Bilen skakar i hastigheter 80-140km/h, EJ hjulen?

Glesmark
1 juli 2013 · 1 938 Inlägg

Låter precis som en styrled eller spindelled glappar, det är lite bökigt att kolla själv, allra enklast är att åka in på bilprovningen och låta dom använda sin "platta" som skakar om i framvagnen, 320 kronor senare vet du om det är någon kulled som glappar.

Bussningarna är ganska enkla att se, jag kan inte tänka mig att länkarmsbussningarna fram är dålig redan på en 2005? I vilket fall så kan du be en polare stå bredvid bilen samtidigt som du rullar sakta framåt och duttar på bromsen, glappar hjulet så har du dåliga länkarmsbussningar.
Lite rör det sig alltid, det är normalt, men det skall inte vara några större rörelser.

Cbengt21
28 oktober 2017 · 2 Inlägg

@pitstop
Kom du fram till vad det berodde på?

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
29 oktober 2017 · 1 152 Inlägg

Cbengt21 skrev:
@pitstop
Kom du fram till vad det berodde på?

Japp, nya skivor samt nya dragstag!

Sen hade jag inte några fler problem efter det.

Provade som sagt mycket innan jag kom fram till det! Eddie på Schmiedmann rekommenderade till slut att jag skulle ha nya dragstag som kallas för "heavy duty"

Monterade de samtidigt som nya bromsar fram. Kontrollerade hjulen för säkerhetskskull och de var på 0 runt om. Tror fan jag körde runt en hel kväll och bara log för att den inte skakade mer 😊

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Cbengt21
29 oktober 2017 · 2 Inlägg

@pitstop
Ok intressant. Skall lämna in bilen igen till BMW på tisdag. Skall be dem kolla dragstag/armar men man tycker de borde kollat detta första gången då de bytte alla skivor. Får se vad de säger.. Tack så länge!

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
29 oktober 2017 · 1 152 Inlägg

Cbengt21 skrev:
@pitstop
Ok intressant. Skall lämna in bilen igen till BMW på tisdag. Skall be dem kolla dragstag/armar men man tycker de borde kollat detta första gången då de bytte alla skivor. Får se vad de säger.. Tack så länge!

Snälla snälla lämna inte in bilen på bmw 😔
Mer inkompetenta individer får du fan leta efter på Google typ!

De i Stockholm har aldrig kunnat utföra ett enda jävla jobb på första gången och lösa just det utan det är alltid samma sak: felsökning, byter massa skit, och felet kvarstår och de vill att du bokar in bilen igen och så får du ny offert etc etc....

Såg att du bor i Kungsbacka? Varför inte lämna in den på Schmiedmann?

Rätt så säker på att det är bättre pris, mer kunskap hos mekanikerna där samt att de älskar sina jobb och bmw till skillnad från bmw "mekaniker" (läs reservdelsutbytare) som har det endast som jobb och är där mellan 7:30-16:30 😂

Nej mitt tips är att du lämnar in den hos Schmiedmann, sen hälsar du Eddie från mig wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
torsen
30 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

mb_pucken skrev:
Glappa styrleder ger liknande symptom ibland smile kolla de smile

Om du dessutom har fälgar med mindre eller negativt inpressningsdjup så förstärks effekten av glappa styrleder.
BMW har väl inte styrdämpare, annars skulle jag misstänka den.
Har själv haft problem som börjar vid just 80 km/t på flera bilar efter att jag lämnat stock car fälgar och däck.
Läste på en amerikansk hemsida att det kan hjälpa med att justera lufttrycket i däcken lite uppåt eller neråt.
Har hjälpt mig i flera fall att bli av med "dödswobblingen".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang