BMW 320i beter sig konstigt

EmilEriksson
19 februari 2018 · 52 Inlägg

Hej Garaget!

Jag har en BMW E91 320i automat som bråkar med mig. Jag tänkte dela upp problemen för att det ska bli lättare att läsa, men det kan va så att flera av dom är relaterade.

1. Vid kallstart så skorrar, skramlar och vibrerar motorn. Lägger jag i D eller R så förstärks det ännu mer. Samt om jag sätter på AC så verkar vibrationerna öka i takt med att varvtalet går upp. Ibland är det normalt ljud från motorn tills jag lägger i D eller R.

2. Vid inbromsningar vid tex stoppljus, parkering eller krypkörning så är det som att bilen "hostar" till och hoppar fram en bit. Det känns ungefär som att den hänger kvar för länge på en växel och sen släpper kopplingen kraftigt så jag misstänkte först lådan. MEN detta fenomen har börjat förekomma även utan att det verkar komma från lådan utan den bara spontant hoppar till när man krypkör.

3. Bilen tappar varvtal och dippar, ibland så att den dör.

4. Lukt av bränd olja i kupén. Känns bara av när jag står still.

Jag har bytt olja, tändstift, vakumpumpspackningen, ventilkåpspackning. Har även nya vanos packningar liggandes som jag tänkte byta.

Har läst felkoder ofta på den men bilen har inga sad Senast när den dog dök äntligen en felkod upp och då var det, "P2A6F - Alternative fuel rail pressure regulator inlet pressure - too high".

Någon som kan hjälpa mig? Jag börjar bli tokig...

Mvh Emil

Senast redigerat av EmilEriksson (19 februari 2018)

EmilEriksson
22 februari 2018 · 52 Inlägg

Värt att tillägga är att den drar mer bränsle. Låg på 0.7 blandat när jag köpte den nu är det 1.1 blandat.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Har du provat den norska resetten. .?
Inte för att jag tror på det, men andra har lyckats..
Läste lite om vanos och det verkar väldigt komplicerat och jag tackar min skapare att jag inte har dylikt på min corolla. .
Bränsletrycket verkar vara för högt men det kanske beror på att någon inställning i motorn ändrats..
Det var därför jag nämnde resetten med att ta bort  ena polen på batteriet en stund, och då jorden lämpligtvis..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
EmilEriksson
22 februari 2018 · 52 Inlägg

insatsen skrev:
Har du provat den norska resetten. .?
Inte för att jag tror på det, men andra har lyckats..
Läste lite om vanos och det verkar väldigt komplicerat och jag tackar min skapare att jag inte har dylikt på min corolla. .
Bränsletrycket verkar vara för högt men det kanske beror på att någon inställning i motorn ändrats..
Det var därför jag nämnde resetten med att ta bort  ena polen på batteriet en stund, och då jorden lämpligtvis..

Det har jag faktiskt inte testat. Ska göra det redan ikväll så får vi se om det hjälper! Tack för tipset

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2018 · 17 466 Inlägg

EmilEriksson skrev:

insatsen skrev:
Har du provat den norska resetten. .?
Inte för att jag tror på det, men andra har lyckats..
Läste lite om vanos och det verkar väldigt komplicerat och jag tackar min skapare att jag inte har dylikt på min corolla. .
Bränsletrycket verkar vara för högt men det kanske beror på att någon inställning i motorn ändrats..
Det var därför jag nämnde resetten med att ta bort  ena polen på batteriet en stund, och då jorden lämpligtvis..

Det har jag faktiskt inte testat. Ska göra det redan ikväll så får vi se om det hjälper! Tack för tipset

Kan vara värt att prova. Minst 30 minuter ska man vänta så bilen går i bussvila och tömmer minnen. Ha gärna P-ljus på under denna tid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmilEriksson
24 februari 2018 · 52 Inlägg

Det var jobbigare än vad jag trodde att komma åt batteriet men tillslut så! Lät bilen stå över natten men det hjälpte inte.. samma problem idag igen sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang