Vem vill ha gammal bil?

eddiboy
25 oktober 2017 · 204 Inlägg

Flyttade till Åland för två år sedan. Väl på ön gick min V40 från 2001 sönder.  Eller snarare behov av nya framskärmar, bromsledningar och bromsok/belägg. Ej värt att satsa på. Nu står den på tomten. Hur fan bli av med den? Helt ok i övrigt. Vill nån skrot från Sverige komma över å hämta den tror ni eller måste jag bogsera över den med färja själv?  Den e fortfarande svensk-reggad å således svår att bli av med på Åland (Finland).

Får man nån symbolisk summa för den eller ska man bara vara tacksam för att bli av med den?

Curse
25 oktober 2017 · 686 Inlägg

Avregistrera o sälj i delar.

Mazda 6 "MPS" (2006)
torsen
25 oktober 2017 · 7 235 Inlägg

Förr kunde det vara problem att ta in en finskreggad bil i Sverige.
Vet inte hur det är nu.
Men jag vet en som plockade ur motorn och lade den i bagageutrymmet.
Då kunde allt passera som reservdelar - inte körbar bil.
Trots att den bogserades på egna hjul av färjan i Sverige.

Evildan
25 oktober 2017 ·

eddiboy skrev:
Flyttade till Åland för två år sedan. Väl på ön gick min V40 från 2001 sönder.  Eller snarare behov av nya framskärmar, bromsledningar och bromsok/belägg. Ej värt att satsa på. Nu står den på tomten. Hur fan bli av med den? Helt ok i övrigt. Vill nån skrot från Sverige komma över å hämta den tror ni eller måste jag bogsera över den med färja själv?  Den e fortfarande svensk-reggad å således svår att bli av med på Åland (Finland).

Får man nån symbolisk summa för den eller ska man bara vara tacksam för att bli av med den?

Att en svensk bilskrotare skulle ta sig till Åland för en V40 -01 har jag mycket svårt att tro ens om bilen var beiktigad och skattad.
Sälja en sådan bil i delar på lilla Åland kommer ge dig en härlig sönderfallande skulptur att njuta av i något decennium uppskattar jag.
Du får nog vackert ta den på något vis till fastlandet och med lite tur kanske någon villig och sugen Stockholmsskrot kan hämta den vid terminalen.

Utmarks-Loke
25 oktober 2017 · 5 836 Inlägg

Den är gammal men inte tillräckligt gammal för att någon skall vilja ha den.

Djo
25 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Inget stökigt samhälle du kan parkera den i och hoppas den blir uppeldad ? Eller Åland kanske är fredat från sådant.

För en sådan bil med dom problemen lär du betala för att bli av med tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
25 oktober 2017 ·

Djo skrev:
Inget stökigt samhälle du kan parkera den i och hoppas den blir uppeldad ? Eller Åland kanske är fredat från sådant.

För en sådan bil med dom problemen lär du betala för att bli av med tyvärr.

Att uppmana till den typen av kriminell aktivitet är väl inte helt rumsrent?

Åland:
ca 29000 invånare.
Enda staden är Mariehamn med ca 12000 invånare.
Turism/färjorna och fiske/jordbruk är huvudsysselsättningarna.
Ingen större brottslighet av den typen du "efterlyser" förekommer. Det är inte kriminella Mora detta.

Muttley
25 oktober 2017 ·

Djo skrev:
Inget stökigt samhälle du kan parkera den i och hoppas den blir uppeldad ? Eller Åland kanske är fredat från sådant.

För en sådan bil med dom problemen lär du betala för att bli av med tyvärr.

De är så man gör för att göra av med skräp.  Bara hiv ut de någonstans där du inte behöver bry dig.  Underbart. 
Fantastiskt ser de ut överallt där folk med sådana åsikter lever också wink

Ett släp, och en utflykt så är bilen på en skrot där den hör hemma.


Annars var de ju inte mycket att göra för den händige ungdomen,  skänk bilen till någon tonåring som vill fixa.

Djo
25 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:
Inget stökigt samhälle du kan parkera den i och hoppas den blir uppeldad ? Eller Åland kanske är fredat från sådant.

För en sådan bil med dom problemen lär du betala för att bli av med tyvärr.

De är så man gör för att göra av med skräp.  Bara hiv ut de någonstans där du inte behöver bry dig.  Underbart. 
Fantastiskt ser de ut överallt där folk med sådana åsikter lever också wink

Ett släp, och en utflykt så är bilen på en skrot där den hör hemma.


Annars var de ju inte mycket att göra för den händige ungdomen,  skänk bilen till någon tonåring som vill fixa.

Ja nu ska ni inte ta det hela för seriöst här.

Var rädd för att det skulle tas på fel sätt tyvärr sorry folks jag var inte seriös med den delen så att säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
eastereverybodybay
25 oktober 2017 · 365 Inlägg

Finns det inte någon bildemontering / bilskrot på Åland?

Man ska ju kunna skrota en bil i vilket EU land som helst, har själv vänner som har skrotat svenskregistrerade bilar i Tyskland.

Fast skroten har ju rätt att ta betalt för det arbeta som det kan innebära att miljösanera en bil.

Så risken finns ju att det kostar typ 50-100 euro att lämna in bilen...

Muttley
25 oktober 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Inget stökigt samhälle du kan parkera den i och hoppas den blir uppeldad ? Eller Åland kanske är fredat från sådant.

För en sådan bil med dom problemen lär du betala för att bli av med tyvärr.

De är så man gör för att göra av med skräp.  Bara hiv ut de någonstans där du inte behöver bry dig.  Underbart. 
Fantastiskt ser de ut överallt där folk med sådana åsikter lever också wink

Ett släp, och en utflykt så är bilen på en skrot där den hör hemma.


Annars var de ju inte mycket att göra för den händige ungdomen,  skänk bilen till någon tonåring som vill fixa.

Ja nu ska ni inte ta det hela för seriöst här.

Var rädd för att det skulle tas på fel sätt tyvärr sorry folks jag var inte seriös med den delen så att säga.

Hoppades på att du skojade till det. Men utan en smiley så tar folk de faktiskt seriöst.  Tyvärr så finns de många rötägg som lever efter den devisen med.

Mew
25 oktober 2017 · 2 160 Inlägg

Lägg ut den på Blocket för en tusenlapp alternativt bortskänkes. Finns alltid nån som ser möjligheter med gammalt skrot. Är själv lite sån. smile

Curse
26 oktober 2017 · 686 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Finns det inte någon bildemontering / bilskrot på Åland?

Man ska ju kunna skrota en bil i vilket EU land som helst, har själv vänner som har skrotat svenskregistrerade bilar i Tyskland.

Fast skroten har ju rätt att ta betalt för det arbeta som det kan innebära att miljösanera en bil.

Så risken finns ju att det kostar typ 50-100 euro att lämna in bilen...

Det finns det nog. Vet dock inte om dom tar emot svenskreggade bilar.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Djo
26 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

De är så man gör för att göra av med skräp.  Bara hiv ut de någonstans där du inte behöver bry dig.  Underbart. 
Fantastiskt ser de ut överallt där folk med sådana åsikter lever också wink

Ett släp, och en utflykt så är bilen på en skrot där den hör hemma.


Annars var de ju inte mycket att göra för den händige ungdomen,  skänk bilen till någon tonåring som vill fixa.

Ja nu ska ni inte ta det hela för seriöst här.

Var rädd för att det skulle tas på fel sätt tyvärr sorry folks jag var inte seriös med den delen så att säga.

Hoppades på att du skojade till det. Men utan en smiley så tar folk de faktiskt seriöst.  Tyvärr så finns de många rötägg som lever efter den devisen med.

Kanske ska låta bli å skriva när man är toktrött blir lite tokigt då ibland wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Taunuus
26 oktober 2017 · 263 Inlägg

ring å hör med saltviks bilskrot, bästa fall så kostar det 50€ för hämtning och så får du plåtarna och ett skrotintyg att lämna in till motorfordonsbyrån så sköter resten sig självt.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2017 · 10 278 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Finns det inte någon bildemontering / bilskrot på Åland?

Man ska ju kunna skrota en bil i vilket EU land som helst, har själv vänner som har skrotat svenskregistrerade bilar i Tyskland.

Fast skroten har ju rätt att ta betalt för det arbeta som det kan innebära att miljösanera en bil.

Så risken finns ju att det kostar typ 50-100 euro att lämna in bilen...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Åla … ka_unionen wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang