Display C30 lyser inte

Mag_
10 april 2018 · 3 Inlägg

Hej! Jag är en okunnig tjej på 30 år som har en fråga. Äger en Volvo C30 2010.

Min Display till cd:n börjar inte lysa fören efter jag kört ca 15 minuter. Själva radion fungerar annars, bara att jag inte kan se ngt på displayen.

Vad kan felet vara? ☺️

Bassiehof
10 april 2018 · 1 777 Inlägg

Är det en Volvo originalstereo? Vilken modell?

Mag_
10 april 2018 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Är det en Volvo originalstereo? Vilken modell?

Det är orginal. Hur ser jag vilken modell det är ?

Bassiehof
10 april 2018 · 1 777 Inlägg

Det visas i displayen smile Står det high performance eller premium sound eller nåt liknande?

Mag_
10 april 2018 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det visas i displayen smile Står det high performance eller premium sound eller nåt liknande?

Ska kolla efter när den tänds nästa gång haha

Senast redigerat av Mag_ (10 april 2018)

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 april 2018 · 2 571 Inlägg

Det står när stereon startar upp, inte annars. Så det kommer du inte långt med om den inte tänds förrän efter dryga kvarten. Det låter ju som att det är något vajsing med displayen, kanske glapp eller något, vad du har för typ av stereopaket i bilen är ju helt orelevant i sammanhanget.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Bassiehof
10 april 2018 · 1 777 Inlägg

Jag ska hålla igen och inte säga vad jag tycker. Men att veta vilken stereo det är i bilen är högst relevant. Det kan finnas modellspecifika kända fel med lika specifika lösningar. Vad vet väl du om det? Inte mycket verkar det som eftersom du inte kommer med en konkret lösning på problemet.

Jag har en gammal Saab 9-5, och på SIDen försvinner pixlar när den blir varm. Felet beror på att limmet på kontaktremsan mellan kretskort och SID torkar och lossnar. Det finns nya att köpa eftersom det är ett så pass vanligt fel. Men om stereon i en C30 har en display som är integrerad i stereon blir det förmodligen svårare. Att byta till en eftermarknadsstereo är inte heller så enkelt med tanke på MOST. Så om felet inte kan avhjälpas finns bara nytt, begagnat eller nåt från skroten som alternativ. Och då stöter du på nästa problem. https://carputer-shop.co.uk/media/wysiw … P-info.pdf Dessutom brukar det rent allmänt vara en fördel att ange modell, motor osv för att få hjälp.

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 april 2018 · 2 571 Inlägg

Nej, jag påstod heller aldrig att jag hade en lösning på problemet. Men jag verkar ju veta ungefär lika mycket som du, eftersom du inte ens visste att det enbart står vid UPPSTART av stereon, inte annars... Samtidigt kan vi ju lämna det därhän, om du har mage att svälja ditt ego lite och istället hjälpa henne med sakliga bitar.

Huruvida hon har Performance, High Performance eller Premium Sound är otrolig oviktigt i frågan eftersom displayerna är IDENTISKA på dessa, oavsett stereopaket. CD-läsaren kan däremot variera mellan årsmodellerna (stöd för MP3 etc). Att displayerna ger sig är inte helt ovanligt och googlar man så finns det tips och tricks.
De P1:or som har eftermarknadsstereos monterade är försvinnande få, det lovar jag dig.

De eftermarknadsalternativ som finns idag är i princip GROM/MST4 och Bluepower om man ska använda befintligt steg (om man nu inte har Performance-stereon, som inte har ett separat steg alls).

En egenskap för displayen är att den kan börja ge pixelfel vid kyla, ej värme, så där blir det ju omvänt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Bassiehof
10 april 2018 · 1 777 Inlägg

Jag "visste" eller förstod i alla fall att det bara visas vid uppstart, som brukligt är. Jo, jag har kört en del bilar och lastbilar med olika stereo, och på moderna såna står det nånting om "inget viktigt", enligt dig, i displayen.

Vissa modeller har nav, och en annan display. Inget specifikt om Volvo, men så brukar det vara i moderna bilar.

Jag skulle satsa på eftermarknads, för då får du förutom (lite) bättre ljud kanske även BT och annat. C30, inklusive elektronik utvecklades trots allt för ungefär 15 år sedan, och mycket har hänt på den tiden.

Senast redigerat av Bassiehof (10 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang