Mätare

Svento
7 maj 2017 · 199 Inlägg

Ja det här är en ren idiot-grej. Jag tycker det är så jävla snyggt med analoga mätare och jag vill ha en massa.

Så nu vill jag ha tips om saker som går att mäta, varför det eventuellt kan vara bra att mäta just det värdet, samt inte minst vilken motor-del den hör ihop med och var man ansluter den. Ampere-mätare har jag exempelvis en liggande. ATT jag behöver den tvivlar jag inte en sekund på. Men till VAD behöver jag den...? Och vilka olika temperaturer och tryck vill jag ha koll på?

Det gäller naturligtvis främst mekaniska mätare, men även elektriska.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
caromania Forummoderator
7 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Svento skrev:
Ja det här är en ren idiot-grej. Jag tycker det är så jävla snyggt med analoga mätare och jag vill ha en massa.

Så nu vill jag ha tips om saker som går att mäta, varför det eventuellt kan vara bra att mäta just det värdet, samt inte minst vilken motor-del den hör ihop med och var man ansluter den. Ampere-mätare har jag exempelvis en liggande. ATT jag behöver den tvivlar jag inte en sekund på. Men till VAD behöver jag den...? Och vilka olika temperaturer och tryck vill jag ha koll på?

Det gäller naturligtvis främst mekaniska mätare, men även elektriska.

Håller med om att många mätare är extremt sexigt, men samtidigt gör de sig bäst i en liten engelsk sportbil med valnöt och läder. Kromade/polerade ringar ska det vara.
En rolig detalj dagens teknik kan ordna är att tillverka egna mätartavlor med hjälp av dator och skrivare. Vilken skräpmätare som helst kan begåvas med en riktigt fin, egenhändigt ordnad mätartavla, så egentligen ska du bildgoogla runt efter vad du gillar och sedan köra på det.

Mekaniska mätare kan du nog egentligen glömma. Det du har nu är hastighetsmätaren som är mekanisk, resten är säkerligen elektriskt så bara att plocka loss och sätta på en annan. Hastighetsmätaren är nog krånglig att byta, men du kan sätta på ny mätartavla så de ser ut som de andra.

vattentemp,
oljetemp,
oljetryck,
bensinmätare,
varv,
amp,
volt,
ekonometer,
klocka...
http://pupgr7sykkel.weebly.com/uploads/1/7/7/8/17781057/6263899_orig.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
8 maj 2017 · 199 Inlägg

För att nu spela med öppna kort: jag har inte tänkt ha så mycket just på instrumentpanelen. Hastighetsmätare, skulle vara lite kul med varvräknare med. Där nu mätarna för bensin-nivå respektive motortemperatur sitter, skulle jag vilja fixa till två över-dimensionerade pekande händer, en åt varje håll. Blink-inikatorer. Annars spridda termometrar, analog klocka, barometer, mätare av luftfuktighet och fans jävla helvete. Lite här och där.

Annars så är tanken att det ska bli exteriöra dekorationer. Och då ska dom sitta i närheten av det dom mäter. Bensinmätarn på höger bakskärm bör ju vara mekanisk för att det ska vara nån alls idé. Vill se den när jag ska tanka. Sån har jag hittat billigt.

Så ska det vara diverse på huven så klart. Har en del i lattjolajban-lådan. Ska nog ha en del fönster där på huven också,  plexiglas som man kan se mätarna genom.

Senast redigerat av Svento (8 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
caromania Forummoderator
8 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Låter verkligen som något för ingenjör Reodor Felgen!

Min drömbil:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/production.underskog.no/versions/650/536151.jpeg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
9 maj 2017 · 199 Inlägg

Å helvete... Helvete!!

Sånt där måste man ta det försiktigt med. Det kan orsaka både kronisk psykos och skenande hjärtverksamhet för en gammal tvångsonanist på fin-tjack. Fan också, jag hade ju fortfarande inte hämtat mig helt från 2016 års julkalender. Jag kommer inte kunna pissa förrän bortåt eftermiddan i morron.

Bara däcken, alltså, jag har sökt runt lite och faktiskt hittat diverse 10' typ skottkärre-hjul med däck som nog skulle flyta ovanpå morrondaggen. Vore bara så jävla kul att se Finspångs-raggarna med sina 22' lågprofil-däck tvärt svänga vänster vid Vistinge-korset i ett fåfängt försök att undfly den mässingsblänkande västmanländska dödsängeln. Slänger sig ur sina 740 i 180 km i timmen och krälar ut i nåt jävla träsk halvvägs till Rejmyre: 'Här kan han inte komma åt oss väl?' Men så fega jag ur naturligtvis.

Sen allt det andra då... Lamperna, fan! Och veven. Jag har så jävla svårt för startmotorer. Undrar vad tuben bakom sittbrunn är. Misstänker att han bara skulle se lika totalt oförstående ut som Willy Wonka eller som Skrotnisses son Kalle ifall jag fråga... 'Vad det ÄR? Ja vad tror du? En gasbehållare ser du väl'. Så den där espresso-bryggarn längst bak. Enda tveksamheten är dom där två svarta slangarna. Hur tänkte man egentligen?? Batterierna på sidan är också... sådär, kistan till trots.

Fan radar vill jag ha jag också. Har funderat på dimljus, men det där är betydligt mer i min smak. Periskop skulle vara helt okej med, men jag tror man helst ska ha båda.

Har tänkt mig mässingsplåtar på sparklåderna, så håller jag på och skissar på en grill av mässing eller ren koppar. Nu känns det mest jävligt torftigt och ynkligt. Tillbaka till ritbordet.

Senast redigerat av Svento (9 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang