Bränslepumpen golf 3

Bardun
5 februari 2018 · 4 Inlägg

Hallå!

Har en golf 3 som jag har lite strul med!

Försökt hitta men tänkte kolla med er.

Körde hem ifrån jobbet häromdagen och missbedömde en vattensamling på vägen, några hundra meter senare la bilen av och säkringen till bränslepumpen sticker direkt!

Kortis förmodar jag?

Men, vart ska jag börja kolla efter felet? Förslag??

// Mr. Gubbjävel
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ligger bränslepumpen fritt under bilen utsatt för miljön så är det väl där problemet sitter.
Har du tur så rättar det till sig när fuktan försvinner.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bardun
19 februari 2018 · 4 Inlägg

Visade sig vara pumpen som kortslöt tyvärr. Fick hem en bättre begagnad, men den var stendöd från start. Ger fan it snart 😂

// Mr. Gubbjävel
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 februari 2018 · 4 917 Inlägg

När jag provar sånthär så tar jag kablar, typ högtalarkablar, och lägger en till vardera polen på batteriet och andra änden kopplar jag till det jag ska prova.
Jag kopplar bara fast den ena kabeln och den andra "duttar" jag lite lätt där den ska kopplas för att se om det fungerar innan det kopplas fast ordentligt.
I ditt fall tycket jag att det är konstigt att pumpen bara gav upp med kortslutning som följd..
Lite vatten borde den tåla om den sitter fritt under bilen.
Plocka isär pumpen och se vad som felar, för en kortslutning är lätt att hitta med ett instrument inställt på låg Ohmmätning.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
19 februari 2018 · 5 836 Inlägg

Om en bränslepump bränner säkringar kan det bero på att den sitter fast inuti. Jag har varit med om att skräp tagit sig förbi silen och fastnat i pumphuset. Kan man då få bort skräpet går pumpen att köra ett tag till. Men visst vore det ett märkligt sammanträffande om den skulle få smuts i sig just efter man kört igenom en större vattenpöl... å andra sidan räcker det inte med vanligt vatten för att dra säkringen när spänningen är 12V. Vatten med vägsalt leder ström lite bättre men det räcker knappast det heller för att dra en säkring på ett antal ampere.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang