LÖST!!!!! Volvo 740gl äter säkringar

Jonbe
11 december 2010 · 315 Inlägg

Hej! Behvöer akut hjälp!

740:n började utan anledning klippa säkringar! Det klipper 21 och 22! Allt vad jag har kopplat in extra på dom och allt där bak vad det gäller ljus är ur kopplat... Han klipper dom när jag vrider på tändningen eller pos/parkeringsljuset!  HJÄLP! Ska på träff om 1 timme!! Och detta är min bruks bil och har ingen annan och är väldigt beroende av den!!

Vad är det för fel!?

Senast redigerat av Bennfors (13 december 2010)

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Jonbe
11 december 2010 · 315 Inlägg

Har ingen multimeter, Allt vad jag har kunnat se är urkopplat (ska ner och kolla igen) Detta är första gången detta hände... funkat utan problem innan..

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Jonbe
11 december 2010 · 315 Inlägg

Har kopplat ur, hastighetsmätaren, bakljusen, dörr lampor, säkrat kablarna till den borttagna dragkroken, kopplat ur alla instrument lampor, ljusrampen. Så fort jag sätter på positionljuset så klipper den säkringarna. Märkte att den inte stängde av strålkastarna efter jag dragit ur nyckeln.

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
ironhead volvoraggare
11 december 2010 · 4 776 Inlägg

kortis i antingen där du vrider om ljuset  eller i spaken

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
putte-740
12 december 2010 · 148 Inlägg

hade samma fel på min 745a.. fast bara på vä sida.. sköt säkringarna så foret jag slog på pos ljusen.. slutade med att jag kastade säkringen (nr 21 tror jag) ? åt helvete o drog ström från höger till vänster sida.. är bägge 2 döa eller? lättaste sättet iaf.. kasta säkringen den skjuter o dra ström från nån annan strömkälla!

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Jonbe
12 december 2010 · 315 Inlägg

Han skjutter båda 21 och 22... fattar inte varför...ska gå ner och kolla imorgon om det är ngt mer man kan koppla ur...

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Jonbe
13 december 2010 · 315 Inlägg

Jag hittade felet!! Så alla som har liknande problem kolla: Bältes påminnaren!!! Är den urkopplad? ligger kablarna emot skenan? Mina låg på skenan till stolen och iom att det går el igenom där så brände han 21 och 22:ans säkring!! Flyttade på kablarna och problemet var löst! Ska tejpa dom så att det inte händer igen.

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
putte-740
13 december 2010 · 148 Inlägg

man får gratulera dig då! smile tråkigt merd elfel på en bil man tkr om! tror inte det var det felet på min iaf sad min sköt nån av dom eller bägge? bytte blinkerslampa för jag fick kryss2a på bes.. bytte den o sen rätt var det var när man vred på tändningen, så börja d lukta själva fan i bilen, bytte säkring, small igen o sen sket jag i det o drog nytt.. vafan ska ha hänt när jag tog ur blinkerslampan & bytte?! menar.. den har ju ingenting med pos o göra? kan nån svara på det så man kanske kan kika?

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Jonbe
13 december 2010 · 315 Inlägg

Det jag gjorde var att sätta på ljusrampen på taket och min lilla syster satte sig i bilen.. så när man skulle fel söka så började man ju fel typ..kolla för säkerhets skull! smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
putte-740
14 december 2010 · 148 Inlägg

oki, vetefan va det kan va för fel på min sad

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Erik72
26 januari 2018 · 2 Inlägg

Bennfors skrev:
Jag hittade felet!! Så alla som har liknande problem kolla: Bältes påminnaren!!! Är den urkopplad? ligger kablarna emot skenan? Mina låg på skenan till stolen och iom att det går el igenom där så brände han 21 och 22:ans säkring!! Flyttade på kablarna och problemet var löst! Ska tejpa dom så att det inte händer igen.

Räddade min dag, på passagerarsätet bälteslås så var svart och grå kabel av och satt ihop, gått igenom 35 säkringar och kopplat ur en massa saker för att försöka komma underfund med var problemet låg. Tack för tråden!

torsen
26 januari 2018 · 7 238 Inlägg

Lärorik tråd.
Ovanlig felkälla.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2018 · 13 742 Inlägg

hade blivit billigare att köpa en multimeter och mätt mot jord så hade du sluppit eldat säkringar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Erik72
26 januari 2018 · 2 Inlägg

Growe skrev:
hade blivit billigare att köpa en multimeter och mätt mot jord så hade du sluppit eldat säkringar smile

Mekonomen har 10 för 39kr, gick igenom 6 stycken när jag väl felsökte rätt, hittade denna tråd då jag inte lyckades. Brände nog 15st innan då det var lite intermitent.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2018 · 13 742 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver … 000018521/  så hade den kostat några tior mer men samtidigt har du det nästa gång det strular.... har säkert 10st sånna mätare..  tappar bort dom och köper ny istället för att leta.  men går inte att meka bil utan att kunna mäta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jimakesson
15 februari 2018 · 14 Inlägg

Jobbigt med sådana problem, finns inget värre än säkringar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang