Volvo 940 instrumentbräda i 740, glapp.

DanielHellenes
4 maj 2018 · 1 Inlägg

Hallå hallå! Har precis köpt en 740 som har en instrumentbräda från en 940. Jobbet är snyggt gjort osv men nu har mätarhuset börjat glappa. Alla felkodslamper lyser inte oftast, inte ens handbromslampan, så vida jag inte slår lite mot plasten på mätarhuset, då får det "kontakt".

Min fråga är, vad kan jag göra? Borde jag byta till ett mätarhus från en 740, passar den med 940ns bräda? Eller ska jag byta till ett mätarhus från en annan 940? Eller går det lösa?

I samma stund så har jag ett annat dillemma, vilket är att det står i mätaren att bilen gått 39xxx mil fast den endast gått 17xxx egentligen. Har kvitton och allt på det så jag vet det stämmer, det blev bara så då bilen som hade det nya mätarhuset innan hade gått så mycket. Hur kan jag ändra miltalet? Hade tänkt att ändra till typ 19xxx mil bara för att va säker på att man inte vrider mätaren till mindre än vad den gått.

Ursäkta långt inlägg, hoppas jag skrev detta på rätt ställe och att ni kan hjälpa mig.

Tack på förhand!
Mvh Daniel

Shotgun-Vix
4 maj 2018 · 313 Inlägg

Det är ganska vanligt på tidiga 940:s instrumentkluster att lödningarna på kretskortet spricker. Inte synbart, så lika bra att fräscha upp allihop. En stadig hand och en fin lödpenna så är det klart på en halvtimme.

Aronson
4 maj 2018 · 914 Inlägg

Shotgun-Vix skrev:
Det är ganska vanligt på tidiga 940:s instrumentkluster att lödningarna på kretskortet spricker. Inte synbart, så lika bra att fräscha upp allihop. En stadig hand och en fin lödpenna så är det klart på en halvtimme.

Instämmer,,löd om kretskortet bakom instrumentet.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
5 maj 2018 · 1 004 Inlägg

Läckande kondensatorer kanske?
Hade detta fenomen på en 740-91 där kondensatorerna börjat läcka och som följdfel även frätt sönder ena IC-kretsen.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang