Semesterrätt som provanställd?

beppizh
23 februari 2018 · 328 Inlägg

Hej!
Finns en hel del kunniga här på garaget så nu vänder jag mig till er.

Den 3e oktober 2017 började jag på ett nytt företag med provanställning 6 månader, så med andra ord går min provanställning ut den 3e april. Just den 3e april ska jag flytta och frågade idag chefen ifall jag möjligtvis kunde få ta ut semester den veckan med tanke på att det är min första flytt och jag är den ända i förhållandet med körkort osv så det är smidigt om jag är på plats under flytten.

Fick som svar då att jag ej har rätt till semester som provanställd.

Då lyder mina frågor -

Har jag semesterrätt som provanställd?

Och om jag nu blir fast anställd, får jag då semesterdagar för de 6 månader som jag har jobbat på företaget?

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
23 februari 2018 · 5 791 Inlägg

Obetald ledighet brukar i alla fall gå att ta ut, men jag vet inte om man kan kräva det

Muttley
23 februari 2018 ·

Ja det har du.  Antingen har du den utbetalt per lön som provanställd eller så samlas den.  Bör du se i lönespecen.
Du bör kunna ha jobbat ihop 6 dagar. Men den skall normalt läggas vid juni-augusti. 
Det borde troligtvis ha avtalats tidigare.

Men har ni inte arbetstidsförkortning?  Det brukar ligga runt 6 timmar per månad, de kan du ta ut i ledighet vilket de är till för.

http://lawline.se/answers/semesterdagar … nstallning

Sen ett tips är väl att vara lite försiktig när man är provanställd att ta ut för mycket ledighet om chefen blir lite misstänksam.

Sista tipset är helt klart obetalt,  eller om du kan komma överens om att jobba in timmarna.

beppizh
23 februari 2018 · 328 Inlägg

På min lönespec står det brara "Semester rätt - 25" och inget annat angående det.

Vi har ju komp också, om det är det du menar, vilket ligger på 6 h i månaden. Och just nu är mitt kompsaldo uppe i runt 16 (??) timmar eller något.

Att jag inte får vidare anställning efter min prövotid är jag inte speciellt rädd för. Chefen tjatade på mig i flera månader att jag skulle börja där jag jobbar nu (Scania). Däremot har jag en teori om att han inte vill att jag ska ta ut semester för att jag levererar rätt mycket timmar åt scania på jobb som ingen annan för tillfället är vana att jobba med.

Muttley
23 februari 2018 ·

beppizh skrev:
På min lönespec står det brara "Semester rätt - 25" och inget annat angående det.

Vi har ju komp också, om det är det du menar, vilket ligger på 6 h i månaden. Och just nu är mitt kompsaldo uppe i runt 16 (??) timmar eller något.

Att jag inte får vidare anställning efter min prövotid är jag inte speciellt rädd för. Chefen tjatade på mig i flera månader att jag skulle börja där jag jobbar nu (Scania). Däremot har jag en teori om att han inte vill att jag ska ta ut semester för att jag levererar rätt mycket timmar åt scania på jobb som ingen annan för tillfället är vana att jobba med.

Det är ju skönt om det känns säkert.

Ja det kallas även komp. Då bör du ligga runt 28 timmar vid flytten. 

Kommer inte ihåg hur pass tidigt man måste vara ute för att få garanterad ledighet, det bör du kunna kolla upp med fackombudet även om du inte är med.
Hur som så bör chefen vara resonabel om han är riktigt nöjd med dig och ni kan komma överens om något.

caromania Forummoderator
23 februari 2018 · 9 296 Inlägg

12% är semesterersättning. Kolla dina gamla lönespecar om du fått ut det i pengar, annars bör du definitivt ha rätt till semester. Är du med i facket? Ring och fråga vad reglerna säger (även om du inte är med) för de har förmodligen ganska bra koll på situationen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
23 februari 2018 ·

caromania skrev:
12% är semesterersättning. Kolla dina gamla lönespecar om du fått ut det i pengar, annars bör du definitivt ha rätt till semester. Är du med i facket? Ring och fråga vad reglerna säger (även om du inte är med) för de har förmodligen ganska bra koll på situationen.

Det brukar vara så att man skall vara 2 månader i förväg.  Det är även så att arbetsgivaren har sista ordet.  Om det är högt tryck på arbetet så kan arbetsgivaren neka.

Tror bäst på att bara ventilera med ett ombud från facket på arbetet.  Ringer man frågar de troligtvis om man är medlem.  Och sen kommer överens med chefen.

Man får vara beredd på att en hel vecka kan nekas.

Soulman
23 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Semester tjänar man först in, och tar ut i efterskott. Normalt jobbar man in cirka två dagar i månaden. Arbetsgivare kan också ge förskottsemester som normalt brukar efterskänkas om man jobbar kvar i minst fem år.

Du har definitivt rätt till semester, men den kanske inte är betald. Semesterersättningen kan också betalas ut varje månad, om man är överens om det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
CC72
23 februari 2018 · 1 661 Inlägg

En vecka för att flytta? Ta ledigt två dagar kanske är möjligare?

Utmarks-Loke
23 februari 2018 · 5 791 Inlägg

Nu är ju detta veckan efter påsk så måndagen är ledig i alla fall

Muttley
23 februari 2018 ·

CC72 skrev:
En vecka för att flytta? Ta ledigt två dagar kanske är möjligare?

2 dagar :o  Jag flyttade på 6 timmar.  Allt packat innan självklart och alla flyttlådor stod på släpet wink

Ts kanske skall flytta en bit dock smile

Janneutanb
24 februari 2018 · 7 266 Inlägg

beppizh skrev:
På min lönespec står det brara "Semester rätt - 25" och inget annat angående det.

Vi har ju komp också, om det är det du menar, vilket ligger på 6 h i månaden. Och just nu är mitt kompsaldo uppe i runt 16 (??) timmar eller något.

Att jag inte får vidare anställning efter min prövotid är jag inte speciellt rädd för. Chefen tjatade på mig i flera månader att jag skulle börja där jag jobbar nu (Scania). Däremot har jag en teori om att han inte vill att jag ska ta ut semester för att jag levererar rätt mycket timmar åt scania på jobb som ingen annan för tillfället är vana att jobba med.

Fast behandlar man sina anställda så där ska man inte ha folk öht.
Klart som fan att du ska få ledigt för att flytta oavsett om du har intjänad semester/kompledigt eller inte. Annars får han komma med en jävligt bra anledning till att neka.

beppizh
24 februari 2018 · 328 Inlägg

Tack för alla svar!

Det är ju lite nervöst att gå in och argumentera med chefen om detta nu som provanställd.

Anledningen till att jag ville ha 4 dagar för att flytta på är ju för att det är min första flytt, vilket innebär att ALLA möbler är nya och ligger i förpackningar. Soffa, soffbord, tvbord, matbord x2, byrå, garderob, säng, sängbord, skrivbord, kontorsstol, hallmöbler m.m. Så är lite skeptisk på att jag hinner bygga allt det på några timmar samt att jag vill ha den tiden som behövs utan att stressa big_smile

spillolja
24 februari 2018 · 4 009 Inlägg

Kan du inte börja med Bingen med tillhörande madrass och sedan ta resten i efterhand ?

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
24 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Du behöver ju bara en säng resten kan du ju sno ihop efter jobbet så tänker jag ?

men 1-2 dagar tycker jag du rimligen borde kunna ta ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
24 februari 2018 ·

beppizh skrev:
Tack för alla svar!

Det är ju lite nervöst att gå in och argumentera med chefen om detta nu som provanställd.

Anledningen till att jag ville ha 4 dagar för att flytta på är ju för att det är min första flytt, vilket innebär att ALLA möbler är nya och ligger i förpackningar. Soffa, soffbord, tvbord, matbord x2, byrå, garderob, säng, sängbord, skrivbord, kontorsstol, hallmöbler m.m. Så är lite skeptisk på att jag hinner bygga allt det på några timmar samt att jag vill ha den tiden som behövs utan att stressa big_smile

Strategisk plan om du tar 1 dag..
Lediga dagen
Flytta exakt allt (om du inte kan ha kvar lite där du bor idag)
Bygg ihop sängen och se till så den är redo.
Bestick och sånt skit har du i en påse så du kan käka utan att komma ihåg var du hade lådan.
Så nu har du allt i ett kaos, men du har allt på plats.

Resterande ledighet den veckan.  (efter jobbet)
Bygg en möbel eller 2 per kväll.  Bjud hem ett par kompisar som bygger och bjud på mat.

Matbord tar ju max 20-30 minuter att smälla upp big_smile

Det är utifall din chef med rätten på sin sida nekar ledighet.  Men du bör få något ledigt om du är riktigt glad när du frågar.

spillolja
24 februari 2018 · 4 009 Inlägg

I värsta fall ( om man bara får ihop bingen) så finns  Findus och Felix snabbrätter annars MC-donalds, Frasses, Max, Burgerking  mfl.

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
24 februari 2018 ·

spillolja skrev:
I värsta fall ( om man bara får ihop bingen) så finns  Findus och Felix snabbrätter annars MC-donalds, Frasses, Max, Burgerking  mfl.

wink

Jag rekommenderar mycket fiber. 

Mc donalds är för tusan ingen mat. Det är medicin för att få diarre och världens jävla magont, tvi tvi tvi.
Och findus bör man inte gynna då de sparkar på människor här i sverige wink  (alltså avskedar de)
smile

Senast redigerat av Muttley (24 februari 2018)

Soulman
24 februari 2018 · 1 271 Inlägg

beppizh skrev:
Tack för alla svar!

Det är ju lite nervöst att gå in och argumentera med chefen om detta nu som provanställd.

Anledningen till att jag ville ha 4 dagar för att flytta på är ju för att det är min första flytt, vilket innebär att ALLA möbler är nya och ligger i förpackningar. Soffa, soffbord, tvbord, matbord x2, byrå, garderob, säng, sängbord, skrivbord, kontorsstol, hallmöbler m.m. Så är lite skeptisk på att jag hinner bygga allt det på några timmar samt att jag vill ha den tiden som behövs utan att stressa big_smile

Bärtz, pizzor och ett gäng polare som du vet kan hålla i en skruvdragare så är det gjort på ett par kvällar efter jobbet och du behöver knappt vara ledig.
En säng, musik och någon som kommer med lite färdiglagad mat så är du igång.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang