Funderingar kring tjocklek på kabel och distributionsblock

Blinkers93
1 juni 2017 · 18 Inlägg

Jag undrar lite vilken kabel jag ska ha till mitt nya slutsteg Cerwin Vega V600.4 4-kanalssteg som är till framsystemet samt lite funderingar angående distributionsblock.

Just nu har jag en 35 mm kabel från batteriet som går till mitt DLS monoblock på 1000 watt och sen har jag en till kabel på 21 mm från batteriet som satt där när jag köpte bilen. Den kabeln går i sin tur till ett distributionsblock som kan dela upp den till 4 stycken 8 mm kablar varav en på 8 mm går till ett 380 watts MDS steg som driver två koaxialer i hatthyllan (som jag ska fixa en låda till på nåt sätt så de skyddas från basen)
Det blir alltså 3 slutsteg som ska ha ström totalt.

Det jag tänker på då är om 21 mm kabeln funkar till Cerwinsteget från distributionsblocket med 8 mm sista decimetrarna utan att det gör nåt eller måste det vara 21 mm grov kabel hela vägen fram till steget? Eller är det kanske bättre att ha ett distributionsblock på 35 mm kabeln eller blir det för lite till monoblocket om kabeln ska delas upp? Eller kan man ta typ 2-3 stycken 8mm från blocket till Cerwin steget om en 8 mm är för lite eller blir det helt åt helvete galet att göra så?

Bassiehof
1 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Jag säger inte att jag vet men jag tror inte det spelar någon roll om du använder flera kablar på 8mm2 eftersom en kabel består av en massa trådar och kardeler. Bara de har fysisk kontakt i båda ändar så ska det väl gå. Utmaningen blir väl att få alla på plats och stanna där.

Fjong
1 juni 2017 · 1 494 Inlägg

Är det rena kopparkablar (ofc), eller alu blandad (cca)?

Egentligen så hänger det ju på hur mycket effekt du drar genom kablarna som avgör hur grova dom behöver va (samt hur mkt spänningsfall igenom kabeln du tillåter). Hade jag skippat steget och högtalarna till hatthyllan helt och kört cv steget på 21mm2. Men är det inte ett alternativ så hade jag nog delat 21mm2 till en 16mm2 och en 8mm2 och kört 16 till cv och 8 till mds om det har funkat så långt.

Detta är förutsatt att du har rena kopparkablar. Tänk även på att varje kabel ska avsäkras efter vad den tål, det räcker alltså inte att ha en säkring på kabeln som går in i fördelningen utan varje kabel ut måste också avsäkras.

Blinkers93
1 juni 2017 · 18 Inlägg

Jag är inte säker på vad 21mm kabeln är av för typ. Tror den är från Biltema... 35mm kabeln däremot vet jag är 100% koppar i för den har jag själv satt i tongue

Men ja jag funderar på om man kanske ska skippa högtalarna i hatthyllan i värsta fall, de kanske inte tillför så mycket ändå. Ska fundera lite på vad jag ska köra med för lösning.

Fjong
2 juni 2017 · 1 494 Inlägg

Som jag ser det är det bättre att satsa på bättre högtalare fram. Låter då dessutom högtalarna i hatthyllan sämre kommer dom inte bara förstöra ljudbilden utan dra ner ljudkvalitén med, sen antar jag att du splittar signalen på något sätt för att få signal till mds steget med? Så finns inga fördelar att ha det kvar nej.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang