Ljusena har slutat fungera

9 Inlägg
Skrivet 6 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Då var det dags för 940in att krångla igen..
När jag köpte bilen hade det redan varit problem med ljuset och tidigare ägare hade satt en vippa (strömbrytare) för att kunna kontrollera helljuset. När man startade bilen så funkade alltså alla ljus som de skulle och helljusets "av/på" var på vippan.

Jag var körde i mörker med helljuset på några timmar och kände att vippan blev lite varm men tänkte inte mer på det. Tillslut blev det väl lite för varmt för halvljus, bakljus, taklyset och instrumentpanelen slutade lysa. Jag åkte resterande vägen hem med bara helljus och kunde då inte blända av pga blev ju självklart svart framför mig. Blinkers och bromsljus fungerade som det skulle. Kanske ska tillägga att jag har extraljus så det var alltså bara dom som lös.

När jag öppnade det säkringsfacket så la jag märke till att nr 25 (low beam) var helt bortbränt men det kan inte ha hänt när jag kört eftersom jag borde känt lukten. K-relät varken ser eller luktar bränt så tror inte att det är det heller. Någon som vet vad ska jag leta efter och göra nu?

Jag ska hjälpa dig.. · 2 309 Inlägg
Skrivet 6 februari #2

Man måste mäta sig fram var felet är.
Inte så enkelt utan schema.
Något mellan säkringen och förbrukarna ställer till det.
Dendär vippan kan ha blivit fördärvad också av värmen.
Det bästa hade varit att återställa allt till normalläge och ta det därifrån.
När någon  mixtrat så är det svårt att gissa sig till vad det är..
Kanske någon kabel är skadad som har med detta att göra..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
808 Inlägg
Skrivet 7 februari #3

Vad händer om du sätter i en ny säkring då? Smäller den direkt, eller funkar allt då?

269 Inlägg
Skrivet 7 februari #4

Som skrivits så återställ till original och felsök om där är flera fulkopplingar någonstans. 😀

Forum- och sitemoderator · 10 632 Inlägg
Skrivet 7 februari #5

Kanske är allt kopplat utan relän så knappen tillsammans med undermåliga kablar smält ihop av värmen?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 Inlägg
Skrivet 7 februari · Inlägg av trådskaparen #6

Mew skrev:
Vad händer om du sätter i en ny säkring då? Smäller den direkt, eller funkar allt då?

Alltså hela "hålet" för säkringen har smält bort där för just nr 25

9 Inlägg
Skrivet 7 februari · Inlägg av trådskaparen #7

insatsen skrev:
Man måste mäta sig fram var felet är.
Inte så enkelt utan schema.
Något mellan säkringen och förbrukarna ställer till det.
Dendär vippan kan ha blivit fördärvad också av värmen.
Det bästa hade varit att återställa allt till normalläge och ta det därifrån.
När någon  mixtrat så är det svårt att gissa sig till vad det är..
Kanske någon kabel är skadad som har med detta att göra..

Inte så hype på elektronik över huvudtaget och de blir inte lättare av att jag inte kan ett skit om volvo. Får väl se mig för om jag kan få tag på en ordentlig volvoraggare som kanske kan något haha

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 051 Inlägg
Skrivet 7 februari #8

Hybrid_ skrev:
Kanske är allt kopplat utan relän så knappen tillsammans med undermåliga kablar smält ihop av värmen?

Jag tror också på avsaknandet av relä.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang