Bilen startar inte. Immo problem? - Citroen C3 -04

Biffelina
2 februari 2018 · 6 Inlägg

Hejsan, håller på att försöka fixa tjejens bil.
Det är en citroen c3 04 (riktig skitbil) som tändningslåset har pajat på. ratten fastnade i rattlåset och nyckeln gick ej att vrida åt nått håll om man inte höll på att vicka på den fram och tillbaka i ungefär 20 min. (va inte det klassiska felet att det bara är att vicka på ratten samtidigt som man vred på nyckeln tyvärr)

Beställde ett nytt (begagnat) tändningslås med en tillhörande nyckel och kablar och grejor.
lyckades få bort låset och installerade det nya och allt verkade frid och fröjd.. men nu när jag vrider på nyckeln så går startmotorn runt men den tänder inte . Den sensorn som sitter på låset är bytt till den som hör till den nya nyckeln så det borde inte strula eller? Det står på klockdisplayen "ecu-mod" är det att startspärren har slagit in, eller vad är det som gör att det strular?

hur löser jag detta?

någon som har några ideer?


Bättrade på rubriken en aning..

Med vänlig hälsning mod.

Senast redigerat av Biffelina (2 februari 2018)

karlsson_1984
2 februari 2018 · 671 Inlägg

Prova att använda din gamla sensor till tändningslåset men att du plockar ur chippet/transpondern ur din gamla nyckel och monterar det i den andra nyckeln så bör det fungera

Soulman
2 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Exakt så. Och ändra rubriken eftersom det inte är ett ECU problem. Det är ett immo problem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
2 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Bra jobbat, nu förstår även andra som söker liknande problem. I tändningslåset sitter mottagaren till motsvarigheten i nyckeln. Matchar de inte tror din ECU att du har fel eller en stulen nyckel och bilen går ej att starta. Ett stöldskydd helt enkelt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Biffelina
2 februari 2018 · 6 Inlägg

Gött ska testa detta imorgon! återkommer med svar imorgon om det fungerar

Biffelina
3 februari 2018 · 6 Inlägg

tjenare igen! Detta fungerade kalas bilen startade utan problem! tack för hjälpen!

karlsson_1984
3 februari 2018 · 671 Inlägg

Inga problem  kul att det löste sig

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2018 · 17 477 Inlägg

Återkopplingar är alltid välkomna! Roligt att det löste sig!

/Mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 februari 2018 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Återkopplingar är alltid välkomna! Roligt att det löste sig!

/Mod

man önskar att alla gjorde det...skulle underlätta väldigt mycket för andra med samma problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang