Nya repiga fälgar (repor i klarlacken)

Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Hoppas detta case landar i rätt tråd, annars får Moderatorn gärna visa mig tillrätta. Sympatiserar ni med rättvisa och har åsikter om märkesverkstäder - give it to me och bumpa tråden till dina vänner som har egna erfarenheter eller besitter kunskap som kan vara till hjälp! Håll er dock on topic, jag vet att det finns mycket synpunkter på märkesverkstäder. Detta är en del av mitt underlag att driva ett ärende med hjälp av ARN samt ytterligare ett ärende direkt mot VAG Sverige.

Fälgarna på bilden har enbart och endast hanterats av och en och samma Din Bil-verkstad i Stockholmsområdet. Arbetet som gjordes på bilen innebar att alla fyra hjulen var tvungna att monteras av och sedan på igen efter utfört arbete. Bilen var två dagar på verkstaden. Jag har inte vid ett enda tillfälle demonterat eller monterat fälgarna.

Vid verkstadsbesöket hade bilen gått 141 mil och när detta upptäcktes hade bilen gått 161 mil och körts vid tre tillfällen och sammanlagt 20 mil. Fälgarna är aldrig tvättade av mig, endast avspolade med högtryck och avfettning. Exakt i detta skick, nytvättad bil/fälgar och utan en enda synlig skada på fälgarna lämnades bilen i verkstadens förvar för arbetet. När jag hämtade ut bilen var det dunkelt och bilen var skitig efter provkörning.

Så kära Gorgare, duktiga mekare, bilvårdare och andra som gillar bilar. Vad har ni för teorier om hur dessa skador har uppstått? Märken finns på samtliga fälgar, med undantag för en fjärde fälg som har något annorlunda skador. Jag återkommer till det för att inte leda er i någon viss riktning.

Edit: Ursäkta otydligheten, det är jag som kört dessa 20 mil. Eftersom jag kört så lite har jag inte haft nåt behov av att tvätta bilen så det är först när jag skulle föra det - första gången efter verkstadsbesöket - som jag upptäcker detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-3e16a6aa0f3eb4e2a59e707d4272c32c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-762285108a95bc00409af350c09bb1b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-00ee622d2eee3b54a43fdd446b818763.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-dfb726fe99f515574f480d192778743f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-89effa3246a79d3c28aaca97050beb0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-de70ac64db5d066ee891370111670fff.jpg

Senast redigerat av Soulman (17 april 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 april 2017 · 14 054 Inlägg

Om det är som du säger så hur i helvete har dom lyckats förstöra fälgarna på detta vis. Det kan tyvärr vara vårt att bevisa att verkstaden gjort dessa märken. Men varför körde dom 20 mil? Har dom kastat fälgarna på varann när dom demonterat dessa så att däcken skaft på underliggande fälg och därför så har en fälg klarat sig. Bedrövligt är det iaf. Hoppas du får upprättelse för detta.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (17 april 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Om det är som du säger så hur i helvete har dom lyckats förstöra fälgarna på detta vis. Det kan tyvärr vara vårt att bevisa att verkstaden gjort dessa märken. Men varför körde dom 20 mil? Har dom kastat fälgarna på varann när dom demonterat dessa så att däcken skaft på underliggande fälg och därför så har en fälg klarat sig. Bedrövligt är det iaf. Hoppas du får upprättelse för detta.

/Benny

Ursäkta otydligheten, det är jag som kört dessa 20 mil. Eftersom jag kört så lite har jag inte haft nåt behov av att tvätta bilen så det är först när jag skulle föra det - första gången efter verkstadsbesöket - som jag upptäcker detta.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Djo
17 april 2017 · 10 157 Inlägg

Fälgar med sådan där finish är extremt lätt repade om fälgarna var skitiga när mekanikern skruvade av dom och inte hanterade dom väldigt varsamt eller till och med lutat dom emot varandra, Räcker att han hållit i ekrarna när han hänga av/på hjulen och höll kvar dom med knäet så blir det tyvärr sådana där märken.

Med den finishen så bör hjulen vara helt rena och man ska undvika att röra fälgen. Utan enbart hålla i däcket och se till att man själv är ren om tassarna, och absolut inte försöka få bort nå fingeravtryck genom att gnugga.

Men har svårt tro fälgarna var helt felfria innan du lämnade in bilen då det är såpass många olika märken/skador, tyvärr kan enbart meken säga hur han hanterat fälgarna och det blir svårt att bevisa någonting överhuvudtaget tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
17 april 2017 ·

Lycka till mot VAG.
De är svårt nog att få rätt vid rostiga nya bilar (nåja 2 år gamla)  som folk försökt få rätt för när de gäller rost på bagageluckor och trösklar.

Du får försöka få rätt mot verkstaden, vag sverige går inte att föra något vettigt mot oftast smile

Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Djo skrev:
Fälgar med sådan där finish är extremt lätt repade om fälgarna var skitiga när mekanikern skruvade av dom och inte hanterade dom väldigt varsamt eller till och med lutat dom emot varandra, Räcker att han hållit i ekrarna när han hänga av/på hjulen och höll kvar dom med knäet så blir det tyvärr sådana där märken.

Med den finishen så bör hjulen vara helt rena och man ska undvika att röra fälgen. Utan enbart hålla i däcket och se till att man själv är ren om tassarna, och absolut inte försöka få bort nå fingeravtryck genom att gnugga.

Men har svårt tro fälgarna var helt felfria innan du lämnade in bilen då det är såpass många olika märken/skador, tyvärr kan enbart meken säga hur han hanterat fälgarna och det blir svårt att bevisa någonting överhuvudtaget tyvärr.

Jag håller med dig om att ytan är känslig, därför lämnade jag ifrån mig bilen nytvättad och jag har ungefär 1,5km till verkstaden, väglaget var torrt. Jag får ju förutsätta att märkesverkstaden jag vänt mig till har kunskap om att ta hand om grejerna de säljer. Gummit går naturligtvis inte att hålla rent mellan tvätthallen och verkstaden.
Bilen hade som sagt rullat 141 mil när jag lämnade in den och det fanns inte ett enda märke på fälgarna, ingen annan har någonsin tagit i dem eller tagit av/på dem och det finns fortfarande inga nya märken nu när bilen rullat totalt cirka 240 mil.

Har du någon teori om det är skador som skulle kunna uppstå "under färd" så att säga, eller när bilen stått parkerad?

Tack för svar så här långt, fortsätt mata in era tankar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:
Lycka till mot VAG.
De är svårt nog att få rätt vid rostiga nya bilar (nåja 2 år gamla)  som folk försökt få rätt för när de gäller rost på bagageluckor och trösklar.

Du får försöka få rätt mot verkstaden, vag sverige går inte att föra något vettigt mot oftast smile

Jodå, efter samtal med platschefen ändrade han verkstadschefens beslut och erbjöd mig att byta fälgar. Det han inte berättade var att de satt på en demobil som gått 800 mil. Jag såg naturligtvis ingen anledning att byta till fälgar som har mer skador.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
17 april 2017 ·

Soulman skrev:

Muttley skrev:
Lycka till mot VAG.
De är svårt nog att få rätt vid rostiga nya bilar (nåja 2 år gamla)  som folk försökt få rätt för när de gäller rost på bagageluckor och trösklar.

Du får försöka få rätt mot verkstaden, vag sverige går inte att föra något vettigt mot oftast smile

Jodå, efter samtal med platschefen ändrade han verkstadschefens beslut och erbjöd mig att byta fälgar. Det han inte berättade var att de satt på en demobil som gått 800 mil. Jag såg naturligtvis ingen anledning att byta till fälgar som har mer skador.

Vilken jäkla deal.    Bara fortsätta, när de tröttnat på dig kan de ge med sig.  Så fick vår bilansvariga göra när de handlade om slutkörda motorer efter 22 månader smile  vw ville inte byta på garantin.

Djo
17 april 2017 · 10 157 Inlägg

Soulman skrev:

Djo skrev:
Fälgar med sådan där finish är extremt lätt repade om fälgarna var skitiga när mekanikern skruvade av dom och inte hanterade dom väldigt varsamt eller till och med lutat dom emot varandra, Räcker att han hållit i ekrarna när han hänga av/på hjulen och höll kvar dom med knäet så blir det tyvärr sådana där märken.

Med den finishen så bör hjulen vara helt rena och man ska undvika att röra fälgen. Utan enbart hålla i däcket och se till att man själv är ren om tassarna, och absolut inte försöka få bort nå fingeravtryck genom att gnugga.

Men har svårt tro fälgarna var helt felfria innan du lämnade in bilen då det är såpass många olika märken/skador, tyvärr kan enbart meken säga hur han hanterat fälgarna och det blir svårt att bevisa någonting överhuvudtaget tyvärr.

Jag håller med dig om att ytan är känslig, därför lämnade jag ifrån mig bilen nytvättad och jag har ungefär 1,5km till verkstaden, väglaget var torrt. Jag får ju förutsätta att märkesverkstaden jag vänt mig till har kunskap om att ta hand om grejerna de säljer. Gummit går naturligtvis inte att hålla rent mellan tvätthallen och verkstaden.
Bilen hade som sagt rullat 141 mil när jag lämnade in den och det fanns inte ett enda märke på fälgarna, ingen annan har någonsin tagit i dem eller tagit av/på dem och det finns fortfarande inga nya märken nu när bilen rullat totalt cirka 240 mil.

Har du någon teori om det är skador som skulle kunna uppstå "under färd" så att säga, eller när bilen stått parkerad?

Tack för svar så här långt, fortsätt mata in era tankar.

Javars har han kört emot nå buskar eller varigt ut på grusvägg så skulle dessa skador också kunna uppstå.

parkerad ja isåfall om några lutat sig mot den och satt upp skon mot fälgen men då borde det inte vara på samtliga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Soulman
18 april 2017 · 1 271 Inlägg

Djo skrev:

Soulman skrev:

Djo skrev:
Fälgar med sådan där finish är extremt lätt repade om fälgarna var skitiga när mekanikern skruvade av dom och inte hanterade dom väldigt varsamt eller till och med lutat dom emot varandra, Räcker att han hållit i ekrarna när han hänga av/på hjulen och höll kvar dom med knäet så blir det tyvärr sådana där märken.

Med den finishen så bör hjulen vara helt rena och man ska undvika att röra fälgen. Utan enbart hålla i däcket och se till att man själv är ren om tassarna, och absolut inte försöka få bort nå fingeravtryck genom att gnugga.

Men har svårt tro fälgarna var helt felfria innan du lämnade in bilen då det är såpass många olika märken/skador, tyvärr kan enbart meken säga hur han hanterat fälgarna och det blir svårt att bevisa någonting överhuvudtaget tyvärr.

Jag håller med dig om att ytan är känslig, därför lämnade jag ifrån mig bilen nytvättad och jag har ungefär 1,5km till verkstaden, väglaget var torrt. Jag får ju förutsätta att märkesverkstaden jag vänt mig till har kunskap om att ta hand om grejerna de säljer. Gummit går naturligtvis inte att hålla rent mellan tvätthallen och verkstaden.
Bilen hade som sagt rullat 141 mil när jag lämnade in den och det fanns inte ett enda märke på fälgarna, ingen annan har någonsin tagit i dem eller tagit av/på dem och det finns fortfarande inga nya märken nu när bilen rullat totalt cirka 240 mil.

Har du någon teori om det är skador som skulle kunna uppstå "under färd" så att säga, eller när bilen stått parkerad?

Tack för svar så här långt, fortsätt mata in era tankar.

Javars har han kört emot nå buskar eller varigt ut på grusvägg så skulle dessa skador också kunna uppstå.

parkerad ja isåfall om några lutat sig mot den och satt upp skon mot fälgen men då borde det inte vara på samtliga.

Intressant teori! Men om det uppstått under färd, borde inte märkena följa rotationsriktningen? Det är ju repor på samtliga fälgar, i olika riktningar.

Kom igen nu, fler teorier.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Djo
18 april 2017 · 10 157 Inlägg

Kört bilen genom borsttvätt kanske alltså teorier kan det finnas hur många som helst men det hjälper föga i verkligheten.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Soulman
25 april 2017 · 1 271 Inlägg

Kanon, tack för svar. Monologen med VAG Sverige fortsätter och idag är det eskalerat. Jag bumpar lite med mer info.

Det är endast tre av fälgarna som har identiska märken, den fjärde fälgen har helt andra typer av märken. Jag nöjer mig med att skriva så för att inte leda in någon på på något visst spår.

Bilen har alltså levererats nytvättad, så att det blir dessa märken pga handskarna när man monterar av fälgarna tror jag inte riktigt på.

Hade den körts i en borsttvätt/automattvätt skulle rimligtvis alla fyra fälgarna ha samma skador. Så är inte fallet.

Hade bilen körts vårdslöst hade det nog uppstått en hel del andra skador på bilen, inklusive fälgarna. Det finns inga som helst skador på bilen i övrigt, men skador på huvudsakligen tre av fälgarna vilket skulle vara rätt märkligt i detta exempel.

Så - kom igen med fler teorier. Bland annat detta underlag ska användas i en kommande ARN anmälan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
25 april 2017 ·

Man har lyft av dem med skitiga handskar troligtvis. Räcker med lite grus/sand på handskarna.

Någon planta kan ha hållt en fot/skitig handske mot dem vid demontering/montering för att de inte skulle välta.

Soulman
25 april 2017 · 1 271 Inlägg

Cupra_ skrev:
Någon planta kan ha hållt en fot/skitig handske mot dem vid demontering/montering för att de inte skulle välta.

Bra teori och fullt möjlig! Och då har ju verkstaden i så fall orsakat skadorna.

Hur jag än försöker kan jag inte komma på nåt rimligt sätt jag medvetet eller omedvetet skulle ha själv orsakat dessa skador. Men jag vet exakt hur verkstaden har gjort det och de hittills vägrar låta mig visa det.

Senast redigerat av Soulman (25 april 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
25 april 2017 ·

http://www.gummihuset.se/Content/Image/banners/tire_stack.png
Bilen lyfts upp och samtliga hjul lossas och läggs i en trave på en däckvagn eller bärs till däckmaskinen.
När montören tar första hjulet ur traven dras det över underliggande hjul, stora fälgar och breda däck väger ju en del.
Alternativt krängs däcken av fälg för fälg och läggs därefter på hög och inget gummi kan gnidas emot varandra, reporna uppstår av stapling eller när fälgarna skall få nya gummin.
Oavsett hur det gått till är det förbannat tråkigt att få skador på sina saker man själv är försiktig och mån om.
Jag hoppas innerligt att du får rätt i saken då detta slarvande är alldeles för vanligt förekommande på verkstäderna.

Soulman
25 april 2017 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.gummihuset.se/Content/Image/ … _stack.png
Bilen lyfts upp och samtliga hjul lossas och läggs i en trave på en däckvagn eller bärs till däckmaskinen.
När montören tar första hjulet ur traven dras det över underliggande hjul, stora fälgar och breda däck väger ju en del.
Alternativt krängs däcken av fälg för fälg och läggs därefter på hög och inget gummi kan gnidas emot varandra, reporna uppstår av stapling eller när fälgarna skall få nya gummin.
Oavsett hur det gått till är det förbannat tråkigt att få skador på sina saker man själv är försiktig och mån om.
Jag hoppas innerligt att du får rätt i saken då detta slarvande är alldeles för vanligt förekommande på verkstäderna.

Tack Evildan, din uppfattning överensstämmer till fullo med min egen och besvarar även varför en av fälgarna har annorlunda skador. Just den fälgen behandlades lite vid sidan om. Detta är varför.

När jag hämtade bilen från ÅF, den var då helt fabriksny, hade de på min beställning lagt på vintergummin på fälgarna bilen levererades med. Det är fälgarna på bilden, samt dessa vintergummin.

Innan jag körde iväg med bilen inspekterade jag dem eftersom jag mycket väl känner till att 20 tummare är stora och tunga pjäser och inte alla kan hantera 20 tum på en däckmaskin. Det krävs muskelkraft.
Så jag hittade i alla fall ett par hyfsat djupa repor på en av fälgarna. Reklamerade detta direkt innan jag ens kört en meter med bilen. Jag fick beskedet att fälgen skulle bytas ut, på verkstadens bekostnad.

Som av en händelse är det den fälgen som har minst skador från montering och förvaring, men likväl skador efter däckmaskinen eftersom gummit lades om på den fälgen. Då är dessa skador nu större än det var på den första fälgen....

Till saken hör också att jag tar hand om mina grejer. Därför fick verkstaden särskilda instruktioner om hur fälgarna skulle hanteras. Den informationen fick inte fram till serviceteknikern. Uppenbarligen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
granadadr
25 april 2017 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.gummihuset.se/Content/Image/ … _stack.png
Bilen lyfts upp och samtliga hjul lossas och läggs i en trave på en däckvagn eller bärs till däckmaskinen.
När montören tar första hjulet ur traven dras det över underliggande hjul, stora fälgar och breda däck väger ju en del.
Alternativt krängs däcken av fälg för fälg och läggs därefter på hög och inget gummi kan gnidas emot varandra, reporna uppstår av stapling eller när fälgarna skall få nya gummin.
Oavsett hur det gått till är det förbannat tråkigt att få skador på sina saker man själv är försiktig och mån om.
Jag hoppas innerligt att du får rätt i saken då detta slarvande är alldeles för vanligt förekommande på verkstäderna.

PLUS fälgarna kan ha legat på hög UTAN däck,, vilket ökar risken för skador smile så slänger jag med skitfälgar wink men när jag hanterar fina så är man ju NOGA smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Evildan
25 april 2017 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
http://www.gummihuset.se/Content/Image/ … _stack.png
Bilen lyfts upp och samtliga hjul lossas och läggs i en trave på en däckvagn eller bärs till däckmaskinen.
När montören tar första hjulet ur traven dras det över underliggande hjul, stora fälgar och breda däck väger ju en del.
Alternativt krängs däcken av fälg för fälg och läggs därefter på hög och inget gummi kan gnidas emot varandra, reporna uppstår av stapling eller när fälgarna skall få nya gummin.
Oavsett hur det gått till är det förbannat tråkigt att få skador på sina saker man själv är försiktig och mån om.
Jag hoppas innerligt att du får rätt i saken då detta slarvande är alldeles för vanligt förekommande på verkstäderna.

PLUS fälgarna kan ha legat på hög UTAN däck,, vilket ökar risken för skador smile så slänger jag med skitfälgar wink men när jag hanterar fina så är man ju NOGA smile

Jo jag skrev ju det. wink
Alternativt...osv.


Skit är det när det går illa.

granadadr
26 april 2017 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:
http://www.gummihuset.se/Content/Image/ … _stack.png
Bilen lyfts upp och samtliga hjul lossas och läggs i en trave på en däckvagn eller bärs till däckmaskinen.
När montören tar första hjulet ur traven dras det över underliggande hjul, stora fälgar och breda däck väger ju en del.
Alternativt krängs däcken av fälg för fälg och läggs därefter på hög och inget gummi kan gnidas emot varandra, reporna uppstår av stapling eller när fälgarna skall få nya gummin.
Oavsett hur det gått till är det förbannat tråkigt att få skador på sina saker man själv är försiktig och mån om.
Jag hoppas innerligt att du får rätt i saken då detta slarvande är alldeles för vanligt förekommande på verkstäderna.

PLUS fälgarna kan ha legat på hög UTAN däck,, vilket ökar risken för skador smile så slänger jag med skitfälgar wink men när jag hanterar fina så är man ju NOGA smile

Jo jag skrev ju det. wink
Alternativt...osv.


Skit är det när det går illa.

aaa ser det nu,, sorry smile så går det wink

Evildan
26 april 2017 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:

PLUS fälgarna kan ha legat på hög UTAN däck,, vilket ökar risken för skador smile så slänger jag med skitfälgar wink men när jag hanterar fina så är man ju NOGA smile

Jo jag skrev ju det. wink
Alternativt...osv.


Skit är det när det går illa.

aaa ser det nu,, sorry smile så går det wink

Great minds thinks alike! :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang