Du får nog lov att precisera dina frågor.
Vill du byta från en 5-petad till en 6-petad med fördelningslåda så du kan få "riktig" 4x4".
Beroende på hur din befintliga växellådas slutväxelutväxling stämmer med den 6-petade ditons, kan du behöva byta utväxling i slutväxlarna.
Intressanta frågor.
Vill du modda din X1:a till riktig 4x4.
Kanske ska du efter en "vanlig" växellåda koppla en separat/kardandriven fördelningslåda.
Finns flera att välja.
För mig poppar fördelningslådorna från Jimny, Samurai och Niva upp.
Personligen skulle jag välja en "icke kedjedriven" med inbyggd mellandifferential som är lås-/spärrbar.
Utan mellandiff blir det inte bra med 4x4 på strävt underlag.
Jimnylådan är kedjedriven och saknar mellandiff.
Samurailådan är kugghjulsdriven men saknar mellandiff.
Nivalådan är både kugghjulsdriven och försedd med lås-/spärrbar mellandiff, "Full Time" på "amerikanska".
Samurailådan anses vara den som tål högst motoreffekt, men då saknas tyvärr mellandiff.
Tänker du modda X1:an för offroad?
I så fall kanske du ska bygga om till stela axlar?
Jimny, Land Rover, Landcruiser och G-Wagen har kraftiga smidda s k "skiftnycklar", som nog är marknadens bästa hjulupphängningar för stela axlar.
Nackdelen med X1:an är att den är en "folieburk" utan ram att fästa hjulupphängningar och fördelningslåda i.
Men allt går, inget är omöjligt, men kräver lite mer tid och pengar.
Har jag missuppfattat dina önskemål/ambitioner?