6.5" i original hål 940?

Czelious
8 oktober 2017 · 42 Inlägg

Jag har en 940 -93 med en Alpine UTE-72BT som har 4 kanaler med 50 Watt per kanal.

Vad jag har läst så sitter 5.5" standard i 940, jag undrar då om dessa skulle gå o sätta utan att modda nått http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … are-619543

och skulle min stereo orka driva dem 2 fram + 2 standard bak och de två små diskanterna som är standard vid framrutan?

Har bara kopplat baslåda o slutsteg förut o aldrig dörrhögtalare, så jag undrar även om original kablarna bara är att koppla in i dessa?

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Catoxxo
9 oktober 2017 · 324 Inlägg

940 dörrsidorna är anpassade för 5.25" högtalare. Ska du ha dit 6.5" så får du modifiera en hel del.
Bättre du köper nya 5.25" istället. Beroende på hur stora magneter det är på de nya högtalarna (original är väldigt små) så kan du behöva modifiera inre plåten i dörren, t ex banka in plåten eller kapa.

Bassiehof
9 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

Det är väl bara att demontera dörrsidan, högtalare och adapterring, och mäta diameter och djup, sen jämför du med den nya högtalarens mått.

Czelious
9 oktober 2017 · 42 Inlägg

Catoxxo skrev:
940 dörrsidorna är anpassade för 5.25" högtalare. Ska du ha dit 6.5" så får du modifiera en hel del.
Bättre du köper nya 5.25" istället. Beroende på hur stora magneter det är på de nya högtalarna (original är väldigt små) så kan du behöva modifiera inre plåten i dörren, t ex banka in plåten eller kapa.

Okej, läste att för 5.25" måste man ha adapter plattor för de e 5.5" original på flera sidor, men ja, jag trodde med de va 5.25" dock läste jag på dessa att pga små magneter och att öronen gick o ta bort så passar dem de flesta bolt on, men tack för svaret.

Bassiehof skrev:
Det är väl bara att demontera dörrsidan, högtalare och adapterring, och mäta diameter och djup, sen jämför du med den nya högtalarens mått.

Jo jo, men har inget garage och bor i lägenhet så tänkte att de va lättare om någon visste direkt smile

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Czelious
9 oktober 2017 · 42 Inlägg

Tänkte på eftersom 13cm (5.25") med öron är 95-102mm mellan fästena och just dessa 17cm (6.5") är endast 110mm mellan fästena.

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Bassiehof
9 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

Det är korgen och/eller magneten som inte får plats. Ritningsläsning är en dygd! Du hade också kunnat googla, så hade du fått fram en gammal tråd på Garaget som hävdar att du kan sätta en mdf ring bakom dörrsidan, i den skruvar du elementet, och recyclar originalgaller med eller utan en mindre modifikation, beroende på vilken högtalare du använder.

Senast redigerat av Bassiehof (9 oktober 2017)

Czelious
9 oktober 2017 · 42 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det är korgen och/eller magneten som inte får plats. Ritningsläsning är en dygd! Du hade också kunnat googla, så hade du fått fram en gammal tråd på Garaget som hävdar att du kan sätta en mdf ring bakom dörrsidan, i den skruvar du elementet, och recyclar originalgaller med eller utan en mindre modifikation, beroende på vilken högtalare du använder.

Okej, jo jo, jag vet att de flesta får inte plats pga de, men hoppades på att den skulle fungera eftersom det är en mindre på just den här högtalaren smile

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang