2881
Sök

4-vägs till 2vägs? Hur f*n gör jag nu?

3 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
Tjena!
har beställt 4 st jbl gto 4" till bilen (2-vägs).
Men ser nu att det satt original (4-vägs) i bilen... alltså sitter det ju 4 kablar som gått till 2 sidor vardera på högtalarna? hur gör jag nu för att koppla in dom nya? kan jag bara ta 2 av dom gamla kablarna, 1+ och 1- och skita i dom andra 2 som sitter där?
Har aldrig stött på detta problem tidigare. Hoppas jag inte behöver dra nya kablar?
Är en bmw 523 e39, om det hälper.
Tack på förhand  proffs

Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
28 maj 2017
4vägs?    antar att du menar att du har 4kablar istället för 2.. nästan så jag kan tro att du har en bil från V.a.g familjen.  där brukar dom ha en kabel som sitter till dörrhögtalaren sen från den högtalaren drar dom diskantkabeln  så då blir det 4st kablar

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
Growe skrev:
4vägs?    antar att du menar att du har 4kablar istället för 2.. nästan så jag kan tro att du har en bil från V.a.g familjen.  där brukar dom ha en kabel som sitter till dörrhögtalaren sen från den högtalaren drar dom diskantkabeln  så då blir det 4st kablar

Ja precis blev nog lite fel haha, Exakt finns en till kabel som går till diskanten en 2 polig som jag kan koppla ur också. Dock sitter den inte i högtalare utan den sitter sepparat på vid sidan om. Och diskanten spelar ju trots att högtalaren är urtagen.
Tack för snabbt svar!

1 786 Inlägg
28 maj 2017
Det spelar förmodligen ingen roll vilken kabel du tar eftersom diskanten ska ha ett delningsfilter i form av en kondensator placerad nära/på diskanten, och din koaxial har en liknande konstruktion utan spole till midbasen och en konding till diskanten.

3 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
Alright! får prova.
Tack boys!

Sök