4180
Sök

Köpråd Passat alltrack 2015 eller Passat 2016

6 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#1
Hejsan hej!

Jag och fästmön vill byta in våra två mindre bilar och köpa en större.

Tillökning i familjen är på G och då är ju lastutrymme bra så valet har mer eller mindre blivit en passat.

Denna har jag kollat och provkört och den känns väldigt bra. Dock är jag inte så kunnig om bilar, men den har ju gått ganska långt på bara 2 år ( 15000 mil)

https://www.blocket.se/orebro/Volkswage … =8&w=1


Sen hittade jag en alltrack som är 1 år äldre men som gått hälften så långt till samma peng.

https://www.blocket.se/orebro/Volkswage … =8&w=1



Hur resonerar ni? Båda har dragkrok vilket vi vill ha. Båda är 4-hjulsdrift. alltracken har 177 hp och passaten 190 hp.

tacksam för svar

Of World
3 380 Inlägg
28 mars 2018
#2
Det är ju typ två olika bilar, men en som gått närmre 15k mil skulle jag titta extra på t.ex om kamrem är bytt samt hur Dsg automatlådan växlar eller missljud då dom är kända för att krångla mer än vad dom går bra..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 271 Inlägg
28 mars 2018
#3
Hur långt planerar ni att köra med bilen?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

6 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#4
Tack för svar.
Kamrem sa säljaren att den skulle bytas först vid 21000 mil. Så 6000 mil kvar. Angående växellådan så tyckte jag iallafall att den gick fint. La inte märke till några missljud.

Vi kör inte så mycket dagligen utan det är väl tänkt till längre sträckor. Säg 3-5 timmars körningar. 1500-2000 mil per år gissningsvis.

Reservdelsnisse
201 Inlägg
28 mars 2018
#5
Det jag tycker är trevligt med Alltrack, är att de är högre än vanliga passat, som ofta har sportchassie och då är ännu lägre. I


1 205 Inlägg
28 mars 2018
#6
Passat från 2015 är Euro 6 klassad medan Alltrack är Euro 5. Tror du att ni någonsin behöver köra i storstäder så kan det vara en god idé att köpa en så ny bil som möjligt.

Är fyrhjulsdrift ett absolut krav? Väljer man bort det så kan man hitta 2015 års Passater till bättre pris med lägre mil smile
Jag tycker det är värt att välja en bil med xenonlamporna. Halogen är kasst i jämförelse och ser väldigt snik ut.
Senast redigerat av Cracksoup (28 mars 2018)


Of World
3 380 Inlägg
28 mars 2018
#7
Penny-Bridge skrev:
Tack för svar.
Kamrem sa säljaren att den skulle bytas först vid 21000 mil. Så 6000 mil kvar. Angående växellådan så tyckte jag iallafall att den gick fint. La inte märke till några missljud.

Vi kör inte så mycket dagligen utan det är väl tänkt till längre sträckor. Säg 3-5 timmars körningar. 1500-2000 mil per år gissningsvis.

Såvitt jag vet är det 16k mil på kamrem men nån får rätta om det inte stämmer.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 271 Inlägg
28 mars 2018
#8
B8 är i alla avseenden en mycket trevligare bil. Min fundering landar i hur länge du tänker behålla den. 15k mil är rätt långt. Kör du 5k mil till skulle den för mig bli väldigt sval på andrahandsmarknaden. Det betyder ett lägre försäljningspris samtidigt som du kanske fått ta höga servicekostnader.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

480 Inlägg
28 mars 2018
#9
Mina 2 eurocent är att köpa en skoda superb i samma prisklass.
Då får du nyare bil, med mer lull och lägre mil. Dessutom betydligt större baksäte och bagage.


1 271 Inlägg
28 mars 2018
#10
Bennybira skrev:
Mina 2 eurocent är att köpa en skoda superb i samma prisklass.
Då får du nyare bil, med mer lull och lägre mil. Dessutom betydligt större baksäte och bagage.

+1 på den.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

480 Inlägg
28 mars 2018
#11
och som bonus (eftertanke) så får du med större sannolikhet en privatägd bil, alltså ingen "äsch inte min bil" med billiga maskintvättar och ovårdat yttre / inre som vissa firmabilar brukar kunna få.


5 918 Inlägg
28 mars 2018
#12
MrMaz skrev:
Penny-Bridge skrev:
Tack för svar.
Kamrem sa säljaren att den skulle bytas först vid 21000 mil. Så 6000 mil kvar. Angående växellådan så tyckte jag iallafall att den gick fint. La inte märke till några missljud.

Vi kör inte så mycket dagligen utan det är väl tänkt till längre sträckor. Säg 3-5 timmars körningar. 1500-2000 mil per år gissningsvis.

Såvitt jag vet är det 16k mil på kamrem men nån får rätta om det inte stämmer.

Nope 21000mil på VAG dieslar. Har varit dom intervallerna sedan 2013 om jag inte minns fel, före det var det 18000mil.
Har för mig dom allra nyaste till och med har 24000mil på kamremmen.

Var du fått 16000mil på 2,0tdi commonrail vet jag inte.


Och till TS:
Båda bilarna är fina bilar. Den röda är som redan påpekat en karossmodell nyare = helt annan bil och mycket modernare.
3G Passat (2016-) känns mycket modernare att köra än den äldre 36 Passaten (2011-2015).

Tänk på att garantierna är slut på båda bilarna och på 3G Passaten så har du inte heller kvar någon maskinskadeförsäkring då den gått så långt, de flesta bolag har max 15k mil på maskinskada.

Eftersom du inte har krav på förhöjd fjädring så rekommenderar jag en Skoda Superb istället, byggda på samma bottenplatta som Passat men är förlängd några centimeter så dom är ännu rymligare.
Mera bil för pengarna helt enkelt då Superben är billigare i inköp och rymligare men är annars så gott som samma bil.
Senast redigerat av simlar (28 mars 2018)


4 261 Inlägg
28 mars 2018
#13
jag skulle absolut inte lägga ett halvt öre på nått från vw med tanke på vilka skrep dom säljer samt all dieselfusk. lacken håller för shit och rostar hur lätt som helst. automatlådorna/manuella håller inte bra alls. finns mycket bättre val där ute för pengarna så men om folk gillar att ha huvudvärk så är det var o ens val. Lycka till.

1 966 Inlägg
28 mars 2018
#14
Instämmer i ledet som tipsar om Skoda. Kanske att en Octavia Scout skulle passa era behov?

6 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
#15
Stort tack för svaren.

Högst troligt att det inte blir någon passat. Drt fanns ingen prutmån på den och garanti i 3 månader kändes lite lite. Så nu har vi provkört en superb och fått lite offerter på den och Octavian.
Blir kanske privatleasing om vi får till bra pris där.


Sök