Hur bli bilmekaniker/fordonstekniker?

Oschpister
2 april 2017 · 308 Inlägg

Hej!

Jag är sugen på att utbilda mig till bilmekaniker.. Men eftersom jag redan läst in gymnasiet och är 24 år så har ju det tåget gått.. Hur bär man sig åt då? Jag tycker att det är lustigt att det verkar vara ett bristyrke men nästan omöjligt att bli om man inte gått fordonsprogrammet.

Någon som blivit mekaniker UTAN fordonsprogrammet eller liknande som kan ge lite vägledning? smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Polaren
2 april 2017 · 352 Inlägg

Ring till arbetsförmedlingen och se ifall de kan hjälpa dig. Eventuellt vägleda dig till en kurs. De är till för mer än bara arbetslöst folk.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2017 · 13 741 Inlägg

sök på fordonutbildning vuxenutbildning.   gick ett förberedande program då jag inte har min utbildning på papper så var det tänkt att validera mina kunskaper. men gav upp då jag insåg att sånt där är för folk helt utan grundkunskap..  tex meka en gammal volvo b21a som man skulle byta kamrem då gick jag hem för sånt orkar jag inte med!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2017 · 14 046 Inlägg

Growe skrev:
sök på fordonutbildning vuxenutbildning.   gick ett förberedande program då jag inte har min utbildning på papper så var det tänkt att validera mina kunskaper. men gav upp då jag insåg att sånt där är för folk helt utan grundkunskap..  tex meka en gammal volvo b21a som man skulle byta kamrem då gick jag hem för sånt orkar jag inte med!

Det är väl bara att gå klart utbildningen för att få ett betyg. Betyget var väl det primära, eller hur. Ibland får man stå ut även fast man kanske är överkvalificerad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
2 april 2017 ·

Komvux har utbildningar. Går att hitta på google.

Men de sa att de var ett bristyrke även för över 10 år sen.   Tror inte en enda i min klass jobbar som personbilstekniker som de heter idag.
Jag jobba med de i 3 månader max smile     Ingen ville ha folk med under 3 års erfarenhet som gick att redovisa.

siiimooon Påstängd
2 april 2017 · 1 194 Inlägg

Muttley skrev:
Komvux har utbildningar. Går att hitta på google.

Men de sa att de var ett bristyrke även för över 10 år sen.   Tror inte en enda i min klass jobbar som personbilstekniker som de heter idag.
Jag jobba med de i 3 månader max smile     Ingen ville ha folk med under 3 års erfarenhet som gick att redovisa.

Var lika för mig, nästan totalt omöjligt att få jobb som bilmek eftersom man inte hade flera års erfarenhet. Och då hade man ju ändå hört från allt och alla, att om man gick fordonsprogrammet då fick man minsann jobb direkt när man gick ut.. roll

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2017 · 14 046 Inlägg

siiimooon skrev:

Muttley skrev:
Komvux har utbildningar. Går att hitta på google.

Men de sa att de var ett bristyrke även för över 10 år sen.   Tror inte en enda i min klass jobbar som personbilstekniker som de heter idag.
Jag jobba med de i 3 månader max smile     Ingen ville ha folk med under 3 års erfarenhet som gick att redovisa.

Var lika för mig, nästan totalt omöjligt att få jobb som bilmek eftersom man inte hade flera års erfarenhet. Och då hade man ju ändå hört från allt och alla, att om man gick fordonsprogrammet då fick man minsann jobb direkt när man gick ut.. roll

Jaa, det är synd att det är så. Helst ska man vara 25 år och ha 40 års erfarenhet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
2 april 2017 ·

siiimooon skrev:

Muttley skrev:
Komvux har utbildningar. Går att hitta på google.

Men de sa att de var ett bristyrke även för över 10 år sen.   Tror inte en enda i min klass jobbar som personbilstekniker som de heter idag.
Jag jobba med de i 3 månader max smile     Ingen ville ha folk med under 3 års erfarenhet som gick att redovisa.

Var lika för mig, nästan totalt omöjligt att få jobb som bilmek eftersom man inte hade flera års erfarenhet. Och då hade man ju ändå hört från allt och alla, att om man gick fordonsprogrammet då fick man minsann jobb direkt när man gick ut.. roll

De var ren lögn då smile   När de från gymnasieprogrammet gjorde reklam för programmet. Bara ren skitsnack, vi skulle ju få ett jobb. Men eftersom man inte heller hade direkt kontakter i branschen eller erfarenheten fick man inte ens större chans.

Så de är väl andra tipset, ungefär som lastbilschaffisar bör ha.  En kontakt innan man lägger tiden på det.

Djo
2 april 2017 · 10 157 Inlägg

Bli inte det du kommer få söka jobb i evigheter och kanske med stor dos tur får ett.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2017 · 13 741 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
sök på fordonutbildning vuxenutbildning.   gick ett förberedande program då jag inte har min utbildning på papper så var det tänkt att validera mina kunskaper. men gav upp då jag insåg att sånt där är för folk helt utan grundkunskap..  tex meka en gammal volvo b21a som man skulle byta kamrem då gick jag hem för sånt orkar jag inte med!

Det är väl bara att gå klart utbildningen för att få ett betyg. Betyget var väl det primära, eller hur. Ibland får man stå ut även fast man kanske är överkvalificerad.

/Benny

pallade faktist inte...   och ångrar det verkligen inte idag..
nu mekar jag när det behövs.  blir något motorbyte kopplingsbyten kamremmar kopplingar och lite tråk jobb som bromsbyten och sånt smäck när jag känner för det eller när någon behöver hjälp på sin verkstad.   På vardagar kör jag buss.  kollar olja byter någon lampa på sin höjd   riktigt skönt.
innan det så höll jag på och demonterade och monterade bilar inför och efter lack maskerade osv. och gjorde en del mekjobb när tid fanns över.

och det slitet förhållande till vad jag tjänade mot idag så hade jag behövt haft en årslön på över 500K för att stå ut och meka. smile    för vem kan sitta med fötterna i kors och kolla på film 3-5timmar om dagen och endå få lön? smile 

så jag hade tur att nivån var så låg.
för nivån på denna utbildning var i nivå att dom inte visste vad en lednyckel var för något.
att bara tanken att dessa skulle utbilda sig till reservdelsbytare gjorde mig rätt arg.. för det var det enda dom kunde bli på sin höjd.

känner att det var rätt att mest meka som sin hobby.  inte för att överleva.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2017 · 14 046 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
sök på fordonutbildning vuxenutbildning.   gick ett förberedande program då jag inte har min utbildning på papper så var det tänkt att validera mina kunskaper. men gav upp då jag insåg att sånt där är för folk helt utan grundkunskap..  tex meka en gammal volvo b21a som man skulle byta kamrem då gick jag hem för sånt orkar jag inte med!

Det är väl bara att gå klart utbildningen för att få ett betyg. Betyget var väl det primära, eller hur. Ibland får man stå ut även fast man kanske är överkvalificerad.

/Benny

pallade faktist inte...   och ångrar det verkligen inte idag..
nu mekar jag när det behövs.  blir något motorbyte kopplingsbyten kamremmar kopplingar och lite tråk jobb som bromsbyten och sånt smäck när jag känner för det eller när någon behöver hjälp på sin verkstad.   På vardagar kör jag buss.  kollar olja byter någon lampa på sin höjd   riktigt skönt.
innan det så höll jag på och demonterade och monterade bilar inför och efter lack maskerade osv. och gjorde en del mekjobb när tid fanns över.

och det slitet förhållande till vad jag tjänade mot idag så hade jag behövt haft en årslön på över 500K för att stå ut och meka. smile    för vem kan sitta med fötterna i kors och kolla på film 3-5timmar om dagen och endå få lön? smile 

så jag hade tur att nivån var så låg.
för nivån på denna utbildning var i nivå att dom inte visste vad en lednyckel var för något.
att bara tanken att dessa skulle utbilda sig till reservdelsbytare gjorde mig rätt arg.. för det var det enda dom kunde bli på sin höjd.

känner att det var rätt att mest meka som sin hobby.  inte för att överleva.

Det är ju toppen. Du har gjort ett aktivt val som du är nöjd med. Du kanske hade blivit missnöjd om du gått kvar på utbildningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
3 april 2017 · 5 525 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:
Hej!

Jag är sugen på att utbilda mig till bilmekaniker.. Men eftersom jag redan läst in gymnasiet och är 24 år så har ju det tåget gått.. Hur bär man sig åt då? Jag tycker att det är lustigt att det verkar vara ett bristyrke men nästan omöjligt att bli om man inte gått fordonsprogrammet.

Någon som blivit mekaniker UTAN fordonsprogrammet eller liknande som kan ge lite vägledning? smile

Har själv gått vuxenutbildning till lastbilsmekaniker via Arbetsförmedlingen då jag vid 21års ålder hoppade av högskoleutbildning och sen inte fick något jobb jag var intresserad av då jag endast hade teoretisk utbildning på papper.

Blev då skickad till Utbildning Nord uppe i Övertorneå.
Ganska meningslös utbildning då kunskapsnivån var så pass låg att jag inte kunde något mer när jag började än när jag slutade.
Däremot fick jag papper på att jag var utbildad mekaniker och fick anställning som personbilsmekaniker 3veckor efter jag avslutade utbildningen.
Utbildningen har ingen tidsbegränsning, går att göra bort allt på några månader eller på något år, själv gjorde jag bort det på 9månader men hade gått att bli färdig någon månad snabbare.

Ett tips är att utbilda dig till Lastbilsmekaniker istället, verkstäderna bryr sig inte vad för meck du är utbildad till, men det är större brist på folk på lastbilssidan än på personbilssidan och är då bra om du har erfarenhet att mecka både PB och LB.

Lönen som mekaniker är väl inte den bästa, grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.

Senast redigerat av simlar (3 april 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Djo
3 april 2017 · 10 157 Inlägg

simlar skrev:

Gitarrmetarn skrev:
Hej!

Jag är sugen på att utbilda mig till bilmekaniker.. Men eftersom jag redan läst in gymnasiet och är 24 år så har ju det tåget gått.. Hur bär man sig åt då? Jag tycker att det är lustigt att det verkar vara ett bristyrke men nästan omöjligt att bli om man inte gått fordonsprogrammet.

Någon som blivit mekaniker UTAN fordonsprogrammet eller liknande som kan ge lite vägledning? smile

Har själv gått vuxenutbildning till lastbilsmekaniker via Arbetsförmedlingen då jag vid 21års ålder hoppade av högskoleutbildning och sen inte fick något jobb jag var intresserad av då jag endast hade teoretisk utbildning på papper.

Blev då skickad till Utbildning Nord uppe i Övertorneå.
Ganska meningslös utbildning då kunskapsnivån var så pass låg att jag inte kunde något mer när jag började än när jag slutade.
Däremot fick jag papper på att jag var utbildad mekaniker och fick anställning som personbilsmekaniker 3veckor efter jag avslutade utbildningen.
Utbildningen har ingen tidsbegränsning, går att göra bort allt på några månader eller på något år, själv gjorde jag bort det på 9månader men hade gått att bli färdig någon månad snabbare.

Ett tips är att utbilda dig till Lastbilsmekaniker istället, verkstäderna bryr sig inte vad för meck du är utbildad till, men det är större brist på folk på lastbilssidan än på personbilssidan och är då bra om du har erfarenhet att mecka både PB och LB.

Lönen som mekaniker är väl inte den bästa, grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.

Före skatt då ska väl tilläggas annars har du bra lön för en bilmek.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
3 april 2017 · 5 525 Inlägg

Djo skrev:

simlar skrev:

Gitarrmetarn skrev:
Hej!

Jag är sugen på att utbilda mig till bilmekaniker.. Men eftersom jag redan läst in gymnasiet och är 24 år så har ju det tåget gått.. Hur bär man sig åt då? Jag tycker att det är lustigt att det verkar vara ett bristyrke men nästan omöjligt att bli om man inte gått fordonsprogrammet.

Någon som blivit mekaniker UTAN fordonsprogrammet eller liknande som kan ge lite vägledning? smile

Har själv gått vuxenutbildning till lastbilsmekaniker via Arbetsförmedlingen då jag vid 21års ålder hoppade av högskoleutbildning och sen inte fick något jobb jag var intresserad av då jag endast hade teoretisk utbildning på papper.

Blev då skickad till Utbildning Nord uppe i Övertorneå.
Ganska meningslös utbildning då kunskapsnivån var så pass låg att jag inte kunde något mer när jag började än när jag slutade.
Däremot fick jag papper på att jag var utbildad mekaniker och fick anställning som personbilsmekaniker 3veckor efter jag avslutade utbildningen.
Utbildningen har ingen tidsbegränsning, går att göra bort allt på några månader eller på något år, själv gjorde jag bort det på 9månader men hade gått att bli färdig någon månad snabbare.

Ett tips är att utbilda dig till Lastbilsmekaniker istället, verkstäderna bryr sig inte vad för meck du är utbildad till, men det är större brist på folk på lastbilssidan än på personbilssidan och är då bra om du har erfarenhet att mecka både PB och LB.

Lönen som mekaniker är väl inte den bästa, grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.

Före skatt då ska väl tilläggas annars har du bra lön för en bilmek.

Självklart före skatt, jag har till och med skrivit det i inlägget om du läst ordentligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
3 april 2017 · 4 250 Inlägg

Skulle nog välja en utbildning via komvux, eller ky utbildning, yrkes förberedande utbildning eller vad den nu heter, kör på mekaniker, sen finns det andra jobb inom branchen, man behöver inte bli bilmeck, finns besiktnings man också, eller så kan man ju också provköra bilar, alla dessa har mycket bättre lön än meck.

Djo
3 april 2017 · 10 157 Inlägg

simlar skrev:

Djo skrev:

simlar skrev:

Har själv gått vuxenutbildning till lastbilsmekaniker via Arbetsförmedlingen då jag vid 21års ålder hoppade av högskoleutbildning och sen inte fick något jobb jag var intresserad av då jag endast hade teoretisk utbildning på papper.

Blev då skickad till Utbildning Nord uppe i Övertorneå.
Ganska meningslös utbildning då kunskapsnivån var så pass låg att jag inte kunde något mer när jag började än när jag slutade.
Däremot fick jag papper på att jag var utbildad mekaniker och fick anställning som personbilsmekaniker 3veckor efter jag avslutade utbildningen.
Utbildningen har ingen tidsbegränsning, går att göra bort allt på några månader eller på något år, själv gjorde jag bort det på 9månader men hade gått att bli färdig någon månad snabbare.

Ett tips är att utbilda dig till Lastbilsmekaniker istället, verkstäderna bryr sig inte vad för meck du är utbildad till, men det är större brist på folk på lastbilssidan än på personbilssidan och är då bra om du har erfarenhet att mecka både PB och LB.

Lönen som mekaniker är väl inte den bästa, grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.

Före skatt då ska väl tilläggas annars har du bra lön för en bilmek.

Självklart före skatt, jag har till och med skrivit det i inlägget om du läst ordentligt.

Missade det sorry.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
3 april 2017 ·

simlar skrev:

Gitarrmetarn skrev:
Hej!

Jag är sugen på att utbilda mig till bilmekaniker.. Men eftersom jag redan läst in gymnasiet och är 24 år så har ju det tåget gått.. Hur bär man sig åt då? Jag tycker att det är lustigt att det verkar vara ett bristyrke men nästan omöjligt att bli om man inte gått fordonsprogrammet.

Någon som blivit mekaniker UTAN fordonsprogrammet eller liknande som kan ge lite vägledning? smile

Har själv gått vuxenutbildning till lastbilsmekaniker via Arbetsförmedlingen då jag vid 21års ålder hoppade av högskoleutbildning och sen inte fick något jobb jag var intresserad av då jag endast hade teoretisk utbildning på papper.

Blev då skickad till Utbildning Nord uppe i Övertorneå.
Ganska meningslös utbildning då kunskapsnivån var så pass låg att jag inte kunde något mer när jag började än när jag slutade.
Däremot fick jag papper på att jag var utbildad mekaniker och fick anställning som personbilsmekaniker 3veckor efter jag avslutade utbildningen.
Utbildningen har ingen tidsbegränsning, går att göra bort allt på några månader eller på något år, själv gjorde jag bort det på 9månader men hade gått att bli färdig någon månad snabbare.

Ett tips är att utbilda dig till Lastbilsmekaniker istället, verkstäderna bryr sig inte vad för meck du är utbildad till, men det är större brist på folk på lastbilssidan än på personbilssidan och är då bra om du har erfarenhet att mecka både PB och LB.

Lönen som mekaniker är väl inte den bästa, grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.

Den lönen är ju skrämmande dålig med tanke på hur dåligt de är för ens kropp.   Trodde den hade blivit högre men då hade jag fel.

Är de värt de idag? Eller du finner det så roligt att man kan leva med lönen?

Djo
3 april 2017 · 10 157 Inlägg

När jag haft jobb som bilmek har jag fått ut 15 efter skatt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 april 2017 · 14 046 Inlägg

Djo skrev:
När jag haft jobb som bilmek har jag fått ut 15 efter skatt.

Oj! Det var inte mycket, när var det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
3 april 2017 ·

Djo skrev:
När jag haft jobb som bilmek har jag fått ut 15 efter skatt.

:p    Jag hade lägre i taxi men så illa trodde jag inte de fanns för ett jobb man ändå har en riktig utbildning till.
De kan inte ha varit kollektivavtal där hoppas jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang