Leon ST el till dragkrok

Black-Angel
16 juni 2017 · 260 Inlägg

Det är så att vi har en Seat Leon ST 2014 och jag undrar om någon vet om det finns någon fördragen el till dragkrok och isåfall vad hittar jag kontakten till detta om det nu finns..
Tacksam för svar...gärna bild...
Har googlat men inte hittat något vettigt...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
simlar
16 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Oftast finns det inte, väldigt sällan folk beställer bilen med fördragen el (är ett tillval vid nyköp).

Man måste då köpa en elsats som innehåller kablage och släpvagnsstyrdonet.
Styrdonet monteras oftast vid höger eller vänster hjulhus i bagaget och sen dras kablar från styrdonet hela vägen fram till elsystemstyrdonet bakom instrumentpanelen vänster fram och även 13-pol släpvagnskontakten in till styrdonet.

Man måste riva ut nästan all inredning i bagaget, stötfångaren bak, tröskelinklädnaden på vänster sida av bilen och nedre A-stolp inklädnaden på vänster sida. Vissa bilar måste även baksätet demonteras på.

Edit:
Sen måste självklart även styrdonet kodas in till bilens elsystemstyrdon för att släpvagnsbelysningen ska fungera.

Senast redigerat av simlar (16 juni 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2017 · 13 734 Inlägg

simlar skrev:
Oftast finns det inte, väldigt sällan folk beställer bilen med fördragen el (är ett tillval vid nyköp).

Man måste då köpa en elsats som innehåller kablage och släpvagnsstyrdonet.
Styrdonet monteras oftast vid höger eller vänster hjulhus i bagaget och sen dras kablar från styrdonet hela vägen fram till elsystemstyrdonet bakom instrumentpanelen vänster fram och även 13-pol släpvagnskontakten in till styrdonet.

Man måste riva ut nästan all inredning i bagaget, stötfångaren bak, tröskelinklädnaden på vänster sida av bilen och nedre A-stolp inklädnaden på vänster sida. Vissa bilar måste även baksätet demonteras på.

Edit:
Sen måste självklart även styrdonet kodas in till bilens elsystemstyrdon för att släpvagnsbelysningen ska fungera.

inte på någon V.A.G bil har jag någonsin programerat in något  efter att jag monterat drag med canbus styrning.. det finns lite olika varianter  och har kört med båda
dels den som lurar canbus (enklare montering men sämre på alla sätt)   och den man kopplar upp sig på canbusen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
16 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Oftast finns det inte, väldigt sällan folk beställer bilen med fördragen el (är ett tillval vid nyköp).

Man måste då köpa en elsats som innehåller kablage och släpvagnsstyrdonet.
Styrdonet monteras oftast vid höger eller vänster hjulhus i bagaget och sen dras kablar från styrdonet hela vägen fram till elsystemstyrdonet bakom instrumentpanelen vänster fram och även 13-pol släpvagnskontakten in till styrdonet.

Man måste riva ut nästan all inredning i bagaget, stötfångaren bak, tröskelinklädnaden på vänster sida av bilen och nedre A-stolp inklädnaden på vänster sida. Vissa bilar måste även baksätet demonteras på.

Edit:
Sen måste självklart även styrdonet kodas in till bilens elsystemstyrdon för att släpvagnsbelysningen ska fungera.

inte på någon V.A.G bil har jag någonsin programerat in något  efter att jag monterat drag med canbus styrning.. det finns lite olika varianter  och har kört med båda
dels den som lurar canbus (enklare montering men sämre på alla sätt)   och den man kopplar upp sig på canbusen

Jag jobbar på märkesverkstad med VW/Skoda/Seat och vid originalmontering måste det anpassas mot elsystemstyrdonet för att allt ska fungera som det ska.

Däremot eftermarknadsgrejjer har jag ingen koll på.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Black-Angel
16 juni 2017 · 260 Inlägg

ok men finns det något framdraget ,,vet ju att volvo hade det fanns en kontakt framdragen så det var bara att koppla på..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
simlar
16 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Black-Angel skrev:
ok men finns det något framdraget ,,vet ju att volvo hade det fanns en kontakt framdragen så det var bara att koppla på..

Som sagt så beror det på om bilen beställdes med förberedelse för dragkrok eller ej.
Om den inte beställdes med det så har den inte fördragen el för släpvagnsstyrdon.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Black-Angel
17 juni 2017 · 260 Inlägg

Ok är det så illa,, trodde ju att så moderna bilar hade det mesta framdraget om folk vill få dit olika tillbehör...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2017 · 13 734 Inlägg

Black-Angel skrev:
Ok är det så illa,, trodde ju att så moderna bilar hade det mesta framdraget om folk vill få dit olika tillbehör...

möjligen att volvo har det..   

förr hade volvo allt fördraget så satt det tex inte elhissar så bytte man dörr elen resten fanns..  samma med drag osv.

men idag så ska det snålas in på varje krona så inget extra finns med..

monterade ett drag på en passat i den satsen så koppla man bara + och -  sen drog man elen från bakljusen och det fungerade bra men det är en dålig lösning eftersom man inkräktar på original kablarna på bakljusen med strömtjuvar

annars drar man lite canbus kablar bara som kopplas på vissa platser i lite kabelhärvor under brädan.  inget stort jobb som så utan lite pill.   Men allt hänger på vilka grundkunskaper man har.

sista stället jag skulle vända mig till är iallfall märkesverkstäder för dom ska ha halva bilens värde i monteringskostnad.  sen kostar draget och elen som den andra halvan ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2017 · 13 734 Inlägg

Simlar du verkar ha rätt på dessa måste grejna aktiveras..  på dom jag gjort på förut har inte behövt aktiveras.

monterat på någon passat och transporter och där har det bara varit att plugga in och tuta och köra..
iof inte så nya som 14     2010 och 2012 tror jag...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
17 juni 2017 · 4 020 Inlägg

Jag har monterat på min VW golf, funktionsmässigt behöver den inte proggas in, men gör man det så kan man komma åt den vid diagnostik  för att se tex. felkoder, man kan använda VCDS/VAG-com för att progga in den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
17 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Growe skrev:
Simlar du verkar ha rätt på dessa måste grejna aktiveras..  på dom jag gjort på förut har inte behövt aktiveras.

monterat på någon passat och transporter och där har det bara varit att plugga in och tuta och köra..
iof inte så nya som 14     2010 och 2012 tror jag...

Passat från 14 och äldre är ju så pass gamla tekniskt sett så där funkar det (Passat från 2006-2014 är ju egentligen samma bil bara att dom blev faceliftade 2011).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2017 · 13 734 Inlägg

simlar skrev:

Growe skrev:
Simlar du verkar ha rätt på dessa måste grejna aktiveras..  på dom jag gjort på förut har inte behövt aktiveras.

monterat på någon passat och transporter och där har det bara varit att plugga in och tuta och köra..
iof inte så nya som 14     2010 och 2012 tror jag...

Passat från 14 och äldre är ju så pass gamla tekniskt sett så där funkar det (Passat från 2006-2014 är ju egentligen samma bil bara att dom blev faceliftade 2011).

japp samma jävla skrothögar.. rostar och är allmänt kassa.. ;-)   

det är samma bil så länge rosten kommer på samma ställe så audisar är samma skit sedan 97 till iallfall 2012 för dom rostar alla på EXAKT samma ställen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Black-Angel
17 juni 2017 · 260 Inlägg

Vill ju åt den kabeln så går till backljuset nån som vet var jag enklast kommer åt den förutom i bakluckan förstås,, ska ju sätta dit 2 små extra ledbars i bakspoilern..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
spillolja
17 juni 2017 · 4 020 Inlägg

Om sätter dit en styrenhet till Dragkroken så finns utgång för backljus på densamma

http://www.ebay.de/itm/302024295669
avtagbar  http://www.ebay.de/itm/272320146648

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
17 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Har man p-sensorer eller elektrisk baklucka behöver man definitivt ett originaldon och programmering. Eventuellt kan man ju ha tur och hitta ett begagnat som redan är kodat från en annan bil som råkade ha samma utrustning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
18 juni 2017 · 4 020 Inlägg

Min gissning är att begagnat kostar lika mycket som nya prylar från Tyskland,
programmeringen ligger inte i släpvagnsstyrdonet utan i bilens huvudmodul

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
18 juni 2017 · 1 271 Inlägg

spillolja skrev:
Min gissning är att begagnat kostar lika mycket som nya prylar från Tyskland,
programmeringen ligger inte i släpvagnsstyrdonet utan i bilens huvudmodul

Programmeringen görs i båda förstås, lite sömndrucken igår när jag svarade. Bilen är ju redan kodad för t.ex p-sensorer, men släpvagnscontrollern behöver veta det för att skicka kommandot till bilen att stänga av dem. Och CAN Gateway behöver därför veta att släpvagnscontrollern är installerad för att skicka kommandot till p-sensormodulen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Black-Angel
20 juni 2017 · 260 Inlägg

Vilken sida kommer kabelstammen på så man slipper riva ner alla paneler så kanske man kan leta upp kabeln med rätt färg innan den går upp i bakluckan,,

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
simlar
20 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Black-Angel skrev:
Vilken sida kommer kabelstammen på så man slipper riva ner alla paneler så kanske man kan leta upp kabeln med rätt färg innan den går upp i bakluckan,,

På förarsidan går dom under tröskelplasten och sen bakom vänster bagagerumsinklädnad.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang