Kia Sportage radio

tannton
4 september 2017 · 15 Inlägg

Tänkte angående byta batteri i en Kia Sportage
Läst lite här o där att radion slutar fungera o behöver en kod för funka igen?
Stämmer detta verkligen. ?

torsen
6 september 2017 · 7 234 Inlägg

Kolla med en återförsäljare.
Jeep tar/tog 1.000:- för att meddela koden, om du har apparaten lös med dig till återförsäljaren.
Land Rover/ Range Rover ger dig koden gratis om du besöker en verkstad, t ex PiK AB i Kungens Kurva.
Har du kollat i servicehäftet så att man inte där noterat radiokoden.

Bosse bildoktorn påstod att man inte tappar radiokoden om man via ciggtänduttaget matar in 12 volt från t ex ficklampsbatterier och har tändningen påslagen medans man byter bilbatteriet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 september 2017 · 14 041 Inlägg

torsen skrev:
Kolla med en återförsäljare.
Jeep tar/tog 1.000:- för att meddela koden, om du har apparaten lös med dig till återförsäljaren.
Land Rover/ Range Rover ger dig koden gratis om du besöker en verkstad, t ex PiK AB i Kungens Kurva.
Har du kollat i servicehäftet så att man inte där noterat radiokoden.

Bosse bildoktorn påstod att man inte tappar radiokoden om man via ciggtänduttaget matar in 12 volt från t ex ficklampsbatterier och har tändningen påslagen medans man byter bilbatteriet.

Det låter som att det kan fungera, men kan man inte mata på 12 volt med en batteriladdare i nämnda uttag?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Soulman
6 september 2017 · 1 271 Inlägg

Nu kan jag ingenting om KIA, men min uppfattning är att alla moderna (typ från mitten av 2000-talet) europeiska bilar i alla fall har olika CAN BUS styrda funktioner för bl.a. 12v uttaget. Alltså om bilen är strömlös är nåt slags mjukvarustyrt relä till ett 12v uttag inte slutet och det är omöjligt att mata in spänning den vägen.

Så mitt hetaste tips är att ansluta en laddare direkt på dina batteripoler medan du byter batteriet. Då blir bilen aldrig spänningslös.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 september 2017 · 14 041 Inlägg

Soulman skrev:
Nu kan jag ingenting om KIA, men min uppfattning är att alla moderna (typ från mitten av 2000-talet) europeiska bilar i alla fall har olika CAN BUS styrda funktioner för bl.a. 12v uttaget. Alltså om bilen är strömlös är nåt slags mjukvarustyrt relä till ett 12v uttag inte slutet och det är omöjligt att mata in spänning den vägen.

Så mitt hetaste tips är att ansluta en laddare direkt på dina batteripoler medan du byter batteriet. Då blir bilen aldrig spänningslös.

Allt är tydligen gjort så att man ska lämna in bilen så fort lilla minsta fel uppstår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
6 september 2017 ·

tannton skrev:
Tänkte angående byta batteri i en Kia Sportage
Läst lite här o där att radion slutar fungera o behöver en kod för funka igen?
Stämmer detta verkligen. ?

Vilken årsmodell har bilen?
Är radion integrerad?

Soulman
6 september 2017 · 1 271 Inlägg

Vettemannen skrev:

Soulman skrev:
Nu kan jag ingenting om KIA, men min uppfattning är att alla moderna (typ från mitten av 2000-talet) europeiska bilar i alla fall har olika CAN BUS styrda funktioner för bl.a. 12v uttaget. Alltså om bilen är strömlös är nåt slags mjukvarustyrt relä till ett 12v uttag inte slutet och det är omöjligt att mata in spänning den vägen.

Så mitt hetaste tips är att ansluta en laddare direkt på dina batteripoler medan du byter batteriet. Då blir bilen aldrig spänningslös.

Allt är tydligen gjort så att man ska lämna in bilen så fort lilla minsta fel uppstår.

/Benny

Behöver du lämna in bilen för att du inte kan ansluta en laddare? Jösses, ja då är det onekligen så...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang