Några funderingar om styling av Linearen

Valbojep
21 maj 2017 · 1 Inlägg

Lite funderingar om uppdateringar på min blå 9-3 sc Linear 2009 20 maj, 23:58
Tjena. Jag köpte en blå 9-3a tidigare i vår. Det är en Linear 1,8t Biopower med automatlåda och framkrafs. I mitt tycke en helt underbar bil som är betydligt billigare i drift än min förra bil. Det var en 9-3 sc Aero xwd med automatlåda och 210 hk. Visserligen en helt underbar bil det också, men soppatörsten på ca 1,4 liter milen förstörde körglädjen för en vanlig "Svensson" som jag.

Men nu tillbaka till min nya bil. Eftersom det är en Linear, saknar den några snygga detaljer som jag gärna vill ha. Men eftersom jag inte kan hitta vissa detaljer att köpa, eller få information om på nätet, kanske ni kan och vill hjälpa mig?

På alla versioner utom Linear står utrustningsversionen på instegströsklarna till framdörrarna. Exempelvis Vector eller Aero. Jag skulle vilja ha Linear skrivet på mina trösklar, men kan inte se att det går att köpa sådana någonstans. Därför har jag kommit på iden att själv måla dit Linear på mina befintliga trösklar. Men då kommer nästa problem. Det går inte att hitta något på nätet om att någon annan gjort samma sak på en 9-3a. Jag skulle gärna vilja veta vilken färg man kan använda på den plasten, och om det krävs något underarbete före. T ex slipning, lacknafta eller något annat? Det måste väl funka att måla det, eftersom man ju kan måla på/lacka annan plast på bilen. Men det verkar ju vara en hel djungel med olika bra och mindre bra färger på marknaden. Någon som har tips på en bra färg som sitter ordentligt?

Jag har även kommit på en ide om att någon gång lacka a stolparna svarta lika som på ng 9-5. Jag tycker det är en riktigt snygg detalj på dessa bilar, som bildar en till synes obruten fönsterlinje. Varför skulle det inte funka på en 9-3 sc 2009? Bara gränsen mellan svart och blått hamnar i rätta nivåer uppe och nere, så att det inte blir en märklig nivåskillnad. Min bil är "Fusion blå", så det skulle synas ganska tydligt med svarta a stolpar. Är det verkligen ingen som gjort något liknande på en 9-3a och kan visa bild på det? Åtminstone folierat dem?

Jag har gett upp alla försök att hitta en Hirsch grill, eftersom de verkar extremt eftertraktade (och stöldbegärliga även monterade). Men jag gillar den mittersta grillen på Nevs 9-3or från 2014? där den vågräta kromade mittribban är lite upphöjd på mitten, med SAAB under. Det är en liten detalj som i mitt tycke gör stor skillnad. Men att hitta mittengrillen med den nya upphöjda kromribban verkar också väldigt svårt. Någon som har tips på var man kan få tag på den? De mindre luftintagen på vardera sidan om mittgrillen ser ju likadana ut, så de behöver inte bytas.

Jag har även tänkt byta till en Aeroratt med all den silvergrå plasten, som går ihop med den silvergrå plasten runt rattknapparna. Även om det kanske inte är världens skönaste ratt att hålla i, så är det absolut en av världens snyggaste enligt mig. Den kommer verkligen "sporta till" Linearen.

Jag ska även byta ut den svarta listen på handskfacket (där öppningsknappen sitter) till en silvergrå.

Till nästa sommar ska "nya" originalfälgar införskaffas. Jag gillar original och tycker att 5-SPOKE 7,5x17" ALU 81 ser riktigt grymma ut.

När allt detta är gjort är jag riktigt nöjd med bilen som nyligen fått den mest omfattande rostskyddsbehandlingen, samt nya framfjädrar, pga att högra framfjädern var av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang