gymnasiella utbildning och det är tuffare än bilmek då det alltid oavsett vad du gör ska banka rycka slå och bända för att få arbetet utfört utöver alla knepiga arbetsställningar i under och bredvid bilfan.
IT = kör på det och ha mekandet som hobby så blir du både äldre och friskare. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang