Volvo 940 intercooler. hur många häst??

rudhem
28 september 2009 · 188 Inlägg

hur många häst klarar en original intercooler till 945 av ungefär?

Senast redigerat av rudhem (28 september 2009)

Ledsjö Outlaw´s
ander3on
28 september 2009 · 255 Inlägg

Det är väl snarare laddet man riskerar, Men vissa håller hyffsat, vissa spricker vid 1bar,
Så en alu ic är att satsa på ist wink

BrajjAxx 040 RedLine
28 september 2009 · 1 219 Inlägg

Har hört att de ska hålla för ca 1,5 bar. Min håller fint med 1,2 i alla fall:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
rudhem
28 september 2009 · 188 Inlägg

ok. nån mer som vet?

Ledsjö Outlaw´s
BrajjAxx 040 RedLine
28 september 2009 · 1 219 Inlägg

rudhem skrev:
ok. nån mer som vet?

Nä men frågan är lite konstig... men man kan säkert plocka ut 300hk med original IC:n.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
244Drag HOLSET ÄLSKARE
28 september 2009 · 53 Inlägg

det måste gå över 300hk och 1,8-1,9 i ladd

Audi 100 "Dragrace Audi 100" (1987)
BrajjAxx 040 RedLine
28 september 2009 · 1 219 Inlägg

244Drag skrev:
det måste gå över 300hk och 1,8-1,9 i ladd

Kan inte tänka mig att den håller för 1,9 bar:O

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
244Drag HOLSET ÄLSKARE
28 september 2009 · 53 Inlägg

nja jag tror nog de gör de


BrajjAxx skrev:

244Drag skrev:
det måste gå över 300hk och 1,8-1,9 i ladd

Kan inte tänka mig att den håller för 1,9 bar:O

Audi 100 "Dragrace Audi 100" (1987)
PLPerformance
28 september 2009 · 213 Inlägg

Klart de håller, frågan är hur länge wink

Men en ny fräsch hållersäkerligen ett bra tag, kör själv med 940 IC i bruksbilen å de håller än.

244Drag HOLSET ÄLSKARE
28 september 2009 · 53 Inlägg

tkorset kör de på sin med. gjort i alla år

de klar man kan ju ha tur:-)

Senast redigerat av 244Drag (28 september 2009)

Audi 100 "Dragrace Audi 100" (1987)
81an
28 september 2009 · 566 Inlägg

Ja hade 1.4 i ladd, tittut sa det i blocket

Vgren
29 september 2009 · 110 Inlägg

Jag vet inte hur många häst du kan pressa ut men jag körde med lite moddad motor setup och 1.4 bar tryck. Då small gaveln mitt på E4:an. Inte kul.
Så mitt råd är att byta innan det är försent och du blir ståendes någonstans. En Alu IC kostar inte mycket och är inte svår att bygga i en 945:a. Det finns hur mycket plats som hellst.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
schnauz
29 september 2009 · 1 758 Inlägg

(Nu blev beskrivningen lite dum, men ni fattar vad jag menar):
Oftast är det inte direkt laddet i sig som dödar dessa intercoolers, utan de tryckstötar som uppkommer när man hastigt släpper gasen när man har ladd (t.ex. när man växlar).
Kör man utan dump, har en felaktigt inställd, eller en av skruttig kvalitet kan ICn alltså spricka långt innan laddtrycket "blir farligt".
1,2 brukar iaf anses som "safe". Ett enkelt knep är att dra två-tre spännband runt den, som "avlastar" gavlarna när trycket blir högt. Vet några som kört 1,5-1,6 med spännband och det har hållt ihop.
Men kör man på såpass högt ladd bör man byta ut original-ICn ändå, kylarean är inte så värst stor och flödet är inte heller toppen.

MoffeGreven
29 september 2009 ·

Vad klarar en till 740 Turbo -87 då?

244Drag HOLSET ÄLSKARE
29 september 2009 · 53 Inlägg

anledningen till diskusion är att en kompis va o bromsade sin 945a igår 349,6hk och 1,8 i laddtryck
denna setup har gått 2 säsonger med orginal ic och ja den ska bytas ut.
25000mil har den gått förövrigt och utan dump
volvo är bra skit :-)

Senast redigerat av 244Drag (29 september 2009)

Audi 100 "Dragrace Audi 100" (1987)
fok Avstängd
26 augusti 2017 · 17 Inlägg

Även om man tänkt trimma bara till 220-240hk   är det ändå värt byta IC?

Vet att det laddade rappare på ett konstigt sätt på en annan bil med 200hk vid IC byte till alu/större.
Även varma dagar var inga problem. Den segade när det var varmt annars.

Hur är det på vOLVO 940turbo? 
Blir original turbon rappare med bättre med tuning IC eller är det lönlöst byta om man tänkt ha 220hk typ?

Vilket är det billigaste modelanpassade idag?

Senast redigerat av fok (26 augusti 2017)

Evildan
27 augusti 2017 ·

fok skrev:
Även om man tänkt trimma bara till 220-240hk   är det ändå värt byta IC?

Vet att det laddade rappare på ett konstigt sätt på en annan bil med 200hk vid IC byte till alu/större.
Även varma dagar var inga problem. Den segade när det var varmt annars.

Hur är det på vOLVO 940turbo? 
Blir original turbon rappare med bättre med tuning IC eller är det lönlöst byta om man tänkt ha 220hk typ?

Vilket är det billigaste modelanpassade idag?

Det är inte konstigt alls.

fok Avstängd
27 augusti 2017 · 17 Inlägg

Menar du Evildan att  IC byte är bra göra på en lågtrimmad 940 även?
Turbon andas bättre säkert?  Man märker skillnad ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang