Säkringarna/en säkring går stup i kvarten toyota tercel 4wd

tercel2
11 november 2017 · 1 Inlägg

Ja som rubriken lyder. Har en bekant med en gammal tercel (87). Jag är inte själv så teknisk men tänkte om ni hade nå tips på nå enkelt man kan göra/be verkstan göra.

varvmätaren, bensinmätaren etc (de mesta på instrumentpanelen) och lysena, det är ju saklart det mest kritiska de funkar dock om man slar pa dem "manuellt' varje gang man ska starta, funkade ej ett bra tag tror jag (nu nar jag tanker efter kan det ev ha nagot med 4wd att gora? det brukar hon inte ha paslaget utan kor fwd pa sommarn) men hon brydde sig inte, nar den blev inlamnad for att fixa fläkten bytte de ocksa sakring sa det funkade, instrumentpanel plus lyse, ett tag men efter cirka 3 dagar fungerar dem inte igen.

Troligen ar det val en komponent som drar for mycket men da bilen ar sa pass gammal skulle det nog kosta allt for mkt for att va vart att reparera. Hastighetsmätaren fungerar dock (kanske logiskt nog att den sitter pa en egen säkring antar jag).

Vad kan man gora? Slå av, sätta in starkare säkring eller skulle det pajja nåt annat?

Nu när jag tanker efter kan problemet som sagt var ha uppstatt i samband med vinterföre da hon (ägaren) kopplat in 4wd, kan den sitta pa samma säkring som varvmätare, bensinmätare, lyse etc?

Isafall vore ju problemet "lätt" löst (endast kora pa fwd aven pa vintern gar val om man bor i en stad och endast arbetspendlar). Men om det inte ar den som ar boven har ni na tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 november 2017 · 4 917 Inlägg

Man kan koppla in en mätare som är ställd på 20 A i serie med säkringen och kan då se hur pass mycket ström som åtgår.
Vet man vilka komponenter som ingår på säkringen så kan man koppla in dom en och en för att utröna vilken som orsakar brottet.
Detta är ett normalt förfarande när man har flera belastningar och inte vet vilken som orsakar det hela.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang