Airbaglampa lyser, auto elhissar/rattknappar/"keyless" ur funktion??

Renjägarn
27 november 2017 · 638 Inlägg

Har en Skoda superb -13 som för några dagar sedan fick "Fel på Airbag" när jag startade, och som sedan är kvar. Märkte även att inga rattreglage för stereo och dyl fungerar, samt att jag inte kan använda "keyless" funktionen med att låsa/låsa upp med handen om jag har nyckeln på mig. Elhissarna fungerar, men inte automatiskt utan jag måste hålla inne knapparna.

Vad kan ha hänt? Någon sa att det kunde ha blivit strömfall när det var kallt och att den då fick för sig att ge dessa fel. Har provat ladda batteriet utan att det hjälpt.

Har även testat någon "elservice" där man ska hålla ratten längst till höger i 2 sekunder och sedan längst till vänster i 2 sekunder efter start, men ingen skillnad.

Det känns som att alla dessa fel är sammanhängande på något sätt, jag har väldigt svårt att tro att allt skulle gå sönder på samma gång nämligen tongue

Har felsökt med egen ODB2 mätare, men ger inga felkoder. Kan det ändå finnas felkoder som den inte plockar upp?

Kommer väl nånting här snart!
Mack855
27 november 2017 · 1 354 Inlägg

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man inte nolla airbag-fel på egen hand utan det måste göras på verkstad. Iallafall på Volvo är det så.

I och med att inte rattknapprna fungerar så är min spontana tanke att ”kabelrullen” kan vara skadad, om det finns på så nya bilar. Eller om det är så att någon kabelgenomföring är skadad i a-stolpen. Annars kan det vara så att du måste ”nolla” elhissautomatiken, fick jag göra på min Audi när jag hade samma strul med elhissarna på den. Om jag inte minns fel så gör man det genom att hissa ner förarrutan fullt för att sedan hissa upp den igen och när rutan är uppe hålla in i 5 sekunder eller något. Det klickar till iallafall när det är nollat, du kan lätt googla upp hur man gör det.

Hoppas någon annan vettig kan komma ned förslag också!

Soulman
27 november 2017 · 1 271 Inlägg

Antingen plockar du fram kreditkortet och åker till verkstaden, alternativt letar du upp någon privatperson med VCDS för felsökning på din bil.
Det är helt omöjligt att gissa var problemet sitter och lika omöjligt att nolla felkoden för airbag med teorier.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 november 2017 · 4 917 Inlägg

Man vet snart inte om man ska skratta eller storgråta åt dessa korkade elfel som uppkommer ständigt på nya bilar..
Såhär var det ju inte förr!
Tacka vet jag alla bilar före datainfluensen som minsann inte behövde dessa korkade givare som går sönder stup i ett och orsakar en massa onödiga kostnader för oss rånade bilägare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
27 november 2017 · 1 271 Inlägg

Vilken tur att det finns gamla bilar kvar som du kan köpa.
Jag skulle aldrig drömma om att sätta familjen i en Golf från 79 och brumma iväg på utflykt när jag vet att det finns bilar som tar mig dit jag ska snabbare, bekvämare och framför allt säkrare.

Senast redigerat av Soulman (27 november 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang