Vilka bilar är det egentligen tillåtet att ladda upp på Garaget?

trubbelturbo
6 september 2017 · 1 459 Inlägg

Communityreglerna skrev:
Bilar som laddas upp måste ägas eller framföras av den som publicerar, alternativt någon närstående (sambo, släkting, förälder osv). Sålda bilar är OK så länge man väljer att man sålt bilen och när. Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man inte har något anknytning till.

Jag tolkar detta som att det är fullt tillåtet att ladda upp en släktings bil, eller exempelvis en förmånsbil som man själv brukar.

Sammanfattning av reglerna skrev:
Du får inte lägga upp bilar som du inte äger, har ägt eller har en annan väsentlig koppling till (t.ex. familjens bil)

Enligt forumets moderatorer innebär detta att det enbart är tillåtet att ladda upp bilar man själv står som ägare till.

caromania skrev:
Du får inte lägga upp bilar som du inte äger, har ägt eller har en annan väsentlig koppling till (t.ex. familjens bil)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Solklart. Exemplet familjens bil får man alltså inte lägga upp.

Jag menar att i så fall så motsäger communityreglerna och sammanfattningen av reglerna varandra.

Jag hävdar istället att meningen:

Du får inte lägga upp bilar som du inte äger, har ägt eller har en annan väsentlig koppling till (t.ex. familjens bil)

Ska utläsas som:

*Du får inte lägga upp bilar som du inte äger
*Du får inte lägga upp bilar som du inte har ägt
*Du får inte lägga upp bilar som du inte har en väsentlig koppling till (t.ex. familjens bil)
(Vilket jag tolkar som att det är tillåtet att ladda upp en bil som man har en "väsentlig koppling" till.)

Så, kort och gott, är det tillåtet att ladda upp en bil som man förvisso inte äger men som man brukar ,alternativt en anhörig står som ägare till?

Senast redigerat av trubbelturbo (6 september 2017)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
rcy
6 september 2017 · 1 705 Inlägg

Som programmerare tolkar jag dom tre reglerna som att alla måste vara sanna för att det ska gälla.
Rad 1 och 2 blir i sådana fall redundanta då rad 2 automatiskt blir sann om rad 1 är sann.
Rad 2 och rad 3 kan dock kombineras. Du kan ha en väsentligt koppling till en bil som du har ägt. Du kan även ha ägt en bil men inte längre ha någon väsentlig koppling till den. Och givetvis kan du ha en väsentlig koppling till en bil som du vare sig äger eller har ägt. Men, man kan ju även definiera "väsentlig koppling" som att någon gång ha ägt bilen, då blir båda dom sista påståendena automatiskt sanna.

Allt beror nog på hur jävla skitnödig och jättedryg man vill vara när man tolkar reglerna, så för att undvika missförstånd borde dom förtydligas.

BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
caromania Forummoderator
6 september 2017 · 9 296 Inlägg

Jag välkomnar ett förtydligande även jag. För mig är en bil man äger en bil man äger. För mig innefattas det av bilar som frun/flickvännen äger som man även kör, men jag är tveksam till om "pappas bil" borde vara med. Leasingbilar/företagsbilar ska enligt mig definitivt tas bort.

Personligen kan jag även tycka att det vore trevligt om den där regeln om vinterbilar blev lite mer efterhållen alternativt borttagen. För med handen på hjärtat så är nog de flesta av de där gamla familjeskorvarna folk skyltar med ganska ofta bilar som inte ställs in i garage över vintern.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang