Dra el till switch för halvljus volvo 940 -98

Marce
9 januari 2018 · 31 Inlägg

Hej. Gjorde ett inlägg på facebook om detta men fick inget vettigt svar, så frågar här istället.
Jag hade tänkt dra egna kablar från batteriet, till en on-off switch, som sedan slår av och på halvljuset, då det har slutat fungera i min bil och efter flera månaders grubblande och felsökande så har jag fortfarande ingen lösning.
Så frågan är helt enkelt då hur lampan jordar, och om jag måste klippa och dra ny jord för att få det att funka. Samt om lampan kommer bränna upp reflektorn om både halvljus och helljus är igång samtidigt (vet inte om det är så standard, vet bara att h4 har två trådar som glöder).

Mvh.

Senast redigerat av Marce (9 januari 2018)

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Funkar det inte så att ena lampdelen är jordad och endera stiftet går till halv och helljus ?
Halvljuset är väl tänt även om helljuset är på?
Jag blir väl rättad om jag har fel..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Marce
9 januari 2018 · 31 Inlägg

Det kan definitivt vara så. Är det svart kabel som går som jord då? Låter ju mest rimligt :p.

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 januari 2018 · 4 917 Inlägg

För att vara säker så mäter man på kablarna mot jord/chassie.
Det enda som händer annars är väl att säkringen går, om du nu använder en sådan, annars smälter kabeln. .

Senast redigerat av autodidakten (10 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
10 januari 2018 ·

940 har H4 och då är inte bägge glödtrådarna spänningsförande samtidigt.

Har du inget att mäta med tar du helt sonika bort det trepoliga kontaktsycket och använder två kablar och en glödlampa för att utröna vilken färg som matar till vad. Svart är jord.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang