3246
Sök

Konvertera hydrauliskt bromssystem till luft?

Bra men mild
72 Inlägg
29 september 2017
Trådstartare
#1
Är detta möjligt på en personbil?
Om vi glömmer handbromsen så länge, hur mycket måste bytas ut av bromssystemet?

Vad behöver man förutom en redig kompressor och tank (p11 gasolflaska bör räcka?)


7 281 Inlägg
29 september 2017
#2
Jadu fotpedalen och eventuellt bromsskivorna är väl det du kan spara....
Varför i hela världen vill du göra detta?
Du behöver lufttankar, kompressor, lufttork, skyddsventil/fotbromsventilen, reläventil/snabblossningsventil, bromsklockor, bromsok om det är skivbroms.
Senast redigerat av Janneutanb (29 september 2017)


Bra men mild
72 Inlägg
29 september 2017
Trådstartare
#3
Tack! Varför? För att det är onödigt.

Vad skiljer sig ett luftbromsok från ett vanligt?
Vart brukar ventilen sitta som släpper ut luften när man slutar bromsa?

Vad håller systemet för bar?
Senast redigerat av Peppe666 (29 september 2017)


7 281 Inlägg
29 september 2017
#4
Jadu på en lastbil håller man upp till 12 bar. P bromsen kan man släppa efter 6 bar.
På ett luftbromsok har du en bromsklocka som trycker in en stång i bromsoket.
http://slideplayer.se/slide/1907269/7/i … elning.jpg


353 Inlägg
29 september 2017
#5
Peppe666 skrev:
Tack! Varför? För att det är onödigt.

Vad skiljer sig ett luftbromsok från ett vanligt?
Vart brukar ventilen sitta som släpper ut luften när man slutar bromsa?

Vad håller systemet för bar?

det är i princip inget som är sig likt på ett pneumatiskt bromsok jämfört med ett hydrauliskt.
https://www.google.se/search?rlz=1C1LEN … NA#imgrc=_

på bilderna här ovan ser du lite grundkonstruktionen på  pneumatiska skivbromsar sen tänker du dig att man bygger ett bromsok med samma grundteknik men man bygger det så att det liknar ett vanligt bromsok.

https://cdn.oemoffhighway.com/files/base/acbm/ooh/image/2013/05/960w/knottbraketechnology-pgs15pneu_10941723.jpg
Senast redigerat av fax110 (29 september 2017)

7 817 Inlägg
29 september 2017
#6
Pneumatiska bromsar kräver mycket mera utrymme än hydrauliska dito p g a fler och större komponenter.
Behöver även mer tillsyn, t ex vintertid regelbunden dränering av tankarna så att inte (relä-)ventiler och andra komponenter fryser/isar igen.

Om en bromsledning havererar på ett fordon med konventionellt hydrauliskt modern system mister du halva  bromsverkan.

Med ett pneumatiskt system och ledningshaveri går inte fordonet att flytta, utan ingående manipulation av komponenter, p g a a bromsarna slår till och låser hjulen.

Härutöver är ett pneumatiskt bromssystem långsammare och har fler felkällor.

Har du bråttom på morgnarna så måste du ansluta bilen till ett tryckluftsystem så att du inte behöver köra motorn flera minuter och vänta på att tryckluften ska "släppa" bromsarna.

Kort sagt - finns inga fördelar med pneumatiska bromsar på ett fordon av mindre format = personbil eller pickis.

Bra men mild
72 Inlägg
29 september 2017
Trådstartare
#7
Tack för kanonbra svar och länkar!

Kan förstå varför folk inte genomför detta på en personbil. Samtidigt är just den orsaken lockande också.

Bilen kommer inte att rulla vintertid mer och jag kommer ha hela vintern på mig att eventuellt greja..

Det jag tänker på är lufttryck, dimensioner på ok osv, lär ju inte behöva vara riktigt lika extremt eftersom det är ju i princip ingen vikt att stoppa i jämförelse med 60 ton!
Hänger ni med på tänket?

Måste jag då bygga egna ok i mindre storlek så kan man ju glömma detta.
Men skulle det på något vis gå att modifiera befintliga ok till luft så vore det sjukt roligt projekt.

Så, inget lufttryck = full broms runt om?
Kan ju bli svårt att vända på den grejen med befintliga ok jaaa..


7 281 Inlägg
29 september 2017
#8
P-bromsen funkar som så att du har en fjäderbromscylinder så att när du släpper på p-bromsen fylls den delen av bromsklocka med luft som trycker ihop fjädern vilket då släpper på trycket mot oket.
Du kan använda bromsklockor utan den delen för att skippa p-bromsen och hela den kretsen.
Sök efter minsta fordonet med tryckluftsbromsar så hittar du dom minsta oken som finns.


Bra men mild
72 Inlägg
29 september 2017
Trådstartare
#9
Janneutanb skrev:
P-bromsen funkar som så att du har en fjäderbromscylinder så att när du släpper på p-bromsen fylls den delen av bromsklocka med luft som trycker ihop fjädern vilket då släpper på trycket mot oket.
Du kan använda bromsklockor utan den delen för att skippa p-bromsen och hela den kretsen.
Sök efter minsta fordonet med tryckluftsbromsar så hittar du dom minsta oken som finns.

Ska kika på det! Tack 😊


7 817 Inlägg
2 oktober 2017
#10
Vill du förkovra dig i tryckluftbromssystem vill jag rekommendera:

Fordonsboken 4, Bromsar och chassie, av Birger Karlsson.
- grupp 56/från sid 79.

Fordonsprogrammet, Tunga fordon - grundkurs, av Birger Karlsson - Roger Lundman, Liber utbildning.
- 2 Tryckluftbromsar från sid 9.

Tecnos Chassieteknik.

Bl a ovanstående litteratur används vid utbildning av besiktningstekniker hos ASB (den RIKTIGA bilprovningen)

Härutöver har såväl NKI som Hermods givit ut kurser med  litteratur i ämnet.

Vet inte om det går att googla på ovanstående.

7 817 Inlägg
2 oktober 2017
#11
Helt o t och appropå ingenting så finns det även elektriskt påverkade hjulbromsar.
Förekom mest på släpvagnar.
Bl a Linde tillverkade elbromsar.
Fungerade i princip som vanliga trumbromsar.
Hjulcylindern ersatt av en expander som påverkades av friktionen mot bromstrummans insida.
Som en slags "halv skivbroms".
Medelst ström, från påskjutsstången eller handreglaget vid förarplatsen, "sögs" en hävarm mot bromstrummans insida elektromagnetiskt mer mindre hårt och påverkade expandern mellan bromsbackarna.

Har haft en SMW med denna broms och följaktligen varit tvungen att lära mig att serva Lindebromsen.

Ursäkta o t. Moderator får radera inlägget.


Sök