Märkligt problem: kommer ljud ur högtalare som inte är inkopplade!

Fete
31 maj 2017 · 10 Inlägg

Hej alla,

Som rubriken säger så upplever jag ett märkligt fenomen. Jag håller på att installera lite ljud i bilen och upptäckte då jag skulle testa baslådan att slutsteget (antar jag) av någon anledning skickar ut ljud även till den kanal som inte är inkopplad. Jag har alltså ingen lågnivåkabel ansluten öht till ingången på steget.

Det är väldigt låg signal, men klart hörbart i både midbas och diskant fram. Om man ökar input level (går mellan 6V och 100mV på steget) så hörs det tydligare. Det är musiken som jag spelar alltså, inte missljud.

Setup:

Huvudenhet: Noname med 7" skärm, GPS, Bluetooth, Video osv..  En lågnivåutgång för ljud.

Främre högtalare: 2x 6.5" Gladen audio SQL 165, 2x diskanter från Kicker
Sub: 2x 10" GAS Alpha monterade i låda.

Slutsteg: JBL CS60.4

Draget lågnivå RCA-kabel från HU audio out, till rear channel in  på slutsteget.
Från steget går det högtalarkabel av anständig kvalitet från front channel out  till delningsfilter, sedan vidare till midbas och diskant.

Bashögtalarna är anslutna via högtalarkabel till rear channel out.

Separat remotekabel från HU till slutsteg. Steget får ström direkt från batteripolen och är jordat mot renskrapad plåt bak i bilen, ca 20cm kabel. Bägge kablarna är fingertjocka.

Min gissning är att steget har blivit sjukt på något vis, men jag undrar vad det kan vara som ger det här fenomenet.. Andra olägenheter är att det surrar lite i högtalarna (ngt i stil med "white noise") samt att det knäpper till i högtalarna då man stänger av antingen HU eller tändning. Jag har provat flera olika jordpunkter, inkl fabrikspunkt, men knäppandet försvann inte ändå.

Jag har inget generatorvin eller liknande.

Jag kan även höra lite väl höga toner från bashögtalarna, trots att jag ställt in på lägsta frekvens (32Hz) så möjligen är steget kass även där.

Alla teorier kring detta är välkomna smile

Bassiehof
1 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Du hör ljud ur framhögtalarna = Dålig kanalseparation. Googla överhörning.

Basen spelar höga frekvenser = Inte tillräcklig branthet på stegets filter.

Brus = Dåligt signal/brusförhållande på endast 86 dBA. Marginellt bättre än originalprylar som brukar sitta i bilar från samma tid (70-80 dBA).

Steget har en helt otroligt hög dämpfaktor på 6395 vid 4 Ohm. Undrar hur JBL har mätt.

Fete
1 juni 2017 · 10 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du hör ljud ur framhögtalarna = Dålig kanalseparation. Googla överhörning.

Basen spelar höga frekvenser = Inte tillräcklig branthet på stegets filter.

Brus = Dåligt signal/brusförhållande på endast 86 dBA. Marginellt bättre än originalprylar som brukar sitta i bilar från samma tid (70-80 dBA).

Steget har en helt otroligt hög dämpfaktor på 6395 vid 4 Ohm. Undrar hur JBL har mätt.

Se där! Det finns alltså ett känt fenomen.. Frågan är om det är något som uppkommit med tiden, alltså att steget försämrats/skadats, eller om det är så från fabrik?

Vet du om man kan göra någonting åt det?

Då det smäller vid avstängning av HU (har kollat all jord och alla kablar), brusar lite grann, samt problem med kanalseparationen, så känns det som att det är dags för ett nytt steg.

Tack för ditt svar! smile

Bassiehof
1 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Fete skrev:

Bassiehof skrev:
Du hör ljud ur framhögtalarna = Dålig kanalseparation. Googla överhörning.

Basen spelar höga frekvenser = Inte tillräcklig branthet på stegets filter.

Brus = Dåligt signal/brusförhållande på endast 86 dBA. Marginellt bättre än originalprylar som brukar sitta i bilar från samma tid (70-80 dBA).

Steget har en helt otroligt hög dämpfaktor på 6395 vid 4 Ohm. Undrar hur JBL har mätt.

Se där! Det finns alltså ett känt fenomen.. Frågan är om det är något som uppkommit med tiden, alltså att steget försämrats/skadats, eller om det är så från fabrik?

Vet du om man kan göra någonting åt det?

Då det smäller vid avstängning av HU (har kollat all jord och alla kablar), brusar lite grann, samt problem med kanalseparationen, så känns det som att det är dags för ett nytt steg.

Tack för ditt svar! smile

Kan vara så att vissa komponenter, som kondingar har torkat beroende på vilken typ det är, men annars är det nog ett konstruktionsfel. Reklamera!

Dåliga eller inga skyddskretsar gör att du får såna problem. Köp nåt vettigt och kolla upp specen.

Fete
2 juni 2017 · 10 Inlägg

Bassiehof skrev:
Dåliga eller inga skyddskretsar gör att du får såna problem. Köp nåt vettigt och kolla upp specen.

Det trodde jag att jag hade gjort, köpt något vettigt alltså.. Skaffade ett JBL GX-A604Men inte fan blir det något förlösande i bilen, det blir någon form av knattedisco på sin höjd.

Med allt inkopplat på samma sätt i steget som jag kopplat till JBL CS60.4 så klipper skiten ta mig f... "Protection" går in. Detta trots mer effekt på samtliga kanaler. Då det är samma tillverkare så antar jag att de har ljugit om effekten precis lika mycket och lite då som nu. Det andra, äldre och klenare steget gick aldrig in i protectläge.

Bruset finns också kvar, trots bättre signal-to-noise.

Smällandet i högtalarna vid avstängning av tändning/HU kvarstår också.. Då jag känner mig säker på att jag har bra jord, samt att jag lokaliserat knäppandet till endast en av ljudutgångarna så tror jag på "bränd signaljord". Någon (högst troligen jag själv, eller välmenande kamrat) kan ha kukat sig med anslutningarna tidigare.

Låt vara att det knäpper till, men att det klipper..? Än så länge bara med Y-split från ljudutgången på HU.

Något jag heller inte förstår är att med endast ett par RCA signalkablar från ljud ut, in till slutsteget, så kan man ändå få bägge kanaler att spela, genom att välja "4 channel operation" på steget. Frågan är om det är något tänkt..

Framkitet på 2 ohm tillsammans med två 10" bashögtalare på 4 ohm i låda, ska enligt min förståelse inte vara för tungt för steget. Jag har i desperation också provat att brygga bakkanalen och bara köra EN av högtalarna i baslådan, men det blev pannkaka det också..

Om någon kunnig läser det här så tar jag tacksamt emot tips. Själv misstänker jag huvudenheten, att någonting i den står för fenomenet. Kanske kan en för klen eller felaktig utsignal på lågnivån orsaka att steget går i protect.

Jag är nära på att åka och köpa ny huvudenhet med dubbla lågnivåutgångar (kanske inte behövs till detta steg dock, eftersom det går att spela på fyra kanaler med endast ett par kablar inkopplade) och lite annat.

De här förbannade Gladen SQL 165 som jag hittade på skroten för en femtiolapp brjar bli dyra nu.. tongue

Men jag ska sansa mig först, det är mycket möjligt att jag har missat något grundläggande också..

----

EDIT: Fråga inte hur, men nu har skiten vaknat! yikes Det är kopplat PRECIS som jag provat tidigare och fått fiasko. MEN, jag satte "Channel operation" på "2 channel". Vilket ledde till att både basarna i lådan (på rear channel) och framsystemet vaknade och det går att vrida upp också!

I manualen står det tydligt att man ska välja "4 channel operation" när man kopplat som jag gjort, men det blev det bara kattskit av..

Helt nya detaljer framträder ur diskanterna och midarna spelar både stumt och rappt, som jag vill ha det. En härlig känsla när trycket slår mot benet smile

En ny huvudenhet ska provas, Pioneer MVH-390BT, sen har jag ett annat steg att prova med, ett Sony XM-N1004, som ger 4 x 85 W RMS vid 2 ohm, enligt deras sätt att räkna.

Får se vad det blir av det, huvudenheten lockar med, förutom hel signaljord, även med 2 lågnivåutgångar, möjlighet att kontrollera basen från enheten och equaliser.

Mtp att det redan låter gott, så ska det bli kul att höra vad man kan få fram med de andra komponenterna, delningsfiltrerande och lite equalisande (hoppas väl inte för mycket på det sistnämnda dock..) smile

Någon som kan förklara varför systemet vaknade då man ställde in "2 channel operation"..? Märkligt i mina ögon, då jag kopplat in fyra..

Senast redigerat av Fete (2 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang