Effekt av att ta bort lambdasond lh2.4?

zemet
2 februari 2018 · 4 041 Inlägg

Hej.
Jag har en 940 jag skall köra stubbrace med.
Det går vilt till och banan blir snabbt full av hål och gropar.

Detta leder till att avgasröret förr eller senare slits loss.
För att andra skall slippa få punktering och andra skador på bilarna och arrangörerna skall slippa springa och plocka avgassystem från banan så vill jag köra utan.

Detta är ett privat event på en stor ensligt belägen åker så decibelgränser mm spelar ingen roll.

Jag hade tänkt kapa avgasröret precis innan katalysatorn för att ändå få ljudet lite lägre och avgaser under bilen.

Mitt problem är dock att lambdasonden sitter monterad i katalysatorn på denna bilen.

Jag har då 2 alternativ.
1: Koppla ur lambda och kör utan.

2: Svetsa mutter och borra hål någonstanns under grenröret och montera lambdan där.   

Då till min fråga. Vad gör LH2.4 systemet när det inte får någon lambda signal?
Ger den bara mer bränsle så bilen går fett? Eller kommer jag tappa effekt av detta på något sätt?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Aronson
2 februari 2018 · 914 Inlägg

Det blir inget bra,den går in i limp home mode eller på svenska halta hem läget.
Då den lägger felkoder på lambdsonden så ställer styrenheten in sig på mera fasta lägen och blir något slöare.

zemet
5 februari 2018 · 4 041 Inlägg

Aronson skrev:
Det blir inget bra,den går in i limp home mode eller på svenska halta hem läget.
Då den lägger felkoder på lambdsonden så ställer styrenheten in sig på mera fasta lägen och blir något slöare.

Hmm, det var dewt jag misstänkte. Då får det bli att montera den i byxröret istället. Tack för svaret:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang