Köpråd LED eller xenon?

OLEBRUMM
2 augusti 2017 · 6 Inlägg

Hej.
Jag förstår mig inte på detta om vad man bör välja eller varför.
Men jag har hittat två färdiga paket med extraljus, men eftersom jag inte vet vilket man får ut mest valuta för pengarna, alltså bra med ljus  som lyser upp vägen bra för oss.
Så tänkte jag kolla med er här som kanske är kunniga på området vilket av dessa två paket som jag ska välja?

Det ena är ett LED https://www.scstyling.com/universaldela … ge-nosto-1

Och det andra är ett med xenon https://www.scstyling.com/lastbil/belys … NHEALw_wcB

SC Styling rekomenderar LED paketet då dom säger att det lyser bättre, men jag har varit med förr om att företag bara vill sälja det dyraste och därför frågar jag här istället.

Mvh
OLEBRUMM

Nybergrobin
2 augusti 2017 · 2 382 Inlägg

Vilken typ av körning är vanligast för dig? Xenon tar ändå någon sekund innan dom lyser med full styrka. Jag föredrar xenon pga styrkan och bättre ljusbild men det har kanske ändrats idag?

Senast redigerat av Nybergrobin (2 augusti 2017)

Utmarks-Loke
2 augusti 2017 · 5 841 Inlägg

LEDen ger 2495 lumen, xenonen ger 2085 lumen, så det blir nästan lika mycket ljus per krona

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2017 · 26 155 Inlägg

Frågan jag tycker du ska ställa dig är framförallt; vill jag se förhållandevis långt eller vill jag se kortare men brett?

Kommer säkert få många mothugg i mitt påstående nu men min erfarenhet hittills av LED är att det visserligen lyser upp duktigt och blir till rena solen framför och åt sidorna framför bilen, men man får sällan - om inte aldrig - längden som xenon ger.

Av denna anledning väljer i alla fall jag xenon därför att undertecknad känner sig bekväm med att visserligen få vänta ett par extra sekunder innan xenonet har tänt upp till hundra procent kraft - den första starten - men att sen ha bra med ljus långt framför mig. Får då i och för sig blända av ganska tidigt men..det hör till.

DOCK går tekniken framåt, och jag är ganska övertygad om att LED kommer ta över marknaden framöver.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Nybergrobin
2 augusti 2017 · 2 382 Inlägg

Mack skrev:
Frågan jag tycker du ska ställa dig är framförallt; vill jag se förhållandevis långt eller vill jag se kortare men brett?

Kommer säkert få många mothugg i mitt påstående nu men min erfarenhet hittills av LED är att det visserligen lyser upp duktigt och blir till rena solen framför och åt sidorna framför bilen, men man får sällan - om inte aldrig - längden som xenon ger.

Av denna anledning väljer i alla fall jag xenon därför att undertecknad känner sig bekväm med att visserligen få vänta ett par extra sekunder innan xenonet har tänt upp till hundra procent kraft - den första starten - men att sen ha bra med ljus långt framför mig. Får då i och för sig blända av ganska tidigt men..det hör till.

DOCK går tekniken framåt, och jag är ganska övertygad om att LED kommer ta över marknaden framöver.

Exakt.......det blir ett jävla ljus precis mitt framför bilen som bländar tongue

OLEBRUMM
2 augusti 2017 · 6 Inlägg

För att va bakom flötet vad gäller detta så har jag fått samma uppfattning att led lyser starkt som satan precis framför bilen men inte särskilt långt.

Och jag vill ju kunna se längre fram, så då är xenon att föredra antar jag av ditt svar att döma?

Nybergrobin
2 augusti 2017 · 2 382 Inlägg

OLEBRUMM skrev:
För att va bakom flötet vad gäller detta så har jag fått samma uppfattning att led lyser starkt som satan precis framför bilen men inte särskilt långt.

Och jag vill ju kunna se längre fram, så då är xenon att föredra antar jag av ditt svar att döma?

Stämmer bra det!

Kör själv med nbb 225or samt 100w kina-xenon. Det lyser riktigt brutalt åt alla håll tongue

OLEBRUMM
2 augusti 2017 · 6 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vilken typ av körning är vanligast för dig? Xenon tar ändå någon sekund innan dom lyser med full styrka. Jag föredrar xenon pga styrkan och bättre ljusbild men det har kanske ändrats idag?

Det "vanliga" landsväg och skogsbilvägar.

Sen en del i stan men där har man inte mycket behov av extraljus :p


Att det tar några sekunder för full styrka är bara en vane sak.

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2017 · 26 155 Inlägg

OLEBRUMM skrev:
För att va bakom flötet vad gäller detta så har jag fått samma uppfattning att led lyser starkt som satan precis framför bilen men inte särskilt långt.

Och jag vill ju kunna se längre fram, så då är xenon att föredra antar jag av ditt svar att döma?

Det finns LED-ramper som lyser - i min mening - "hyffsat" långt, men då måste man ganska långt upp i prisklasserna.
Då är det billigare och mer prisvärt med xenon. I alla fall än så länge.
Ovanstående är mitt personliga påstående.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
it_mutt Avstängd
2 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
LEDen ger 2495 lumen, xenonen ger 2085 lumen, så det blir nästan lika mycket ljus per krona

Var får du dessa uppgifterna från?

LED-lumen anges på sidan, men, vad jag kan hitta, inte xenonpaketets.

En 35w xenonlampa, som drivs av en ballast som faktiskt är 35w, pressar ut runt 3000 lumen.
En 55w xenonlampa, som drivs av en 55w-ballast, pressar ut runt 4500 lumen.

- - - - - - - - -

Än så länge är generellt sett xenon mer ljus per instoppad krona, och ger, generellt, också betydligt mer längd  på ljuset.

Är man ute efter så mycket ljus som möjligt, inte bara 50m framför bilen, till så bra pris som möjligt, så är det xenon som gäller.

Det går givetvis att kombinera. Själv kör jag med 55w speedstarterxenon i helljuset (nej, det är inte lagligt) och en enkelradig 120w ledramp (10w-dioder). En kombo som fungerar för mig, och är relativt "osynlig".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OLEBRUMM
2 augusti 2017 · 6 Inlägg

it_mutt skrev:

Svarte_Orm skrev:
LEDen ger 2495 lumen, xenonen ger 2085 lumen, så det blir nästan lika mycket ljus per krona

Var får du dessa uppgifterna från?

LED-lumen anges på sidan, men, vad jag kan hitta, inte xenonpaketets.

En 35w xenonlampa, som drivs av en ballast som faktiskt är 35w, pressar ut runt 3000 lumen.
En 55w xenonlampa, som drivs av en 55w-ballast, pressar ut runt 4500 lumen.

- - - - - - - - -

Än så länge är generellt sett xenon mer ljus per instoppad krona, och ger, generellt, också betydligt mer längd  på ljuset.

Är man ute efter så mycket ljus som möjligt, inte bara 50m framför bilen, till så bra pris som möjligt, så är det xenon som gäller.

Det går givetvis att kombinera. Själv kör jag med 55w speedstarterxenon i helljuset (nej, det är inte lagligt) och en enkelradig 120w ledramp (10w-dioder). En kombo som fungerar för mig, och är relativt "osynlig".

Hmm detta är som en djungel, haha fast det är väl allt nytt man ger sig in på :p

Utmarks-Loke
2 augusti 2017 · 5 841 Inlägg

it_mutt skrev:

Svarte_Orm skrev:
LEDen ger 2495 lumen, xenonen ger 2085 lumen, så det blir nästan lika mycket ljus per krona

Var får du dessa uppgifterna från?

LED-lumen anges på sidan, men, vad jag kan hitta, inte xenonpaketets.

En 35w xenonlampa, som drivs av en ballast som faktiskt är 35w, pressar ut runt 3000 lumen.
En 55w xenonlampa, som drivs av en 55w-ballast, pressar ut runt 4500 lumen.

- - - - - - - - -

Googlade fram samma lampor hos en annan försäljare, som angav ljusstyrka.

https://www.strands.se/produkt/extralju … -fjaerr-9/

OLEBRUMM
2 augusti 2017 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

it_mutt skrev:

Svarte_Orm skrev:
LEDen ger 2495 lumen, xenonen ger 2085 lumen, så det blir nästan lika mycket ljus per krona

Var får du dessa uppgifterna från?

LED-lumen anges på sidan, men, vad jag kan hitta, inte xenonpaketets.

En 35w xenonlampa, som drivs av en ballast som faktiskt är 35w, pressar ut runt 3000 lumen.
En 55w xenonlampa, som drivs av en 55w-ballast, pressar ut runt 4500 lumen.

- - - - - - - - -

Googlade fram samma lampor hos en annan försäljare, som angav ljusstyrka.

https://www.strands.se/produkt/extralju … -fjaerr-9/

Såg det där också när jag googlade.

it_mutt Avstängd
2 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

Om det, som 55w, pressar ut mindre än vad en "äkta" 35w-sats gör, så låter det...lite sisådär enligt mig.

- - - Edit - - -

Sen, som vanligt; lumen är egentligen inte så intressant som enhet i sammanhanget, men det är något tillverkarna gärna hänger fast vid.

Senast redigerat av it_mutt (2 augusti 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OLEBRUMM
3 augusti 2017 · 6 Inlägg

Efter att ha läst på lite och en bekant som är mer kunnig på ämnet visade sig ha 5st nbb 75w xenon som han inte använder så skulle jag få köpa lös dessa snuskigt billigt plus att han hjälper till med montering.

Så då va det snabbt löst :p men tack för dom svaren som jag fick iaf.
Ha det fint.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang