Köpråd - Vilken storlek på däck?

pearla
12 mars 2017 · 55 Inlägg

Hej.

Risk för att det är en dum fråga, men ställer den ändå då jag är lite osäker på vad alla siffror betyder på däck och fälg och vill undvika att råka beställa fel.

Köpte för ett tag sedan nya sommardäck till VW bussen (Caravelle),
Fälgarna är: C4W Octopus-X Black 7x16 5/112 45 72.6.
Däcken är: Hankook Radial RA14 205/60/16 100T C

Jag tänkte köpa ett reservdäck som ska ha samma dimensioner som ovan (samt vara C-däck och åretruntdäck). Företaget jag köpte ifrån hade ej denna dimension hemma, det dom kunde beställa hem och erbjuda var en fälg med däck som var väl dyr för att endast vara reservdäck.

Eftersom det är ett reservdäck jag söker behöver det ju inte vara någon speciellt fin fälg (plåt är ok) och de ställena jag sökt på verkar erbjuda lite väl dyra fälgar (för att vara ett reservdäck).

Söker därför tips på var man kan hitta däck + fälg med ovan skrivna önskemål och dimensioner.

Bilen är en VW T4 Caravelle (liten husbil) från 1992.

pearla
12 mars 2017 · 55 Inlägg

Ett alternativ vore ju att köpa en uppsättning vinterdäck (saknar det idag) och använda ett vinterdäck som extrahjul.

Räcker det i sådant fall att köpa däck med dimensionen 205/60/16 samt bultmönster 5/112?

Bwonka
12 mars 2017 · 236 Inlägg

Tjenare!

I och med att det bara är ett reservdäck kan ju alltid kolla med en skrot eller en nån däckkrängare. Du kan säkert få tag på ett hjul för kaffepengar. 5/112 är en vanlig bultcirkel och finns på nästan alla bilar från VAG b.la.

Annars var det en bra idé med vinterdäcken. Kolla skruvat.se och däckonline, de brukar ha bra priser på däck och fälg!

/Bwonka

pearla
21 mars 2017 · 55 Inlägg

Men alltså, förstår jag det rätt att sålänge det är 16" samt rätt bultmönster passar samtliga däck som är 16" på fälgen?

Jag undrar lite vad 7:an och 45 samt 72,6 står för. Då fälgen jag har nu är 7x16 5/112 45 72.6.

Kan jag alltså köpa vilket fälg på 16" med rätt bultmönster som helst och kränga på ett däck i storlek 205/60/16 100T C?

it_mutt Avstängd
21 mars 2017 · 10 388 Inlägg

pearla skrev:
Men alltså, förstår jag det rätt att sålänge det är 16" samt rätt bultmönster passar samtliga däck som är 16" på fälgen?

Jag undrar lite vad 7:an och 45 samt 72,6 står för. Då fälgen jag har nu är 7x16 5/112 45 72.6.

Kan jag alltså köpa vilket fälg på 16" med rätt bultmönster som helst och kränga på ett däck i storlek 205/60/16 100T C?

7=Fälgens bredd i tum
16 = Fälgens diameter i tum
5/112 = bultmönster
45 = ET (inpressningsdjup)
72,6 = CB = Axeldiameter = Navhål


Nej, det är inte säkert att "vilken fälg som helst" som är 16" och har rätt bultmönster passar.

Du måste då ha rätt navhål också. Sen kan ex.vis en fälg som är 8" bred vara för bred för hjulhuset (den kommer ta i) vid samma ET som idag (45). Då kan man helt enkelt få leta efter en annan fälg med 8" bredd och ett annorlunda ET.

En annan fälg kanske har samma bredd som idag (7") men ett annat ET, vilket också kan innebära att fälgen inte passar i hjulhuset (och går i).

Senast redigerat av it_mutt (21 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
pearla
16 juli 2017 · 55 Inlägg

Har hittat bättre begagnade vinterdäck storlek 215/65/16.
Jämfört med de sulor som sitter på nu, storlek 205/60/16.

Skulle det passa att ta ett däck från denna uppsättning  och ha som reservdäck? Rullomkretsen skiljer 101,03mm / 5,13%.

Kan det skada något ifall man kör med ett reservdäck som skiljer sig något i storlek mot vad som sitter på bilen nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang