Är fälgrengörning skadligt för packningar osv.????

fiddy_92
13 juni 2017 · 60 Inlägg

Kan man använda fälgrengöring som är syrabaserad vid motortvätt, eller är det skadligt mot papperspackningar, gummipackningar osv.? Kan det skada/slita på aluminium som inte är lackat eller på annat sett behandlat? Kan tillägga att anledningen till att jag frågar är delvis för att jag använt det tidigare på en mc motor, och det verkade inte hända något, men vill vara på den säkra sidan.

Tacksam för svar.

Mvh

Senast redigerat av fiddy_92 (13 juni 2017)

Evildan
13 juni 2017 ·

fiddy_92 skrev:
Kan man använda fälgrengöring som är syrabaserad vid motortvätt, eller är det skadligt mot papperspackningar, gummipackningar osv.? Kan det skada/slita på aluminium som inte är lackat eller på annat sett behandlat? Kan tillägga att anledningen till att jag frågar är delvis för att jag använt det tidigare på en mc motor, och det verkade inte hända något, men vill vara på den säkra sidan.

Tacksam för svar.

Mvh

Jag vet att det blir förbannat fula dörrsidor när den tidigare kollegan blandade ihop vinylrent och fälgtvätten i firmabilen så jag tror nog att det är en god idé att avstå.

Du får nog snart tips om att använda både skurpulver, diskmedel för både hand och maskin samt använda någon häxblandning med diesel och avfettning.

Mitt tips är att köpa en flaska motortvätt på OKQ8 för 70 spänn.

Muttley
19 juni 2017 ·

De torkar ju gummi rätt bra.

Är de mc du ska tvätta bort asfalt och sånt skit så finns wd40, löser de väldigt bra. 
Om du använder starka medel på gummi så använd något för gummi så de inte torkar ut smile

mb_pucken
19 juni 2017 · 5 087 Inlägg

Fälgsyra är aggressivt mot rå alu och gummi så inget att plaska på under huven.
En bra avfettning mot olja och fett eller wd40 vilket är ganska likt avfettning funkar bra. För annan skit som damm och smuts så använd en alkalisk avfettning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang