Hur bränner man steg och/eller förstör basar?

ILindh
2 oktober 2017 · 83 Inlägg

Hej, lite funderingar om billjud då jag nyss skaffat en till bil.
Jag har just nu en bruksbil med ett par SPL Dynamics XTR-300 D2 i en bra låda med ett BassFace DB 1.3 steg
Men som sagt köpt en till "Vinterbil" där el redan var draget samt jag fick med ett MDS F-2600 POWER steg till (har inte testat om steget fungerar än), Kan ju alltid stoppa i steget i el kablarna för att se att de startar å lyser upp men hade tänkt om det går att testa i dem nuvarande basarna jag har?
Vet att steget är nå skit bara å mina basar ligger på 750W RMS var, så tänkte kolla om de fortfarande går att testa på dem eller om nått kommer gå sönder om jag testar?

Samtidigt har jag tänkt köpa en till baslåda till slutet av veckan som är mycket sämre än de jag har nu, så har en fundering om jag kan köra dem på mitt BassFace steg för att testa hur dem spelar? tror dock att steget kommer vara för kraftfullt för dem små sketna basarna, kan något gå sönder då?

Inte riktigt fattat de där med hur ett steg kan brännas eller hur en bas går sönder? Förstår de mesta andra men är osäker på detta. smile

Tack på förhand /Isak

Senast redigerat av ILindh (2 oktober 2017)

Janneutanb
2 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Steg går generellt sönder av taskigt med ström, antingen dålig kontakt, klena kablar eller dåligt/för få batterier.
Bas/högtalare går oftast sönder av att man kör med för klent steg och vrider på mer än vad den orkar. Ljudet blir då dåligt och basen/högtalarna går sönder.
Det är MYCKET vanligare att man bränner en bas av för klent steg än att det är för starkt.

ILindh
2 oktober 2017 · 83 Inlägg

Janneutanb skrev:
Steg går generellt sönder av taskigt med ström, antingen dålig kontakt, klena kablar eller dåligt/för få batterier.
Bas/högtalare går oftast sönder av att man kör med för klent steg och vrider på mer än vad den orkar. Ljudet blir då dåligt och basen/högtalarna går sönder.
Det är MYCKET vanligare att man bränner en bas av för klent steg än att det är för starkt.

Okej, då förstår jag lite mer nu. Tack för svar! Bör alltså inte koppla in mina basar i de klena steget smile

Streethawk Billjuds Wannabe
2 oktober 2017 · 1 771 Inlägg

ILindh skrev:

Janneutanb skrev:
Steg går generellt sönder av taskigt med ström, antingen dålig kontakt, klena kablar eller dåligt/för få batterier.
Bas/högtalare går oftast sönder av att man kör med för klent steg och vrider på mer än vad den orkar. Ljudet blir då dåligt och basen/högtalarna går sönder.
Det är MYCKET vanligare att man bränner en bas av för klent steg än att det är för starkt.

Okej, då förstår jag lite mer nu. Tack för svar! Bör alltså inte koppla in mina basar i de klena steget smile

Det går självfallet bra att testa steget med dina nuvarande basar förutsatt att impedansen är rätt, det du inte ska göra är att vrida upp för mycket på volym ratten för det är då du riskerar bränna grejjerna.

Senast redigerat av Streethawk (2 oktober 2017)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
ILindh
2 oktober 2017 · 83 Inlägg

Streethawk skrev:

ILindh skrev:

Janneutanb skrev:
Steg går generellt sönder av taskigt med ström, antingen dålig kontakt, klena kablar eller dåligt/för få batterier.
Bas/högtalare går oftast sönder av att man kör med för klent steg och vrider på mer än vad den orkar. Ljudet blir då dåligt och basen/högtalarna går sönder.
Det är MYCKET vanligare att man bränner en bas av för klent steg än att det är för starkt.

Okej, då förstår jag lite mer nu. Tack för svar! Bör alltså inte koppla in mina basar i de klena steget smile

Det går självfallet bra att testa steget med dina nuvarande basar förutsatt att impedansen är rätt, det du inte ska göra är att vrida upp för mycket på volym ratten för det är då du riskerar bränna grejjerna.

Okej, Tack för svar! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang