Slutsteg till framsystem?

Manlac
2 november 2017 · 135 Inlägg

Hallå

Jag är väldigt okunnig på detta ämne, men jag vill små fixa lite ljud och just nu har jag bara köpt lite billigare saker och jag kommer nog inte köpa något speciellt dyrt. Vill bara ha ett trevligt ljud när man åker runt.


Just nu har jag två stycken GAS Silver 6,5", en i dörrarna fram och två stycken Audison APX 4" på varsin sida i instrumentpanelen. Det är dom ställena det finns möjlighet att ha högtalare på. Huvudenheten är en Alpine UTE-92BT.

Det jag funderar på nu är att skaffa två 6x9"or i hatthyllan då det sitter ett par slitna högtalare där som jag vill få bort och fina till det lite. Har kollat lite på ett packet på BRL med GAS silver 6x9"or och ett GAS pro 80.2 för att driva dom.
Men bör man köpa ett GAS pro 80.4 istället så man kan köra framsystem också? Eller är det mer eller mindre bortkastade pengar?
Är delningsfilter något man överhuvudtaget ska ge sig in på?

Tacksam för all hjälp

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Fjong
4 november 2017 · 1 494 Inlägg

Skulle skippat 6'9orna helt och köpt ett 4ch steg till framsystemet. Du måste kunna dela högtalarna på något sätt, ingen högtalare klarar av att spela hela frekvensregistret utan att gå sönder eller låta dåligt. Är det koaxialer du har sitter det en liten kondensator till diskanten som delar bort dom lägre frekvenserna och i din HU vill jag minnas att du kan ställa HPF så att midbasarna slipper ta dom lägsta frekvenserna.

Manlac
4 november 2017 · 135 Inlägg

Fjong skrev:
Skulle skippat 6'9orna helt och köpt ett 4ch steg till framsystemet. Du måste kunna dela högtalarna på något sätt, ingen högtalare klarar av att spela hela frekvensregistret utan att gå sönder eller låta dåligt. Är det koaxialer du har sitter det en liten kondensator till diskanten som delar bort dom lägre frekvenserna och i din HU vill jag minnas att du kan ställa HPF så att midbasarna slipper ta dom lägsta frekvenserna.

Okej. Både 6,5 och 4 är koaxialer, så just nu har jag inte direkt någon bas. Skulle man ha haft 4orna som midbasar istället?

Har ingen lust just nu att bygga in en baslåda, får se om man ska göra det vid ett senare tillfälle. Så jag har som bara plats där 6x9orna sitter.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Janneutanb
4 november 2017 · 7 267 Inlägg

Dämpmatta i dörrarna och se till att högtalaren sitter stabilt och tätt tillsammans med slutsteg kommer ge ett lyft i bas.

Fjong
4 november 2017 · 1 494 Inlägg

Håller med föregående, börja med det. Men är det bas du vill ha rekommenderar jag att du köper just en bas och inte 6'9or.

Manlac
4 november 2017 · 135 Inlägg

Janneutanb skrev:
Dämpmatta i dörrarna och se till att högtalaren sitter stabilt och tätt tillsammans med slutsteg kommer ge ett lyft i bas.

Yes, har dämpmatta hemma som jag ska börja sätta in när jag får orken till det. Får börja med det och se hur det blir.

Fjong skrev:
Håller med föregående, börja med det. Men är det bas du vill ha rekommenderar jag att du köper just en bas och inte 6'9or.

Okej, största anledningen som jag vill sätta dit något annat just nu är att dom som sitter där ser ut som skit och har gått sönder i konan. Så jag vill fixa till det lite, tar man bara bort dom blir det ju ett fult hål där. Men jag får kanske börja med en sak i taget.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Manlac
5 november 2017 · 135 Inlägg

Om jag nu kör på slutsteg till framsystem och sen köper jag även steg till 6x9or. Är det något speciellt jag ska tänka på då? Antar man kan köra en strömkabel som är stor nog och splitta ut den i ett sånt där block.

Blir det jobbigt för ett batteri att driva det eller ska det inte vara något problem? Lär försöka fixa voltmätare och även en huvudströmbrytare.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Fjong
5 november 2017 · 1 494 Inlägg

Går ju bara koppla ur dom eller plocka bort dom helt och klä om eller liknande så att det inte blir två hål bara.
Vet inte om det är nått speciellt att tänka på egentligen utöver det vanliga, dom blir nog ganska varma så sätt dom hyfsat luftigt och så måste ju kablar och sådant såklart vara rätt dimensionerat. Ska du ha ett 4ch och ett 2ch steg behöver du splitta signalen till 4ch steget men som sagt så skulle jag hellre lagt dom pengarna på en bas istället.

Planerar du att bygga mer i framtiden kan du ju lika gärna dra en grövre kabel direkt ja. Strömmen borde det inte vara några problem med ännu men sätter du i en bas sen kanske du behöver uppgradera men det beror ju helt på vad du sätter in. Voltmeter är bra att ha.

Manlac
5 november 2017 · 135 Inlägg

Fjong skrev:
Går ju bara koppla ur dom eller plocka bort dom helt och klä om eller liknande så att det inte blir två hål bara.
Vet inte om det är nått speciellt att tänka på egentligen utöver det vanliga, dom blir nog ganska varma så sätt dom hyfsat luftigt och så måste ju kablar och sådant såklart vara rätt dimensionerat. Ska du ha ett 4ch och ett 2ch steg behöver du splitta signalen till 4ch steget men som sagt så skulle jag hellre lagt dom pengarna på en bas istället.

Planerar du att bygga mer i framtiden kan du ju lika gärna dra en grövre kabel direkt ja. Strömmen borde det inte vara några problem med ännu men sätter du i en bas sen kanske du behöver uppgradera men det beror ju helt på vad du sätter in. Voltmeter är bra att ha.

Okej. Ska fundera på om jag kanske gör som en kompis gjorde med att köra portarna från baslådan upp igenom hatthyllan istället.

Senast redigerat av Manlac (5 november 2017)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Manlac
5 november 2017 · 135 Inlägg

Kan passa på att fråga. Om man ska driva två stycken Gas silver 10tum (250W RMS / 500W MAX) räcker det med ett 600w steg eller ska man köra 1000w?

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Fjong
5 november 2017 · 1 494 Inlägg

Själv brukar jag sikta på att ha lite större steg så att jag inte behöver pressa det och har gott om kraft. Men sen ska man ju överväga om ett dyrare steg som lämnar lite mindre effekt ger ett bättre resultat. Så beror lite på din budget och smak.

Manlac
5 november 2017 · 135 Inlägg

Fjong skrev:
Själv brukar jag sikta på att ha lite större steg så att jag inte behöver pressa det och har gott om kraft. Men sen ska man ju överväga om ett dyrare steg som lämnar lite mindre effekt ger ett bättre resultat. Så beror lite på din budget och smak.

Okej! Tack så mycket för hjälpen. Ska fundera lite, mellandagsrean är inte långt bort nu:)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Bassiehof
6 november 2017 · 1 777 Inlägg

Manlac skrev:
Kan passa på att fråga. Om man ska driva två stycken Gas silver 10tum (250W RMS / 500W MAX) räcker det med ett 600w steg eller ska man köra 1000w?

Det beror på hur du kopplar.

https://www.brl.se/bilder/artiklar/pdf/900GS10D2.pdf

Lägg märke till att Thiele-Small parametrar ändras beroende på om belastningen är 1 eller 4 Ohm, vilket innebär att du måste bestämma dig för hur det ska kopplas innan du beräknar lådvolym osv. Fortfarande sugen på att bygga själv eller ska du göra som alla andra bakåtsträvande kepsmongon och köpa ett färdigt paket?

Manlac
6 november 2017 · 135 Inlägg

Bassiehof skrev:

Manlac skrev:
Kan passa på att fråga. Om man ska driva två stycken Gas silver 10tum (250W RMS / 500W MAX) räcker det med ett 600w steg eller ska man köra 1000w?

Det beror på hur du kopplar.

https://www.brl.se/bilder/artiklar/pdf/900GS10D2.pdf

Lägg märke till att Thiele-Small parametrar ändras beroende på om belastningen är 1 eller 4 Ohm, vilket innebär att du måste bestämma dig för hur det ska kopplas innan du beräknar lådvolym osv. Fortfarande sugen på att bygga själv eller ska du göra som alla andra bakåtsträvande kepsmongon och köpa ett färdigt paket?

Okej, ska läsa på lite. Har tänkt bygga själv, vill ha det inbyggt snyggt så det inte lådan blir mindre eller större än platsen som finns i bagaget. Har en kompis som även ska ha någon bra betalprogram som ska kunna räkna på storlek på låda osv. Men som sagt jag lär väl börja med ett steg för framsystemet nu och sedan mäta upp lite för en låda.

Senast redigerat av Manlac (6 november 2017)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang