V70 2.5T -04 höga laddtryckspikar.

volvo-racer
8 juli 2017 · 724 Inlägg

Har problem med laddtryckspikar och att det börjar hacka/spika?

Kör med atm magnetventil.
Motor:
Bsr. Steg1 program
19t, blåa t5 spridare, 3"dp med sportkat.

Laddet ligger stabilt på låga växlar på 1.1 sen på 4.5an så sticker den iväg.

Tänkte om någon annan haft problem med atm mv om man trimmar mer än bara program osv?

Står på deras hemsida att den inte funkat till R-bilarna tex.
Har mailat dom idag men det är ju helg och vill gärna ha svar idag.

turbodeath
8 juli 2017 · 2 452 Inlägg

tror du kan glömma atm magnetventil för enligt så ska det inte funka med den samnt 19 t....

döden kommer tillbaka
volvo-racer
8 juli 2017 · 724 Inlägg

turbodeath skrev:
tror du kan glömma atm magnetventil för enligt så ska det inte funka med den samnt 19 t....

Ok, misstänkte lite det..
Får jaga rätt på en original dåsmile

Cupra_
8 juli 2017 ·

Vad jag vet så kan man inte bara slänga på en 3" dp utan mappning. Då får man just laddtryckspikar. Ett "steg 1"-chip är ju oftast avsett för en standardbil.
Det är det svaret jag fått oavsett om jag haft Volvo eller Vag..

Senast redigerat av Cupra_ (8 juli 2017)

volvo-racer
10 juli 2017 · 724 Inlägg

Kan fel programvara orsaka felkod på lambdasonden också?

Cupra_
10 juli 2017 ·

volvo-racer skrev:
Kan fel programvara orsaka felkod på lambdasonden också?

Nja.. Visst kan det, men då är något riktigt fel för den hårdvaran du har.
Tror mer på att något är trasigt då.

Som jag fattar det så har du bytt både turbo och downpipe utan att göra en riktig mappning. Det sitter ett standard steg 1-chip i bilen. Om jag bara sätter en 3"dp och sportkatt på min så blir det jättedåligt. Just laddtryckspikar och motorn spikar.

Läs ut felkoder. Kolla vad som felar enligt dem och börja där. Bilen är ju inte ny så visst kan något vara trasigt också. När bilen är återställd/lagad bör du satsa på en programvara/map som är gjord för de prylarna du har på bilen. Den kommer gå bättre och funka bättre. Med ett standardchip har du ändå ingen nytta av turbon och dp eftersom bilen tror att det sitter originalgrejer på den.

volvo-racer
10 juli 2017 · 724 Inlägg

Cupra_ skrev:

volvo-racer skrev:
Kan fel programvara orsaka felkod på lambdasonden också?

Nja.. Visst kan det, men då är något riktigt fel för den hårdvaran du har.
Tror mer på att något är trasigt då.

Som jag fattar det så har du bytt både turbo och downpipe utan att göra en riktig mappning. Det sitter ett standard steg 1-chip i bilen. Om jag bara sätter en 3"dp och sportkatt på min så blir det jättedåligt. Just laddtryckspikar och motorn spikar.

Läs ut felkoder. Kolla vad som felar enligt dem och börja där. Bilen är ju inte ny så visst kan något vara trasigt också. När bilen är återställd/lagad bör du satsa på en programvara/map som är gjord för de prylarna du har på bilen. Den kommer gå bättre och funka bättre. Med ett standardchip har du ändå ingen nytta av turbon och dp eftersom bilen tror att det sitter originalgrejer på den.

Ok, har testat 3 olika sonder med samma felkoder efter ett tag . 0132  & 0134.

Alltså jo nytta av grejerna har jag. Bilen går ju grymt mycket bättre om man räknar bort pikarna som kommer ibland.
Den går ju bättre än min gamla t-röda som va steg3.
Men har samtal med autotech ang steg4 program alt mappning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang