Bagagelås fungerar sporadiskt

Cupra_
25 december 2017 ·

Har en ibiza st men mekanismen är snarlik på VW polo, skoda fabia m.fl.

Felkoder kollade med vcds, finns inga.
Problemet började med att jag inte kunde öppna luckan alls. Någon enstaka gång om jag slog till på handtaget (Elektriskt lås). Öppnade den då inifrån med nödöppningen. Finns inget lås från utsidan.

Har mätt och letat efter kabelbrott vilket jag först misstänkte.
Mätte och såg att när jag drar i handtaget på utsidan så går en signal till låskistan (oftast), men den öppnar inte alltid. Beställde en begagnad låskista på skroten,  men problemet kvarstår.

Skruvade då loss handtaget (Seat-S:et) för att se om jag kunde öppna det eller ruska om det. Noterade då att när handtaget inte är monterat på luckan så vägrar den öppna trots att alla sladdar är i. Tror den jordar på något sätt när den är monterad men vet inte säkert.

Återmonterade handtaget och nu fungerar det bättre, men för bra. Den öppnar nästan varje gång nu, men ibland när man smäller igen luckan så öppnar den av sig själv direkt när den ska gå i lås. Man hör hur elektroniken i låskistan jobbar/öppnar i stängningsögonblicket..

Vad jag fått fram så går strömmen först från kaross till lucka, till handtaget och sedan kistan vilket är rätt uppenbart och logiskt. Inga tecken på kabelbrott på vägen. Om jag pluggar in låskistan på handtaget så öppnar den just i anslutningsögonblicket vilket tyder på att ström ligger på i handtaget hela tiden, vilket också verkar logiskt.

Men vad är egentligen fel?
Är det handtaget som jag misstänker för stunden? Det är rätt dyrt så vill inte köpa ett i onödan.
Kan det vara något annat som verkar rimligt för en insatt?

Soulman
25 december 2017 · 1 271 Inlägg

Lurigt! Men kan du vara säker på att den begagnade låskistan är ok? Det låter som ett klassiskt fall av kabelbrott eller fel på låskistan. Och kabelbrottet är ju lurigt att felsöka på. Testa en ny kabelstam, eller bygga en egen provisorisk? Är det #9 BCM som styr luckan eller har du en separat modul som styr låset? Lägg upp din loggfil här så blir det lättare att se vad om styr låset.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
25 december 2017 ·

Soulman skrev:
Lurigt! Men kan du vara säker på att den begagnade låskistan är ok? Det låter som ett klassiskt fall av kabelbrott eller fel på låskistan. Och kabelbrottet är ju lurigt att felsöka på. Testa en ny kabelstam, eller bygga en egen provisorisk? Är det #9 BCM som styr luckan eller har du en separat modul som styr låset? Lägg upp din loggfil här så blir det lättare att se vad om styr låset.

Säker kan man ju aldrig vara, men den beter sig exakt som den gamla och SKA vara testad och ok, men man vet ju aldrig..
Låskistan misstänkte jag först då jag har haft liknande fel på Passaten och då var det den.

Har ingen loggfil då jag bara kan låna vcds på jobbet ibland, har det inte själv. Körde en skanning av allt och inga felkoder alls hittades (men det gjorde det t.o.m när skyltlyktan krånglade).

Testa byta lite kablar provisoriskt går ju om jag ska testa de kablarna som sitter i luckan, men ska jag testa från bilen måste jag nästan riva innertaket. Genomföringen mellan kaross och lucka är kort och utan kontakter. Närmaste kontakt är mig veterligen innanför innertaket om jag skulle testa att "byta allt".


"20" och "19" Går till handtaget respektive kistan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-b061445eda7cd084fe4dbfac7968fdf3.jpg

Senast redigerat av Cupra_ (25 december 2017)

Cupra_
26 december 2017 ·

Liten uppdatering.

Oftast funkar det på andra eller tredje försöket att öppna. IBLAND funkar det även på första, vilket får mig att tvivla på kabelbrott. Luckan är ju stängd oavsett.  Det spelar heller ingen roll vilket läge luckan är i.. Längre än så har jag inte kommit..

Soulman
26 december 2017 · 1 271 Inlägg

Har du googlat? Det verkar inte vara nåt annat än handtaget eller låskistan som orsakar detta. Handtaget påverkar en mekanism i låskistan. Det gör att låset kan funka utmärkt via fjärren men inte med handtaget.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
26 december 2017 ·

Ja jag har kikat runt och fått fram ungefär samma som du säger. Att öppna luckan med fjärren funkar inte alls, men har aldrig gjort under min ägo heller. Kanske inte ens går original på min då det är modellen över snikmodellen..

Får införskaffa ett nytt "S" och pröva känns det som..

Soulman
26 december 2017 · 1 271 Inlägg

Näe öppna kan du kanske inte (mittenknappen på fjärren) men centrallåset låser/låser upp även bakluckan i alla fall?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
26 december 2017 ·

Ja absolut, låses upp gör den. Och låses. Det är själva öppningen bara som strular. Den beter sig som om den vore låst = noll respons. Idag hade jag åkt en sväng, bilen stod en timme och sen funkade det på första försöket.. Sen dog den direkt.

Misstänker att det kan ha kommit in fukt eller liknande i själva öppnaren/S:et, som fått den att balla ur. Verkar vara mer eller mindre helgjuten plast, sen finns det såklart hål för kontakter m.m. där fukt kanske kommit in.

Beställde en beggad ikväll i alla fall för att testa. Funkar inte det så har jag antingen fått en defekt del eller så har jag missat något ändå..

Cupra_
28 december 2017 ·

Problemet löst!

Beställde en begagnad "öppnare"/S-märke. Direkt när jag packade upp den "nya" så kände jag skillnad. Den nya gav ifrån sig ett   distinkt klick, den gamla var helt tyst.
Monterade och nu funkar allt klockrent igen.

Soulman
28 december 2017 · 1 271 Inlägg

Cupra_ skrev:
Problemet löst!

Beställde en begagnad "öppnare"/S-märke. Direkt när jag packade upp den "nya" så kände jag skillnad. Den nya gav ifrån sig ett   distinkt klick, den gamla var helt tyst.
Monterade och nu funkar allt klockrent igen.

Grattis smile

Jag har förresten programmeringsverktyget VCP på väg hem. Det ska vara mer vänligt än VCDS att ställa om parametrar så det är kanske möjligt att få ordning på dina LED bakljus.

Senast redigerat av Soulman (28 december 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
28 december 2017 ·

Soulman skrev:

Cupra_ skrev:
Problemet löst!

Beställde en begagnad "öppnare"/S-märke. Direkt när jag packade upp den "nya" så kände jag skillnad. Den nya gav ifrån sig ett   distinkt klick, den gamla var helt tyst.
Monterade och nu funkar allt klockrent igen.

Grattis smile

Jag har förresten programmeringsverktyget VCP på väg hem. Det ska vara mer vänligt än VCDS att ställa om parametrar så det är kanske möjligt att få ordning på dina LED bakljus.

Det låter bra, men då får du ta dig till Huddinge och leta upp den för den bilen sålde jag i somras smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang