Seat Leon 110 I-Tech 1.2 TSI -14 Bör man undvika?

Industry Alfa Romeo 166
20 mars 2018 · 310 Inlägg

Äger idag en V50 T5 2009 som runierar mig i kostnader (bensin, skatt, rep) så bestämde mig för att köpa en nyare bil. Hitta en 1.2 TSI Seat Leon I-tech 2014 som gått 7700mil för 90 tusen. Visste inget om dessa bilar innan men nu har jag googlat runt lite och kollar om dessa motorer och den var visst massa problem med dessa fram till 2014 med kamkedja ras och generellt dåliga motorer som bara höll 13 tusen mil. Jag fråga säljaren och han sa att denna har fått kamrem, och att denna ska ha "nyare" tsi motorn utan kedja. Men vågar man satsa på en bil med den motorn även fast den är med rem om den är så kass att dom bara håller till 13 tusen mil innan dom säckar ihop? har inte köpt den än utan vill rådfråga någon som är duktig på ämnet.

Någon här som kan något om dessa motorer? kan inte hitta någon på blocket som gått mer än 16k som ligger ute som beg köp .. har alla seat rasat eller varför finns inga 1.2 tsi ute på annons som tex en volvo med 22 tusen mil på mätaren.

Senast redigerat av Kontanten (20 mars 2018)

Ford Focus (2015)
caromania Forummoderator
20 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Är det några speciella egenskaper du söker i din nya bil? Hur brukar du köra, behov av lastutrymme etc? Mitt råd är en Honda eller Toyota då chanserna till ett problemfritt bilägande därmed är statistiskt säkerställt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Industry Alfa Romeo 166
20 mars 2018 · 310 Inlägg

jag vill ha en lite sportigare look men framförallt bensin/diesel snål och relativt billig skatt. Vill ha en bil som håller och tar mig säkert från A till B. Kombi funkar men föredrar lite mindre/mellan bil. vad rekommenderas för modell för ca 100.000kr?

Senast redigerat av Kontanten (20 mars 2018)

Ford Focus (2015)
Presidento Of World
20 mars 2018 · 3 326 Inlägg

Kontanten skrev:
jag vill ha en lite sportigare look men framförallt bensin/diesel snål och relativt billig skatt. Vill ha en bil som håller och tar mig säkert från A till B. Kombi funkar men föredrar lite mindre/mellan bil. vad rekommenderas för modell för ca 100.000kr?

Kolla Auris. Opel Astra är trevliga ochså.

Annars stor bil som drar mindre än en småbil: prius

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
simlar
20 mars 2018 · 5 525 Inlägg

Dom nya TSI-motorerna som kom 2013 är bra motorer som visat sig vara driftsäkra.
Skulle faktiskt hellre köpa en TSI av årsmodell 13 och uppåt istället för en euro6-TDI om jag skulle köpa en så pass ny bil. TSI-motorerna går riktigt tyst, mjukt och bränslesnålt.

Enda problemet jag varit med om på nya 1,2TSI är laddtrycksregulatorn (wastegateklockan), fabrikationsfel på ett visst artikelnummer, men det är bara någon enstaka jag varit med om. Annars så har dom bara kommit in för service.

Nya 1,4TSI hade första årsmodellerna aktion på kamaxelregulatorn men alla borde vara bytta vid det här laget. Utöver det så har jag än så länge endast servat dom motorerna med byte av olja och filter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Industry Alfa Romeo 166
20 mars 2018 · 310 Inlägg

simlar skrev:
Dom nya TSI-motorerna som kom 2013 är bra motorer som visat sig vara driftsäkra.
Skulle faktiskt hellre köpa en TSI av årsmodell 13 och uppåt istället för en euro6-TDI om jag skulle köpa en så pass ny bil. TSI-motorerna går riktigt tyst, mjukt och bränslesnålt.

Enda problemet jag varit med om på nya 1,2TSI är laddtrycksregulatorn (wastegateklockan), fabrikationsfel på ett visst artikelnummer, men det är bara någon enstaka jag varit med om. Annars så har dom bara kommit in för service.

Nya 1,4TSI hade första årsmodellerna aktion på kamaxelregulatorn men alla borde vara bytta vid det här laget. Utöver det så har jag än så länge endast servat dom motorerna med byte av olja och filter.

Så du skulle säga att det är en bra bil att köpa för 90 tusen? hur länge är livslängden på en tsi 110 1.2 -14 ?

Ford Focus (2015)
Presidento Of World
20 mars 2018 · 3 326 Inlägg

Kontanten skrev:

simlar skrev:
Dom nya TSI-motorerna som kom 2013 är bra motorer som visat sig vara driftsäkra.
Skulle faktiskt hellre köpa en TSI av årsmodell 13 och uppåt istället för en euro6-TDI om jag skulle köpa en så pass ny bil. TSI-motorerna går riktigt tyst, mjukt och bränslesnålt.

Enda problemet jag varit med om på nya 1,2TSI är laddtrycksregulatorn (wastegateklockan), fabrikationsfel på ett visst artikelnummer, men det är bara någon enstaka jag varit med om. Annars så har dom bara kommit in för service.

Nya 1,4TSI hade första årsmodellerna aktion på kamaxelregulatorn men alla borde vara bytta vid det här laget. Utöver det så har jag än så länge endast servat dom motorerna med byte av olja och filter.

Så du skulle säga att det är en bra bil att köpa för 90 tusen? hur länge är livslängden på en tsi 110 1.2 -14 ?

Jag skulle inte. Drar en del olja och inte så snål (räkna med 0.8 blandat) våra nya (gått 300-500 mil ligger runt det

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Industry Alfa Romeo 166
20 mars 2018 · 310 Inlägg

är seat verkligen så mycket sämre än tex hyundai? ni skulle alltså inte lägga 90 på en 2014 tsi 1.2 seat leon? vetefasen vad jag ska kolla på annars sad

Ford Focus (2015)
Presidento Of World
20 mars 2018 · 3 326 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Corsa Automat 800 mil http://www.blocket.se/vi/77784588.htm
Nyare och automat

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Yaris 1.5 HSD Hybrid AUT SKATTEBEFRIAD http://www.blocket.se/vi/78386848.htm
Billig och Beprövad hybrid

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
21 mars 2018 ·

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/304
SEAT Ibiza har 181 poäng!

Hyundai i10 har 12 poäng.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/286

Så jovisst är en SEAT Ibiza så mycket sämre än en Hyundai, det är trots allt en (ospecifierad koncern utelämnas för att slippa få fanboys sätta den av rökta makaker gjorda currywursten i vrångstrupen) med allt vad det innebär med problem.
Ska du print ha en bil med det teknikinnehållet så snegla åt Fabia, det är en av de bästa modellerna så tillsvida du inte köper en bil med kamkedja, DSG-låda, elektriska premiumfunkter eller kamrem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang