Ibiza 2000(Vad kan man göra åt denna rosten??)

Smurfen40
11 mars 2018 · 689 Inlägg

Som sagt vad hade ni gjort åt detta??
Behöver inte bli som nytt då jag säkert bara kommer att äga bilen tills den rasar och vill inte lägga massa onödiga pengar.men man kan väl få det lite bättre.
Har bilens färg på spraybruk och rostskydd hemma
Frågan är om man tar en grovtengörare och sen glasfiberspackel eller vanliga spackel??
Sen rostskydd sen färg eller vad säger ni??
Bor i stan så tillgång till svets finns ej
Den första bilden är rosten värst på

https://www.garaget.org/?car=410352&image=3864654

https://www.garaget.org/?car=410352&image=3864655

Senast redigerat av Smurfen40 (11 mars 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
caromania Forummoderator
11 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Börja med att polera med en trasa och polermedel. Mycket av det som syns är rost som så att säga spritts ut över lacken. 10min med en trasa skulle göra att det såg bättre ut.
Att sedan slipa ner med någon rondell som tex Scotch Brite på borrmaskin och sedan spackla/grunda/lacka kommer ju förbättra läget något men det är knepigt att stoppa rosten och få det snyggt. Vad gäller spackel så beror det ju på om det blir en massa hål. Ur bilprovningens synvinkel så kvittar det där än så länge, det är mer kosmetiskt. På en "slit och släng-bil" skulle jag faktiskt inte bry mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Smurfen40
11 mars 2018 · 689 Inlägg

caromania skrev:
Börja med att polera med en trasa och polermedel. Mycket av det som syns är rost som så att säga spritts ut över lacken. 10min med en trasa skulle göra att det såg bättre ut.
Att sedan slipa ner med någon rondell som tex Scotch Brite på borrmaskin och sedan spackla/grunda/lacka kommer ju förbättra läget något men det är knepigt att stoppa rosten och få det snyggt. Vad gäller spackel så beror det ju på om det blir en massa hål. Ur bilprovningens synvinkel så kvittar det där än så länge, det är mer kosmetiskt. På en "slit och släng-bil" skulle jag faktiskt inte bry mig.

Jag håller absolut med dig.
Detta är en slit och släng bil som man inte behöver vara rädd om.
Köpte den bara för att köra till jobb med då den nästan är gratis att köra
Men samtidigt så retar rosten mig lite just kosmetiskt sett.
Får väl göra så gott det går bara.
Slipa lite
På med roststopp
Sen på med lite färg

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
jaka54
11 mars 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
Det är gravrost!! Det betyder att slipar du bort färgen så är det svart rost under och hål genom plåten!
Det enda sättet att "seriöst" laga sånt där är att kapa bort och svetsa i  ny plåt!
Men...har du inte möjlighet att laga själv så kan man alltid lämna bort till någon annan som gör jobbet . Räkna då att det kostar (med lack) runt 10000-20000kr.

"Fullagning" kan man också göra. Slipa bort färg och mesta rosten (med borrmaskin eller vinkelslip) och på med glasfiber och Plastic Padding, slipa och sprutspackla och spraya på färg.
Kommer att se för jävligt ut och rosten kommer tillbaka snabbt som ögat.
"Roststopp" funkar inte i ditt fall då det är gravrost längs skärmkanterna!

Smurfen40
11 mars 2018 · 689 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är gravrost!! Det betyder att slipar du bort färgen så är det svart rost under och hål genom plåten!
Det enda sättet att "seriöst" laga sånt där är att kapa bort och svetsa i  ny plåt!
Men...har du inte möjlighet att laga själv så kan man alltid lämna bort till någon annan som gör jobbet . Räkna då att det kostar (med lack) runt 10000-20000kr.

"Fullagning" kan man också göra. Slipa bort färg och mesta rosten (med borrmaskin eller vinkelslip) och på med glasfiber och Plastic Padding, slipa och sprutspackla och spraya på färg.
Kommer att se för jävligt ut och rosten kommer tillbaka snabbt som ögat.
"Roststopp" funkar inte i ditt fall då det är gravrost längs skärmkanterna!

Okej så bästa sättet är att hitta nån garagekille som kan svetsa nya kanter billigt.
Andra sättet är att bara låta det vara??
Är ju inget besiktningen bryr sig om iallafall.
Med tanke på att detta är en slit och släng bil så stänger jag inte lägga 10000 på det.
Får suga på denna karamellen lite.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
11 mars 2018 · 689 Inlägg

Smurfen40 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är gravrost!! Det betyder att slipar du bort färgen så är det svart rost under och hål genom plåten!
Det enda sättet att "seriöst" laga sånt där är att kapa bort och svetsa i  ny plåt!
Men...har du inte möjlighet att laga själv så kan man alltid lämna bort till någon annan som gör jobbet . Räkna då att det kostar (med lack) runt 10000-20000kr.

"Fullagning" kan man också göra. Slipa bort färg och mesta rosten (med borrmaskin eller vinkelslip) och på med glasfiber och Plastic Padding, slipa och sprutspackla och spraya på färg.
Kommer att se för jävligt ut och rosten kommer tillbaka snabbt som ögat.
"Roststopp" funkar inte i ditt fall då det är gravrost längs skärmkanterna!

Okej så bästa sättet är att hitta nån garagekille som kan svetsa nya kanter billigt.
Andra sättet är att bara låta det vara??
Är ju inget besiktningen bryr sig om iallafall.
Med tanke på att detta är en slit och släng bil så stänger jag inte lägga 10000 på det.
Får suga på denna karamellen lite.

Kan detta vara ett alternativ eller lättare att göra en plåtbit och svetsa dit??

https://www.winparts.se/karosseri/karos … p7499.html

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
caromania Forummoderator
11 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Smurfen40 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är gravrost!! Det betyder att slipar du bort färgen så är det svart rost under och hål genom plåten!
Det enda sättet att "seriöst" laga sånt där är att kapa bort och svetsa i  ny plåt!
Men...har du inte möjlighet att laga själv så kan man alltid lämna bort till någon annan som gör jobbet . Räkna då att det kostar (med lack) runt 10000-20000kr.

"Fullagning" kan man också göra. Slipa bort färg och mesta rosten (med borrmaskin eller vinkelslip) och på med glasfiber och Plastic Padding, slipa och sprutspackla och spraya på färg.
Kommer att se för jävligt ut och rosten kommer tillbaka snabbt som ögat.
"Roststopp" funkar inte i ditt fall då det är gravrost längs skärmkanterna!

Okej så bästa sättet är att hitta nån garagekille som kan svetsa nya kanter billigt.
Andra sättet är att bara låta det vara??
Är ju inget besiktningen bryr sig om iallafall.
Med tanke på att detta är en slit och släng bil så stänger jag inte lägga 10000 på det.
Får suga på denna karamellen lite.

Kan detta vara ett alternativ eller lättare att göra en plåtbit och svetsa dit??

https://www.winparts.se/karosseri/karos … p7499.html

Det där är ungefär det Jaka pratar om. Iofs tror jag Svenne på hörnet gör det för betydligt mindre än 10-20k men det kommer inte bli perfekt och rosten kommer tillbaka. Låt det vara.

Jag skulle slipa ner, spackla och sedan måla med en svart ”body-spray” över själva skärmkanten efter att jag maskat ordentligt. Då slipper du kravet på hög finish. 

En annan variant är att leta upp lösa skärmkanter i plast. Brukar vara svarta, skärmbreddare, var poppis på golfarna förr. Då döljer du eländet och får samtidigt en lite coolare touch. Däremot kommer det rosta som fan under...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Smurfen40
11 mars 2018 · 689 Inlägg

caromania skrev:

Smurfen40 skrev:

Smurfen40 skrev:

Okej så bästa sättet är att hitta nån garagekille som kan svetsa nya kanter billigt.
Andra sättet är att bara låta det vara??
Är ju inget besiktningen bryr sig om iallafall.
Med tanke på att detta är en slit och släng bil så stänger jag inte lägga 10000 på det.
Får suga på denna karamellen lite.

Kan detta vara ett alternativ eller lättare att göra en plåtbit och svetsa dit??

https://www.winparts.se/karosseri/karos … p7499.html

Det där är ungefär det Jaka pratar om. Iofs tror jag Svenne på hörnet gör det för betydligt mindre än 10-20k men det kommer inte bli perfekt och rosten kommer tillbaka. Låt det vara.

Jag skulle slipa ner, spackla och sedan måla med en svart ”body-spray” över själva skärmkanten efter att jag maskat ordentligt. Då slipper du kravet på hög finish. 

En annan variant är att leta upp lösa skärmkanter i plast. Brukar vara svarta, skärmbreddare, var poppis på golfarna förr. Då döljer du eländet och får samtidigt en lite coolare touch. Däremot kommer det rosta som fan under...

Tack för ett bra svar
Ska kolla efter skärmkanter i plast.
Om det röstar under struntar jag i.
För känner jag mig själv så lär jag inte äga bilen i max ett år innan jag tröttnar och vill ha nått nytt

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang