7950
Sök

Volvo hjälp: Att lossa drivknuten från navflänsen? (Byte av ABS-krans)

193 Inlägg
10 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hur sjutton får man isär navet från drivknuten? Har provat att värma med svets, spänna med avdragare, slå med slägga och lyckas inte rubba det överhuvudtaget. I Haynes står det "Ta loss drivaxelns drivknut från navflänsen genom att knacka den inåt 10 till 15 mm med en plast- eller kopparklubba" Ah men tjena, hade nog förbrukat 200 plasthammare vid det här laget.

Jag kan väl inte vara ensam med detta problem? Solen har gått ner, kylan börjar krypa på, myggen börjar komma fram och jag börjar tröttna på volvos konstruktioner. Frustrationen växer! Så omedelbar hjälp som får mig i mål uppskattas starkt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73590/73590-02221bafafff2e8fe7b653d5aa5944a2.jpg

4 583 Inlägg
11 augusti 2017
#2
Du gör totalt fel..lossa spindelleden eller dom två bultar i benet.då kan du vika ut navet/hubben för att få bort drivaxeln...

Fri fart för ett fritt folk!
14 968 Inlägg
11 augusti 2017
#3
som sagt spindeleden är rätt väg att gå på dessa bilar..  för vad jag ser på kortet är drivaxeln rejält inputtad. 

jag släpper alltid spindeleden tvingar ner länkarmen   det är det svåra sättet men man slipper göra om framvagnsinställningen. 
men är inte den gjord på länge så tycker jag att du släpper dom 2bultarna vid fjäderbenet och lossar det så.  och gör en inställning.

Kör fort så hinner inget hända...

Herr
1 722 Inlägg
11 augusti 2017
#4
Har du lossat bultarna på baksidan av navet? Det sitter ju 4 bultar på baksidan som håller i allt!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

10 165 Inlägg
11 augusti 2017
#5
Lossa dom två bultarna i botten av fjäderbenet, Vik ut navet sen är drivaxeln lös så du kan bytta abs krans, Lika bra du bytter hjullagret då du våldfört dig på det, Det sitter med fyra bult från baksidan smile
Senast redigerat av Djo (11 augusti 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

451 Inlägg
11 augusti 2017
#6
Ibland limmar dem drivaxelen i navet för att det inte ska knäppa till när man gasar,
O då kan det vara ett helvete o få loss dem.
Har för mig att man får värma skiten.

10 165 Inlägg
11 augusti 2017
#7
Sukkan skrev:
Ibland limmar dem drivaxelen i navet för att det inte ska knäppa till när man gasar,
O då kan det vara ett helvete o få loss dem.
Har för mig att man får värma skiten.

Jo men som han visar med bilden försöker han ju trycka in drivaxeln in i växellådan hoppas han inte våldat för mycket och skadat växellådan på något vis bara.

är dom limmade får man värma, Det limmet sitter sate det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök