Oljepluggspackning

Dextre
28 juni 2008 · 152 Inlägg

Det här må vara en riktig petig och liten detaljfråga men jag vill inte stå där med ett läckande block efter oljebytet.

Packningen runt min oljeplugg är en "fylld" kopparring. Den är skuren mycket tunt på ena sidan runtom hela vägen. Den skurna sidan skall alltså vara antingen mot pluggen och eller mot motorblocket. Jag är inte säker på att jag hinner se hur den gamla var monterad om den flyger av när oljan tappas ut. Kanske inte spelar någon roll? Någon som vet?

Å glömde nämna... en Audi 80 -74 gäller det. Det finns säkert samma utseende på pluggen på många bilar.

Senast redigerat av Dextre (28 juni 2008)

philleHBG
28 juni 2008 · 69 Inlägg

plocka ut pluggen långsamt så kan du ha turen att få med dig packningen. annars så kan du förhoppningsvis se på anläggningsytorna på packningen hur den satt innan. ta det försiktigt när du skruvar av den, för det är inte så kul att bada händerna i gammal motorolja tongue

annars kan du säkert fråga hos din lokala audi-återförsäljare för dom brukar ha bra koll i service-diskarna där smile

hoppas det löser sig!

MVH Phille

Dextre
28 juni 2008 · 152 Inlägg

Audi-återförsäljare som kan delarna till en 34 år gammal modell?

Ja, finns det skulle det vara rätt kul. Vi får väl se.

gustavos
20 juni 2017 · 13 Inlägg

Använder den här tråden till en annan fråga men det kändes onödigt att skapa en ny tråd.
min bil läcker olja, jag har kollat och det läcker vid oljepluggen. Jag drog åt den lite hårdare, det läcker fortfarande men extremt lite, typ 5-10 droppar över en natt men det läcker ju ändå så jag vill fixa det. jag tänkte byta oljepluggspackningen, men jag vill inte tömma ut all olja för jag bytte nyligen olja och filter, jag antar att oljepluggen jag satte i då är av dålig kvalitet. Kan jag göra detta utan att behöva tappa ut all olja, typ genom att bara hålla för med en handske och fingret när jag tagit ut pluggen, byta packningen och sedan skruva tillbaka den? är det rimligt att det är packningen som orsakar läckan?

Mvh Gustav

spillolja
20 juni 2017 · 4 020 Inlägg

man kan evt skruva ut den en 3-dje del  och sedan ta en sträng med sådant runt pluggen och dra åt:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin … 000036107/

om gör detta med en kall motor så borde spillet vara minimalt

Senast redigerat av spillolja (20 juni 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
h0cke
20 juni 2017 · 18 Inlägg

gustavos skrev:
Använder den här tråden till en annan fråga men det kändes onödigt att skapa en ny tråd.
min bil läcker olja, jag har kollat och det läcker vid oljepluggen. Jag drog åt den lite hårdare, det läcker fortfarande men extremt lite, typ 5-10 droppar över en natt men det läcker ju ändå så jag vill fixa det. jag tänkte byta oljepluggspackningen, men jag vill inte tömma ut all olja för jag bytte nyligen olja och filter, jag antar att oljepluggen jag satte i då är av dålig kvalitet. Kan jag göra detta utan att behöva tappa ut all olja, typ genom att bara hålla för med en handske och fingret när jag tagit ut pluggen, byta packningen och sedan skruva tillbaka den? är det rimligt att det är packningen som orsakar läckan?

Mvh Gustav

Ja, det är rimligt att packningen orsakar läckan. Det du beskriver har jag gjort många gånger iaf på växellådor, ett tips är att inte göra det på varm motor då det kan kännas lite i tassarna ifall oljan är 90 grader. Man bör även vara två ifall det blir knivigt att pilla bort gamla packningen samt då på den nya utan att skada, med en hand.

Jag brukar alltid ha nitrilhandskar vid såna här jobb och gärna vara två somsagt ifall man tappar pluggen eller liknande. Lycka till!

Senast redigerat av h0cke (20 juni 2017)

ehedman
20 juni 2017 · 1 966 Inlägg

Köp ny packning och oljeplugg. Skär ut ett hål på sidan av en plastdunk och tappa ur oljan i dunken, kasta gamla pluggen och montera den nya. Dra inte åt onödigt hårt, kopparbrickan kläms åt redan vid lågt åtdragningsmoment. Häll tillbaka oljan i motorn och vips är ditt problem borta.

gustavos
20 juni 2017 · 13 Inlägg

Tack för svaren!
Jag bytte packningen idag, hade en vän med men ingen av oss är särskilt kunniga, jag vill dock lära mig, och innan jag har ett ordentligt garage med verktyg osv så att jag kan lära mig allting från grunden så försöker jag ändå göra så mycket som möjligt själv. Det misstaget jag gjorde var att jag försökte hålla för med handen medans min kompis bytte packningen, det gick bra, men sedan när jag skulle få tillbaka pluggen så vällde det ut olja, och det var liksom svårt att hitta rätt med gängorna för oljan som vällde ut var i vägen. Hade en bunke för att samla upp det i men det kom ändå en del på kläderna så jag ska ta en rejäl dusch nu. Har lagt en kartongbit under oljepluggen för att imorgon kunna se om det slutat läcka, återkommer!

gustavos
21 juni 2017 · 13 Inlägg

Ok, jag var och kollade imorse och det läcker lik förbannat fortfarande, men väldigt väldigt lite. Det är lite olja runt oljepluggen och det är tydligt att det är därifrån det droppar, men inga spricker i tråget vad jag kan se. Jag snackade med en som sa att det kan vara en läcka högre upp som gör att det droppar ut vid oljepluggen, kan detta överhuvudtaget stämma? Det verkar ologiskt för mig, om oljepluggen sitter bra så skulle det väl inte komma ut nåt där oavsett hur det ser ut högre upp. Bilen jag har är förresten en volvo v40-02.
Mvh Gustav

Evildan
21 juni 2017 ·

gustavos skrev:
Ok, jag var och kollade imorse och det läcker lik förbannat fortfarande, men väldigt väldigt lite. Det är lite olja runt oljepluggen och det är tydligt att det är därifrån det droppar, men inga spricker i tråget vad jag kan se. Jag snackade med en som sa att det kan vara en läcka högre upp som gör att det droppar ut vid oljepluggen, kan detta överhuvudtaget stämma? Det verkar ologiskt för mig, om oljepluggen sitter bra så skulle det väl inte komma ut nåt där oavsett hur det ser ut högre upp. Bilen jag har är förresten en volvo v40-02.
Mvh Gustav

Är tråget torrt uppåt?

gustavos
21 juni 2017 · 13 Inlägg

Evildan skrev:

gustavos skrev:
Ok, jag var och kollade imorse och det läcker lik förbannat fortfarande, men väldigt väldigt lite. Det är lite olja runt oljepluggen och det är tydligt att det är därifrån det droppar, men inga spricker i tråget vad jag kan se. Jag snackade med en som sa att det kan vara en läcka högre upp som gör att det droppar ut vid oljepluggen, kan detta överhuvudtaget stämma? Det verkar ologiskt för mig, om oljepluggen sitter bra så skulle det väl inte komma ut nåt där oavsett hur det ser ut högre upp. Bilen jag har är förresten en volvo v40-02.
Mvh Gustav

Är tråget torrt uppåt?

Vad jag kunde se, ja. Det är en liten fläck på bottensidan men den kom till när jag spillde olja i samband med att jag bytte packningen. Kanske är själva pluggen som är kass, då får jag väl göra om det igen, men är nog bättre att hälla ut all olja i en ren hink och sedan fylla på den igen då!?
Köpte allt när jag bytte olja för ett par månader sedan från www.oljemagasinet.se, kanske är dålig kvalitet på grejerna helt enkelt?

Evildan
21 juni 2017 ·

gustavos skrev:

Evildan skrev:

gustavos skrev:
Ok, jag var och kollade imorse och det läcker lik förbannat fortfarande, men väldigt väldigt lite. Det är lite olja runt oljepluggen och det är tydligt att det är därifrån det droppar, men inga spricker i tråget vad jag kan se. Jag snackade med en som sa att det kan vara en läcka högre upp som gör att det droppar ut vid oljepluggen, kan detta överhuvudtaget stämma? Det verkar ologiskt för mig, om oljepluggen sitter bra så skulle det väl inte komma ut nåt där oavsett hur det ser ut högre upp. Bilen jag har är förresten en volvo v40-02.
Mvh Gustav

Är tråget torrt uppåt?

Vad jag kunde se, ja. Det är en liten fläck på bottensidan men den kom till när jag spillde olja i samband med att jag bytte packningen. Kanske är själva pluggen som är kass, då får jag väl göra om det igen, men är nog bättre att hälla ut all olja i en ren hink och sedan fylla på den igen då!?
Köpte allt när jag bytte olja för ett par månader sedan från www.oljemagasinet.se, kanske är dålig kvalitet på grejerna helt enkelt?

Använd bromsrent eller dylikt och gör rent tråget ordentligt med en trasa eller starkt papper, då ser du tydligt var det kommer olja ifrån.
Det kan ju vara så enkelt att pluggen eller tätningsytan på tråget är lite skadad och det läcker pga det.
Men ja du har helt rätt, töm oljan i ett kärl av lämplig storlek och undersök ytorna ordentligt efter jack o hack. Kvalitén på grejorna kan jag däremot inte uttala mig om.
Det är enerverande när bilen markerar revir på det där viset och jag hoppas du hittar felkällan.

gustavos
21 juni 2017 · 13 Inlägg

Evildan skrev:

gustavos skrev:

Evildan skrev:

Är tråget torrt uppåt?

Vad jag kunde se, ja. Det är en liten fläck på bottensidan men den kom till när jag spillde olja i samband med att jag bytte packningen. Kanske är själva pluggen som är kass, då får jag väl göra om det igen, men är nog bättre att hälla ut all olja i en ren hink och sedan fylla på den igen då!?
Köpte allt när jag bytte olja för ett par månader sedan från www.oljemagasinet.se, kanske är dålig kvalitet på grejerna helt enkelt?

Använd bromsrent eller dylikt och gör rent tråget ordentligt med en trasa eller starkt papper, då ser du tydligt var det kommer olja ifrån.
Det kan ju vara så enkelt att pluggen eller tätningsytan på tråget är lite skadad och det läcker pga det.
Men ja du har helt rätt, töm oljan i ett kärl av lämplig storlek och undersök ytorna ordentligt efter jack o hack. Kvalitén på grejorna kan jag däremot inte uttala mig om.
Det är enerverande när bilen markerar revir på det där viset och jag hoppas du hittar felkällan.

Tack för tipsen!
Jag har två snubbar från långt tillbaka i tiden jag träffat via jobb som kanske skulle kunna hjälpa mig svart, dessvärre har jag inte fått tag på någon av dem. Nu har snackat med en verkstad anknuten till autoexperten och en annan privat verkstad. Ingen av dem verkar särskilt intresserade av att hjälpa mig svart... De säger att det antingen kan vara en spricka i oljetråget som man inte ser förrän man tagit bort pluggen och tömt ur oljan, eller att gängorna har blivit kassa.  Frågan är om det är någonting som uppkommit när jag själv bytte olja(det var första gången jag gjorde det) eller om det är vanligt slitage. Detta blir den första stora grejen sedan jag köpte bilen i februari, hoppas att det inte blir allt för dyrt. Jag ska fråga om jag får vara med och titta, antingen om det blir en riktig verkstad eller om jag lyckas få tag i någon av mina kontakter, så att jag lär mig så mycket som möjligt smile

jaka54
21 juni 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Förstår jag dig rätt att du skaffade en ny kopparbricka?!

gustavos
21 juni 2017 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt att du skaffade en ny kopparbricka?!

Japp... eller aluminium var det! men det hjälpte inte.

Soulman
21 juni 2017 · 1 271 Inlägg

gustavos skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt att du skaffade en ny kopparbricka?!

Japp... eller aluminium var det! men det hjälpte inte.

Då uppkommer ännu en fråga eftersom du inte är van vid att meka.

Kan du ha dragit i bulten snett så du förstört gängan? Då sitter bulten snett och således även packningen.

Torka rent undersidan på tråget och titta var det läcker.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
gustavos
21 juni 2017 · 13 Inlägg

Soulman skrev:

gustavos skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt att du skaffade en ny kopparbricka?!

Japp... eller aluminium var det! men det hjälpte inte.

Då uppkommer ännu en fråga eftersom du inte är van vid att meka.

Kan du ha dragit i bulten snett så du förstört gängan? Då sitter bulten snett och således även packningen.

Torka rent undersidan på tråget och titta var det läcker.

Det kan ha hänt, men i så fall inte nu när jag bytte packningen, utan för några månader sedan när jag bytte olja på bilen. Det läckte ju innan jag bytte packningen, det var ju därför jag bytte den. Men det verkar också lite konstigt eftersom jag körde bilen i flera månader utan att det läckte... kanske har jag förstört gängan pyttelite och sedan har det slitits upp med tiden av värmen och därför inte börjat läcka förrän nu. Killen jag snackade med på verkstaden sa att det också kan vara så att det är en spricka i oljetråget som sitter innanför oljepluggen så att jag inte kan se den när pluggen sitter i. Han sa att man kan limma det istället för att byta... om det nu är en spricka i oljetråget, håller det verkligen i längden att limma?

Och en extra fråga: inför besiktningen har jag hört att de är noga med att handbromsen ska ta efter max 7 hack, min tar efter typ 10. Är detta något jag kan klara att fixa själv, eller ska jag be honom att fixa det när jag ändå är där?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang