Hjälp med vad man skall ha för högtalare/slutsteg samt elfel

toastyengineer
2 augusti 2017 · 3 Inlägg

Hej, det här är mitt första inlägg här på Garaget. Detta är första gången jag gör något sånt här.
Jag har en Volvo 740 SE från 1992 som har ett praktiskt taget ej fungerande ljudsystem (El på vänstra sidan av bilen till högtalarna funkar ej, 2/4 högtalare funkar inte heller.)

Jag vill sätta in nya 4st nya högtalare (2st 5 1/4" fram och 2st 4" bak) samt bas och jag har några frågor.

Vilka högtalare skulle ni rekommendera, vilken bas skulle ni rekommendera och vilka slutsteg mm skall man ha? Jag har gjort en lista med lite grejor som verkade vara ganska trevliga men vet inte om dem är kompatibla. https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3427995&view=m
Samt vilken ISO kabel adapter grej passar till min bil? försökte söka på google men hittade ingenting annat än denna: https://www.brl.se/sv/artiklar/pc2-34-4.html vet dock inte om det är den jag behöver.

Ville också höra om ni visste vad som skulle kunna vara fel då elen för högtalarna på vänster sida ej fungerar.

Om det är något jag har missat får ni säga till, som sagt.. detta är min första post så jag vet inte riktigt helt 100% vad jag ska inkludera.

Bassiehof
3 augusti 2017 · 1 777 Inlägg

Kolla om det är fel på högtalarna genom att koppla in en högtalare som du vet fungerar, annars är det kabelbrott. Det kan förstås vara stereon också, men den ska också bytas ut vad jag förstår. Ha ALDRIG stereo eller slutsteg påslaget innan du kopplat allting rätt.

toastyengineer
4 augusti 2017 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kolla om det är fel på högtalarna genom att koppla in en högtalare som du vet fungerar, annars är det kabelbrott. Det kan förstås vara stereon också, men den ska också bytas ut vad jag förstår. Ha ALDRIG stereo eller slutsteg påslaget innan du kopplat allting rätt.

Det var det jag gjorde, det var dock inget kabelbrott vilket var bra. Visade sig att de som hade bilen innan mig hade kopplat 2 högtalare fel(dem hade också installerat allt på ett väldigt sjaskigt sätt imo) , därav funkade inte VF och VB. Testade byta plats på lite kablar från stereon och då började det funka, ingen vidare kvalité då högtalarna är trasiga/kassa men det går då ström till alla högtalarplatser nu.
Är fortfarande inte helt säker på hur slutsteget ska kopplas men det antar jag går att läsa i manualen för slutsteget jag beställer.
Annat än det så ska jag fixa några andra problem som bilen har dvs. läcker kylarvätska och lite annat.

Du skrev att man inte ska ha stereo eller slutsteg på när man kopplar, jag hade stereon igång medan jag bytte plats på kablarna nu idag men verkade inte hända något annat än att ljudet försvann temporärt medan dem var felkopplade (började fungera sedan när man kopplade in dem rätt)
Kan högtalaren skadas om man t.ex. har kopplat polerna fel?

Janneutanb
4 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

toastyengineer skrev:

Bassiehof skrev:
Kolla om det är fel på högtalarna genom att koppla in en högtalare som du vet fungerar, annars är det kabelbrott. Det kan förstås vara stereon också, men den ska också bytas ut vad jag förstår. Ha ALDRIG stereo eller slutsteg påslaget innan du kopplat allting rätt.

Det var det jag gjorde, det var dock inget kabelbrott vilket var bra. Visade sig att de som hade bilen innan mig hade kopplat 2 högtalare fel(dem hade också installerat allt på ett väldigt sjaskigt sätt imo) , därav funkade inte VF och VB. Testade byta plats på lite kablar från stereon och då började det funka, ingen vidare kvalité då högtalarna är trasiga/kassa men det går då ström till alla högtalarplatser nu.
Är fortfarande inte helt säker på hur slutsteget ska kopplas men det antar jag går att läsa i manualen för slutsteget jag beställer.
Annat än det så ska jag fixa några andra problem som bilen har dvs. läcker kylarvätska och lite annat.

Du skrev att man inte ska ha stereo eller slutsteg på när man kopplar, jag hade stereon igång medan jag bytte plats på kablarna nu idag men verkade inte hända något annat än att ljudet försvann temporärt medan dem var felkopplade (började fungera sedan när man kopplade in dem rätt)
Kan högtalaren skadas om man t.ex. har kopplat polerna fel?

Det är ingen fara att sätta polerna fel. Det som händer då är att du får fasfel mellan högtalarna och det mesta av basen försvinner.
Däremot om man har en vass diskant kan man prova polvända bägge och se om det låter bättre.
Anledningen till att du inte ska hålla på med stereon igång är för det är lätt att komma åt och kortsluta kablarna, antingen mot varandra eller mot chassit.

Bassiehof
4 augusti 2017 · 1 777 Inlägg

Att koppla fel är väl också kabelbrottsligt. Det är just därför man använt färgkoder typ sen Volvo 240 introducerades. Ta reda på vilken färg det är på kablarna i dörren, det kan vara grön (+) och rödgrön (-) t ex, sen är VF kanske vit och vit/svart på ISO, och du kopplar rätt med stereon avstängd utan att behöva riskera en kortslutning.

Senast redigerat av Bassiehof (4 augusti 2017)

toastyengineer
5 augusti 2017 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Att koppla fel är väl också kabelbrottsligt. Det är just därför man använt färgkoder typ sen Volvo 240 introducerades. Ta reda på vilken färg det är på kablarna i dörren, det kan vara grön (+) och rödgrön (-) t ex, sen är VF kanske vit och vit/svart på ISO, och du kopplar rätt med stereon avstängd utan att behöva riskera en kortslutning.

Tror tyvärr inte att det är orginalkablarna som sitter i, vänster fram, höger fram och höger bak har alla en gulvit kabel och en vit medan vänster bak har en blåvit och en vit.

Alla kopplingsscheman jag har kollat på stämmer då inte överens med dem färger som är där nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang