Mercedes Citan Long skåpbelysning

Surdegstoast
31 mars 2018 · 3 Inlägg

Tjenare! Har ett problem, sedan jag satte in inredning i skåpet så står det framför den vanliga skåpbelysningen och gör den i princip värdelös.

Hade tänkt lite enkelt sådär ta bort gamla belysningen och smälla in en led-slinga i taket på skåpet, dock så går jag bet på hur kablaget bör kopplas. När jag plockar ner originalbelysningen sitter där tre kablar, en svart, en röd och en grå.
Någon som har koll på hur man bör koppla detta? 12v ledslingan jag köpt har ju enbart två poler.


Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Det normala är ju enbart plus och jord i en bil.
Fast man kanske får slänga in en brasklapp på att en av tåtarna kanske  är någon form av övervakning..
Så luska ut vilken som är jord och plus så ordnar det sig nog..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Surdegstoast
31 mars 2018 · 3 Inlägg

Det borde alltså räcka så? Funderar på om den tredje har något att göra med nån dörrsensor eller dylikt, belysningen som satt där hade en knapp där man kunde ställa mellan att det alltid är tänt eller att det enbart är tänt när dörren är öppen, samma som man har i förarhytten.

Kanske får klättra in i skåpet och stänga dörrn så kan man mäta upp ifall en av dem har 12V enbart när dörren är öppen eller något sånt.

mb_pucken
31 mars 2018 · 5 087 Inlägg

Det brukar kunna gå att lista ut vad kablarna är till för med en multimeter.
3 kablar låter normalt. En jord och 2 strömmatningar, direktström och från dörrbrytaren. Om det går att slå på den på knapp eller liknande :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Surdegstoast
31 mars 2018 · 3 Inlägg

Det löste sig, visade sig vara en konstant 12V och två potentialfria, en som styrdes av dörrsensorn. Konstigt att bryta på jordsidan enligt mig, men nu funkar det iallafall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang