Volvo V70 2002

ceddan9
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Behöver hjälp, vad händer:
Det som Har hänt. Rätt var det är så börjar ABS lampan lysa samt antisladdsymbolen. Dom kan tändas under körning, ser ej någon röd tråd när dom lyser vs slockna. Sen lyser avgassymbolen tändas och släckas, även den lite random.
Nu börjar det hända mer och mer. Igår kväll när jag skulle ta bilen så fungerar inte helljuset, att koppla in. Själva ljustutan fungerar men den stannar inte i ”hel ljus läge”. Ljuset på trippmätaren och övrig meddelande rutan mm är väldigt svagt lyse i (fungerar inte att ändra), även radion är svagt ljus i.
Allt annat fungerar, bilen går bra, lampor, blinkers, fläkt, stolsvärme, vindrutetorkare, radion inne belysning, centrallås...ja allt annat verkar fungera

Det jag kom på är att jag bytt helljuslampor....kan det verkligen ställa till det så?
Mvh Ceddan

Sukkan
15 oktober 2017 · 451 Inlägg

Laddar generatorn som den ska?
/Roger 😀

Sukkan
15 oktober 2017 · 451 Inlägg

Har du bara bytt glödlampor? :-)

ceddan9
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Hej
Jag kopierade min text från tidigare och jag har varit å monterat nya däck och då såg killen att abs skölden (eller vad den heter) var sprucken. Byts den så lär ju den slockta
Det med glödlampor var bara något jag kom på (tror kanske inte att det är det).
Jag har inte testat generatorn,
Jag var ute och körde för en stund sen och det som stör mest är att helljuset inte "stannar" och att  trippmätaren och radion är på "minimum" i ljusstyrka, dvs det står information men dock väldigt svagt. Samt att katalysator symbolen lyser

Christian S
15 oktober 2017 · 4 816 Inlägg

katalysator symbolen? du menar motorelektroniklampan? om den lyser så finns det felkoder lagrade så börja med att läsa ur dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr94092
15 oktober 2017 · 4 383 Inlägg

Som sagts kolla gen och batt..

ceddan9
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Hej
Enligt instruktionsboken som jag har till bilen är  symbolen, ”fel i bilens avgasreningssysem”

När killen bytte däcken så tog att fram felkoder som bilen har:

510D Hastighetssignal orimlig

0012 ABS ring vf avbrott (det är ju lokaliserat)

0007 Kupétemperaturgivare. (Temperaturen i bilen är endera fullt varmt eller kallt inget mitt emellan)

0004 Siren, konunikationsproblem
Ljusomkopplare komunikationsproblem

zzr94092
16 oktober 2017 · 4 383 Inlägg

Dom två första felen beror på abs ringen.
Fel tre är tempgivaren med den lilla fläkten  bakom det lilla "gallret" intill höger tempvred.
Fel fyra är säkert batt. i sirenen som ergat sönder...

ceddan9
16 oktober 2017 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Dom två första felen beror på abs ringen.
Fel tre är tempgivaren med den lilla fläkten  bakom det lilla "gallret" intill höger tempvred.
Fel fyra är säkert batt. i sirenen som ergat sönder...

Tempgivaren funnen, tråden ser ut att vara av.

Fel 4 batt. I sirenen....kan det göra att helljus funktionen fungerar igen, ”stannar i helljus och inte bara ljustutan” samt att justering av ljusstyrka eller att styrkan på ljuset i panelen ökar?

ceddan9
16 oktober 2017 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Dom två första felen beror på abs ringen.
Fel tre är tempgivaren med den lilla fläkten  bakom det lilla "gallret" intill höger tempvred.
Fel fyra är säkert batt. i sirenen som ergat sönder...

”Fel tre” tempgivaren funnen och när jag lyser in i gallret så tycker jag att det ser ut som om den är trasig

Kan det finnas någon ”röd tråd” varför det är en massa elfel som blev samtidigt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade mätat batterispänningen så det inte är överspänning, typ 15 volt eller mer..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Samuel3
17 oktober 2017 · 360 Inlägg

Ljustutan ska gå att använda närsomhelst, men helljuset fungerar bara när halvljuset är på.

ceddan9
17 oktober 2017 · 7 Inlägg

Samuel3 skrev:
Ljustutan ska gå att använda närsomhelst, men helljuset fungerar bara när halvljuset är på.

Går det att testa spaken på nått sätt? Det är ju bra att veta exakt att det är den.

Kan det vara fel vid ljusomkopplaren/dimljus/ställa in ljusstyrkan på display och radion (eftersom den är väldigt svag)?
Hur kollar jag om den fungerar isf?

Samuel3
17 oktober 2017 · 360 Inlägg

ceddan9 skrev:

Samuel3 skrev:
Ljustutan ska gå att använda närsomhelst, men helljuset fungerar bara när halvljuset är på.

Går det att testa spaken på nått sätt? Det är ju bra att veta exakt att det är den.

Kan det vara fel vid ljusomkopplaren/dimljus/ställa in ljusstyrkan på display och radion (eftersom den är väldigt svag)?
Hur kollar jag om den fungerar isf?

Fungerar helljus som det ska, eller menar du att indikationen för helljuset inte fungerar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang