Motorbyte från sugis till turbo. 850 glt 1997.

MadeleineJigfelt
31 januari 2018 · 3 Inlägg

Hejsan.
Tänkte kolla hur det går till om man skulle göra ett motorbyte på en 850glt 97a?
Har kollat runt lite bland mina vänner som har mer koll på bilar än vad jag har men har tyvärr inte fått något bra svar, så gör en chansning och frågar er här inne.
Nu är det ju så att jag är oerhört sugen på att skaffa en turbomaskin i min 850. Tänker inte köpa mig en ny då jag gillar min 850 lite för mycket och tycker det är värt att lägga varenda krona på den.
Hur funkar det med omregg om man nu skulle byta maskin? Fick även höra från något håll att man även måste byta elsystem?
Ni får jättegärna hjälpa mig!
Tack på förhand smile

Med vänliga hälsningar
Madde

Utmarks-Loke
31 januari 2018 · 5 836 Inlägg

Jag vet inte exakt hur mycket du behöver byta, men det lär vara ganska mycket. Inklusive all elsystem runt motorn, och sedan skall det fås att fungera mot bilen utan diverse felmeddelanden. Att sedan regga bilen med nya motorn blir i princip omöjligt.

MadeleineJigfelt
31 januari 2018 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte exakt hur mycket du behöver byta, men det lär vara ganska mycket. Inklusive all elsystem runt motorn, och sedan skall det fås att fungera mot bilen utan diverse felmeddelanden. Att sedan regga bilen med nya motorn blir i princip omöjligt.

Oj! Är det så illa? sad

Stekpannan
31 januari 2018 · 83 Inlägg

Tro mig, du sparar oerhört mycket mer pengar genom att bara köpa någon av turbo modellerna istället. Bara extra krångel att byta allt i din nuvarande bil.

Mack855
31 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Från -92 och framåt har jag för mig att det är som det inte går att göra så längre på grund av helbilsgodkännande (eller rätta mig om jag har fel?) Då blir det ombyggt fordon men dom reglerna kan inte jag.

simlar
31 januari 2018 · 5 525 Inlägg

Eftersom bilen är reggad efter 31/12-92 så är det att gå via ombyggt fordon och SFRO som gäller. Bara registreringskostnaderna är ca 10k och då tillkommer även kostnaden för ombyggnationen.

Avsevärt mycket billigare att köpa en 850 T5 i vettigt skick och flytta över dom delar från din bil som eventuellt är i bättre skick.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MadeleineJigfelt
1 februari 2018 · 3 Inlägg

Okej.
Tack så mycket för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang