Kopplingsproblem 940

Pikkarainen99
24 februari 2018 · 27 Inlägg

Tjena!
Jag har en 945 årsmodell -98 med hydraulisk koppling som tar väldigt långt ner på pedalen. Har bytt slavcylindern i hopp om att det skulle lösa problemet. Jag har luftat genom att trycksätta behållarn och öppna nere på nippeln, efter en stunds luftning och påfyllning av behållarn så lyckas jag få bra tryck i pedalen men när jag sedan känner på kopplingen ca en minut senare så har allt tryck försvunnit igen.
Är det någon som har någon aning om var felet skulle kunna ligga? Bromscylindern?

Tacksam för all hjälp. :-)

Volvo 142 (1971)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Kan det vara  vara något annat än huvudbromscylindern om du inte ser att något läcker vid hjulen?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pikkarainen99
25 februari 2018 · 27 Inlägg

Kom på att man har tänkt lite fel nu, kopplingen har la inte ens nått med huvubromscylindern att göra mer än stt dom delar behållare? Borde vara huvudkopplingscylindern som e kass?

Volvo 142 (1971)
DanielDart
25 februari 2018 · 170 Inlägg

Ja har du tryck en stund och sedan borta låter det som om det är huvudkopplinscylindern eller slavcylindern.
Och ja precis. Den tar bara olja från samma behållare.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Pikkarainen99
25 februari 2018 · 27 Inlägg

Tack för svaret. Ska försöka få tag i en ny huvudkopplingscylinder och se om jag blir av med problemet😁

Volvo 142 (1971)
Pikkarainen99
28 februari 2018 · 27 Inlägg

Tjena, har nu bytt huvudkopplingscylinder och problemet är desvärre kvar. Har nu inte en aning vad problemet kan bero på. Får upp tryck i pedalen så den känns bra, sedan när jag känner på pedalen igen efter en stund så tar den endast längst ner igen.

Volvo 142 (1971)
Pikkarainen99
28 februari 2018 · 27 Inlägg

Funderar om den felande abs:en kan ha något med detta och göra? Tycker själv att det inte borde ha något inverkan på kopplingen. Bara en tanke.

Volvo 142 (1971)
Meaganeowner
28 februari 2018 · 2 250 Inlägg

På min skoda sitter kopplingdcylinder inne i sprängkåpan. Luftningen sitter på utsidan.
Luftar jag som dig, så finns det luft kvar.

Måste alltså lufta både på det gamla sättet och genom att trycksätta omväxlande.

Nåväl. Luft kommer in genom läckande tätningar. Behöver lustigt nog inte läcka ut olja vid slaven för detta.

Sen misstänker man inre läckage i huvudcylindern.

Lite tankeverksamhet krävs när och om du byter denna.
Dränerar du bromsvätskan ur behållaren. så finns ingen värska till bromsarna. Rör du då bromspedalen åker du även på luftning av hela bromssystemet!
Så bind upp bromspedalen!!!! Den fpr inte rlrad föränn vötska fyllts på i behållaren igen.

DanielDart
4 mars 2018 · 170 Inlägg

Skumt men prova att be någon trampa ner kopplingen samtidigt som du öppnar nipplen där nere. stäng nipplen innan kamraten släpper pedalen. Du borde isåfall se om det spruttar ut någon luft. upprepa ett par gånger och hoppas att det funkar.
Det läcker inte någonstans? typ slang-rörbit? Min började läcka där men då gick kopplingen i botten nästan direkt.
Går kopplingsarmen tillbaka helt efter nedtrampningen?
Har varit med om bromsslangar som brister inuti så att bromsarna mer eller mindre hänger sig eftersom oljan inte går tillbaka.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Pikkarainen99
7 mars 2018 · 27 Inlägg

DanielDart skrev:
Skumt men prova att be någon trampa ner kopplingen samtidigt som du öppnar nipplen där nere. stäng nipplen innan kamraten släpper pedalen. Du borde isåfall se om det spruttar ut någon luft. upprepa ett par gånger och hoppas att det funkar.
Det läcker inte någonstans? typ slang-rörbit? Min började läcka där men då gick kopplingen i botten nästan direkt.
Går kopplingsarmen tillbaka helt efter nedtrampningen?
Har varit med om bromsslangar som brister inuti så att bromsarna mer eller mindre hänger sig eftersom oljan inte går tillbaka.

Kopplingsarmen hänger sig inte på väg upp utan går tillbaka fint. Har luftat på ditt sett tills att det inte kommer ut nån luft men kopplingen tar ändå bara halvvägs ner. Det konstiga är att ibland så känns den bra och tar nästan högst upp men sen trycker man ner pedalen hela vägen så tar den bara sista halvan igen.

Senast redigerat av Pikkarainen99 (7 mars 2018)

Volvo 142 (1971)
Pikkarainen99
9 mars 2018 · 27 Inlägg

Kan det vara slut koppling/tryckplatta nu som gör att den endast tar längst ner? Trycket i pedalen verkar ju vara kvar nu i alla fall.

Volvo 142 (1971)
volvoqq Lastbilsmekaniker
10 mars 2018 · 5 115 Inlägg

Kan vara kopplingen hur långt har den rullat då

kunghippe
11 mars 2018 · 197 Inlägg

Prova lufta både koppling och alla 4 bromsarna så borde du få tryck där

Volvo 740 (1986)
zzr94092
11 mars 2018 · 4 369 Inlägg

Varför ska han lufta bromsarna??

DanielDart
11 mars 2018 · 170 Inlägg

Nä låt bli bromsarna. Har inget med kopplingen att göra förutom att den tar bromsvätska från samma behållare.
Nivån är väl okej i den?

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Pikkarainen99
11 mars 2018 · 27 Inlägg

volvoqq skrev:
Kan vara kopplingen hur långt har den rullat då

Vet inte huruvida kopplingen har blivit bytt förrut eller inte men bilen har gått 30k mil.

Volvo 142 (1971)
Pikkarainen99
11 mars 2018 · 27 Inlägg

DanielDart skrev:
Nä låt bli bromsarna. Har inget med kopplingen att göra förutom att den tar bromsvätska från samma behållare.
Nivån är väl okej i den?

Jadå har alltid sett till att nivån är bra i behållarn.

Volvo 142 (1971)
Evildan
12 mars 2018 ·

Om huvudcylindern är hel så kan det vara slavcylindern som är problemet.

kunghippe
12 mars 2018 · 197 Inlägg

På min v40 fick ja lufta bromsarna med för att trycket inte skulle försvinna i kopplingen men kanske fungerar anorlunda här

Volvo 740 (1986)
zzr94092
13 mars 2018 · 4 369 Inlägg

??Vad skulle bromsarna ha med kopplingen att göra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang