Tvist med företag ang. frakt vid backjobb. Lång text. Båtrelaterat!

Brådhis * Voff voff *
22 januari 2018 · 10 279 Inlägg

Som rubriken säger, jag är inte överens med ett företag som hävdar att jag ska stå för frakten vid ett backjobb.

Historien är följande:

Hösten 2016 lämnade jag in mitt växelhus till min utombordare till ett företag XX mil hemifrån (tillräckligt långt för att frakt skulle ske med ett fraktbolag) för att dom gav en rimlig offert på jobbet som skulle göras (rikta propelleraxel, montera nya packningar samt svetsa skäddan).

Växelhuset fraktades dit (självfallet på min bekostnad då jag beställt jobbet) och men lovade att det skulle vara klart inom någon månad. Tiden gick och en av personerna som arbetade hos dom blev sjuk. Man hörde dock inte av sig utan jag fick ringa och fråga med jämna mellanrum och fick som regel till svar "inom några veckor, vi hör av oss". Så höll det på fram till våren började närma sig. Jag förklarade att det snart var dags för sjösättning och att jag bokat ett datum för detta. Man lovade återigen att det snart skulle vara klart och att datumet som var satt för sjösättning inte var något problem. Tiden gick och när endast några dagar återstod till detta datum ringde jag och det visade sig att det inte alls var klart. Men "nästa vecka" skulle det vara klart...

Jag var förstås missnöjd över detta och det merjobb det innebar att bl.a. flytta den bokade sjösättningen. Så ringde jag igen och dom kom vi överens om ett datum till vilket jag bokade frakt. Denna gång fungerade det och växelhuset kom hem till slut. Vi enades om ett rimligt avdrag på fakturan p.g.a. all väntan.
Så var det dags att montera det och jag kunde då konstatera att växelreglagets stång satt spegelvänd, så et gick inte att få dit växelhuset med mindre än att jag fick montera bort impellerhuset och öppna själva växelhuset och vända på stången. Man kan lugnt säga att jag var måttligt nöjd, så även för detta skedde ett avdrag på priset.
Nu var det sommar och jag körde c:a 400 sjömil med båten och till hösten tog jag upp den (augusti 2017). Jag kunde då konstatera att växelhusoljan var mörkgrå(!). Inte vattensjuk som om några packningar vore dåliga utan helt enkelt mörkt grå. Jag kontaktade förstås återigen företaget som gjort renoveringen av växelhuset och man bad mig skicka ner det till dom för kontroll. Här hade jag sådan tur att en bekant skulle åka just till den ort där företaget ligger så han tog med sig det och lämnade in det åt mig. Således blev det noll kronor i frakt denna gång. Detta var i september...

Nu började återigen cirkusen med utlovade tider. "Nästa vecka" och "vi hör av oss"... Till slut får jag ett samtal om att man är klar med växelhuset. Jag undrar vad felet var och får till svar att man inte hittat något egentligen. Först skyller man på att växelhuset är byggt på ett sådant vis att själva drivaxelns tyngd vilar på ett av kugghjulen och att slitage uppstått genom detta. Jag förklarar att motorn inte är ny och att det förefaller mycket otroligt att axeln plötsligt blivit tyngre med åren och dessutom just efter att dom haft isär växelhuset. Då övergår man till förklaringen att en av lagerbanorna kan ha suttit fel så man har nu haft loss den och återmonterat den "noggrant".

Jag börjar förstås bli rätt less på att ha med dom att göra, så jag nöjer mig med detta och ber dom skicka växelhuset till mig vilket dom också gör.

Sedan kommer en faktura. På frakten! Jag ringer dom och förklarar att det känns en smula fel att jag ska stå för frakten på deras backjobb. Den första, tämligen otrevliga, medarbetaren svarar att det var oklart om det var ett backjobb ens (!?) och säger att dom absolut inte kan stå för frakten vid backjobb med orden "tänk om du hade bott på Grönland". Jag förklarar återigen att dom var mycket väl medvetna om var jag bodde, att den enda fraktkostnad jag bestrider är den som är för återtransporten till mig efter reklamationen av arbetet, att dom bör upplysa mig om detta i förväg alt. endast ta emot kunder i närområdet. Han pratar nu istället om hur lite dom tjänar och hur hårt dom jobbar och jag beklagar detta men anser inte att det är skäl nog för att fakturera mig saker jag inte ska betala. Jag får nu prata med den andra medarbetaren (som iaf går att ha ett normalt samtal med) men egentligen sker bara samma samtal som ovan igen (fast med en normal samtalston i luren i andra änden). Man trycker på att jag redan fått rabatt och jag säger att det var för dom saker som uppstått hittills och att vi då var överens. Nu har det uppstått ytterliga problem och dom har ju de facto erkänt att det sannolikt berodde på den felmonterade lagerbanan, därav är det att klassa som en reklamation som jag låtit dom åtgärda på egen begäran. Jag borde, så vitt jag kan läsa konsumentköplagen, få detta åtgärdat utan kostnad så länge inte fraktkostnaden är oskälig, vilket den ju inte är då jag dessutom löste ena vägens frakt gratis genom en bekant.
Fakturan är (tyvärr) betald nu, av två skäl. 1. Förfallodatumet låg otäckt nära (ja, jag vet att jag kunde bestridit den, men jag litar tyvärr inte på företaget i fråga) och 2. Summan var knappt en femhundring så det spelar egentligen mycket liten roll, men samtidigt känner jag att rätt ska vara rätt.

Så min fråga här nu är till Garaget.org´s juridiska expertis (jag vet att ni finns...!). Har jag rätt i att jag borde sluppit frakten eller har företaget rätt när dom fakturerade mig den?

Jag tänker inte nämna företagets namn, så det är ingen idé att fråga. Detta eftersom jag inte är ute efter att svartmåla företaget utan endast vill veta mina exakta rättigheter och skyldigheter i detta.

//Brådhis

EDIT: Svar som "Jag skulle åkt dit och snackat med dom..." och så vidare undanber jag mig. Samtal med dom har skett i normal vänlig ton (från min sida och delvis från deras) och det ska så förbli.

Senast redigerat av Brådhis (22 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang