Erfarenheter av sladdlös el-mutterdragare?

Hextall
26 maj 2017 · 81 Inlägg

Tänkte köpa mig en billigare elektrisk mutterdragare utan sladd. Har ni några erfarenheter av tex biltema eller julas som kostar under 1000kr? Ungefär hur många hjul kan kan man demo+montera under en laddning?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2017 · 14 042 Inlägg

Hextall skrev:
Tänkte köpa mig en billigare elektrisk mutterdragare utan sladd. Har ni några erfarenheter av tex biltema eller julas som kostar under 1000kr? Ungefär hur många hjul kan kan man demo+montera under en laddning?

Jag har ingen erfarenhet av dessa men skulle nog tro att du kan göra ett skifte från sommar till vinter eller tvärt om. Det är inte så att det finns två batterier med så att det bara är att byta och ladda efter skiftet?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
26 maj 2017 · 5 833 Inlägg

Jag har en 18V makita och den är för klen för att ta lös hjulbultar. Man måste lossa dom först med långt spärrhandtag, sedan kan man använda muttermaskinen. Efteråt får man känna på åtdragningen med spärrhandtag igen. Och jag tror inte biltemas och julas billiga maskiner är starkare än makita.

caromania Forummoderator
26 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Om du har möjlighet att dra sladd så titta på Biltemas sladdmaskin. Jag köpte en för 300 spänn mest på kul och för att jag har 1000 bilar att byta däck på. Jag insåg direkt att jag borde köpt en för flera år sedan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2017 · 14 042 Inlägg

caromania skrev:
Om du har möjlighet att dra sladd så titta på Biltemas sladdmaskin. Jag köpte en för 300 spänn mest på kul och för att jag har 1000 bilar att byta däck på. Jag insåg direkt att jag borde köpt en för flera år sedan.

Du menar alltså att även billiga mutterdragare kan vara värt ett köp? Köpte en billig luftdriven maskin men den funkar inte så bra fast jag har en kompressor som ger över 300 l/min fri avgiven luftmängd, kanske är det för lite. Har varit inne på en eldriven, kanske det är dags att göra slag i saken!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
26 maj 2017 · 10 277 Inlägg

Jag har den här se´n ett år tillbaka.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … re-009121/

Den lossar 80-90% av dom hjulbultar jag provat och drar mer än väl åt tillräckligt. Dom den inte lossar är dom där som sitter så att man får hänga på dragskaftet med hela sin kroppsvikt. ;-)

Kan absolut rekommendera den för hobbybruk. 4-5 bilar har jag kört på en laddning som mest och då fanns det gott om kraft kvar.

Det enda jag kan säga är ett minus är att batteriet tappar kraft i kyla. Så håll maskinen varm om du ska byta däck ute. Efter nå´n timme i minusgrader eller om den ligger i bilen över natten på vintern så är den lite seg.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (26 maj 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ehedman
26 maj 2017 · 1 966 Inlägg

Hextall skrev:
Tänkte köpa mig en billigare elektrisk mutterdragare utan sladd. Har ni några erfarenheter av tex biltema eller julas som kostar under 1000kr? Ungefär hur många hjul kan kan man demo+montera under en laddning?

Biltemas 17921 har 1/4" bitsfäste och orkar bara dra med 150 Nm. Satsa på Julas 009121 istället, den har 1/2"-fäste och orkar dra 300 Nm för samma peng. Dessutom ingår 17, 19 och 21 mm hylsor.


Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Om du har möjlighet att dra sladd så titta på Biltemas sladdmaskin. Jag köpte en för 300 spänn mest på kul och för att jag har 1000 bilar att byta däck på. Jag insåg direkt att jag borde köpt en för flera år sedan.

Du menar alltså att även billiga mutterdragare kan vara värt ett köp? Köpte en billig luftdriven maskin men den funkar inte så bra fast jag har en kompressor som ger över 300 l/min fri avgiven luftmängd, kanske är det för lite. Har varit inne på en eldriven, kanske det är dags att göra slag i saken!! smile

/Benny

Jag håller med caromania. Biltemas 17185 orkar dra 450 Nm och lossar dina hjul utan problem. Rekommenderar att du köper momentstavar också, 191501.

Hextall
26 maj 2017 · 81 Inlägg

Tack för svar! Får bli julas sladdlösa . Här inte möjlighet att dra sladd.

Här för övrigt en jula mutterdragare med sladd som är över 10 år gammal. Har aldrig gått bet på en hjulbult  med den!

Soulman
26 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag har den här se´n ett år tillbaka.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … re-009121/

Den lossar 80-90% av dom hjulbultar jag provat och drar mer än väl åt tillräckligt. Dom den inte lossar är dom där som sitter så att man får hänga på dragskaftet med hela sin kroppsvikt. ;-)

Kan absolut rekommendera den för hobbybruk. 4-5 bilar har jag kört på en laddning som mest och då fanns det gott om kraft kvar.

Det enda jag kan säga är ett minus är att batteriet tappar kraft i kyla. Så håll maskinen varm om du ska byta däck ute. Efter nå´n timme i minusgrader eller om den ligger i bilen över natten på vintern så är den lite seg.

//Brådhis

Jaha det var skillnad det. Min upplevelse är att man behöver ladda den efter 4-5 hjul.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang