Transporterar ofta asbests, är det farligt?

totte1015
2 oktober 2017 · 463 Inlägg

Jag kör relativt ofta containers fyllda med påsar av diverse trämaterial och liknande som innehåller asbests.
Det är vanligt att depån för där man tömmer detta ser ut såhär:
https://i.imgur.com/4XWaXHo.jpg

Helt söndersliten förpackning till asbetsinfekterade träet.
Det enda som skyddar är blåsten(när det finns någon), och att det inte är något "aktivt" som skapar damm, men när jag forslar ut ur containern så blir det ju väldigt mycket rörelse/tryck och fart på säckarna, och vissa går ju sönder, det är ju bara vanlig plast!

Nu till frågan, har lätt tagit upp detta med min chef och frågat om en skyddsmask så man slipper oroa sig (när man måste gå ut och öppna/stänga containern är man ju precis vid asbesten

Jag fick en halv-mask men den hade FFP2 endast (asbests går igenom den) och hans kommentar var "du kan ju ta denna masken, det enda jag har... Vet inte om asbests går igenom"

För varje gång jag slänger sådant här blir jag mer och mer nojig...

Har jag enligt någon arbetsmiljölag rätt till riktig mask för att 100% skydda mig från eventuell asbestsdamm?

Senast redigerat av totte1015 (2 oktober 2017)

CC72
2 oktober 2017 · 1 661 Inlägg

det ligger på arbetsgivarens bord att tillhandahålla rätt arbetskläder för arbetet om det är så att speciella kläder behövs.

Transporterat du bl a asbest så ska du självklart ha en godkänd skyddsmask.

TurbOla Reservdansk
2 oktober 2017 · 6 271 Inlägg

Om din arbetsledare/chef inte har en aning om hur hantering av asbest ska gå till så hade jag tvärvägrat att hantera det. Det är ändå din hälsa, dina lungor, och din cancer det handlar om.

Du har väl inte så bra betalt att det är värt din hälsa?

Finns en del läsnyttigt på länken nedan.
Arbetsmiljöverket

Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren skyldig att informera arbetstagarna om de risker som kan vara förknippade med arbetet och förvissa sig om att arbetstagarna vet hur man skyddar sig mot riskerna. Det innebär att alla som kan komma i kontakt med asbest eller asbesthaltigt material ska, innan arbetet börjar, ha fått information om asbestens hälsorisker och hur man skyddar sig.

Sanktionsavgift tas ut om bestämmelserna om utbildning vid rivning av asbest i inte följs. Den arbetsgivare som sysselsätter personer som inte kan uppvisa giltiga utbildningsbevis får betala en sanktionsavgift på 50 000 kronor för varje person som saknar giltigt utbildningsbevis.

Senast redigerat av TurbOla (2 oktober 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

jag skulle se till att vara med i facket.. sen skulle jag ta kontakt med facket....   

tanke på vad som krävs vid saneringen så betvivlar jag att transporterna är så mycket mildare...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

TurbOla skrev:
Om din arbetsledare/chef inte har en aning om hur hantering av asbest ska gå till så hade jag tvärvägrat att hantera det. Det är ändå din hälsa, dina lungor, och din cancer det handlar om.

Du har väl inte så bra betalt att det är värt din hälsa?

Finns en del läsnyttigt på länken nedan.
Arbetsmiljöverket

Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren skyldig att informera arbetstagarna om de risker som kan vara förknippade med arbetet och förvissa sig om att arbetstagarna vet hur man skyddar sig mot riskerna. Det innebär att alla som kan komma i kontakt med asbest eller asbesthaltigt material ska, innan arbetet börjar, ha fått information om asbestens hälsorisker och hur man skyddar sig.

Sanktionsavgift tas ut om bestämmelserna om utbildning vid rivning av asbest i inte följs. Den arbetsgivare som sysselsätter personer som inte kan uppvisa giltiga utbildningsbevis får betala en sanktionsavgift på 50 000 kronor för varje person som saknar giltigt utbildningsbevis.

det är så mycket mer än det där oxå om man börjar läsa lite men det är byråkratiskt skrivit av en idiot för en idiot.. så svårt att hitta exakt vad som gäller för vad..

men vad kan se så ska man t.o.m ha tillstånd för att transportera avfallet.  Självfallet ska man få reda på faror och  veta hur man ska göra för att minska riskerna..

en annan knallar runt då och då med varselväst  antistatiska stålhättedojor  skyddsglasögon bara för att dela ut fruktpåsar på ett ställe.     man känner sig inte alls fånig men stenhårt på stället 

och skyddsglasögonen och varselvästen lär knappast spela någon roll om något knasar där det kan jag lova.. blir bara ett hål i marken kvar då ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
3 oktober 2017 · 3 109 Inlägg

"Asbestsmittat" trä? Du menar trä som kommit i kontakt med asbestdamm? Den som river och förpackar materialet har skyldighet att märka det om det kommit i kontakt med asbestdamm. Då måste hela kedjan vara försiktig med det förpackade materialet, undvik att punktera påsarna för allas bästa.

Trä kan mögla och det kan vara behandlat med olika mer eller mindre hälsofarliga saker tex kreosoter men det är inte så stor andel av tippat byggmaterial som varit i kontakt med asbest.

Asbest är inte farligt i sig själv som du är inne på, det är dammet som skadar lungorna.
Många dricksvattenledningar är tillverkade i asbest tex.

Få filtermasker ger bra skydd mot höga halter asbestpartiklar i luften men klart bättre än ingen mask, kolla med någon som säljer andningsskydd.

Senast redigerat av viccoA (3 oktober 2017)

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2017 · 10 279 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag kör relativt ofta containers fyllda med påsar av diverse trämaterial och liknande som innehåller asbests.
Det är vanligt att depån för där man tömmer detta ser ut såhär:
https://i.imgur.com/4XWaXHo.jpg

Helt söndersliten förpackning till asbetsinfekterade träet.
Det enda som skyddar är blåsten(när det finns någon), och att det inte är något "aktivt" som skapar damm, men när jag forslar ut ur containern så blir det ju väldigt mycket rörelse/tryck och fart på säckarna, och vissa går ju sönder, det är ju bara vanlig plast!

Nu till frågan, har lätt tagit upp detta med min chef och frågat om en skyddsmask så man slipper oroa sig (när man måste gå ut och öppna/stänga containern är man ju precis vid asbesten

Jag fick en halv-mask men den hade FFP2 endast (asbests går igenom den) och hans kommentar var "du kan ju ta denna masken, det enda jag har... Vet inte om asbests går igenom"

För varje gång jag slänger sådant här blir jag mer och mer nojig...

Har jag enligt någon arbetsmiljölag rätt till riktig mask för att 100% skydda mig från eventuell asbestsdamm?

Masken hjälper föga egentligen eftersom fibrerna sätter sig på dina kläder och du drar in dom i hytten och andas in dom där istället. Som redan skrivits, kolla NOGA med Arbetsmiljöverket vad som faktiskt gäller.

(Dessutom släpar du även med dig fibrer till fikarummet eller hem till din familj...)

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (3 oktober 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Soulman
3 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Du ska inte köra ett enda lass till förrän du och din arbetsgivare tagit reda på hur du och lasten ska hanteras. Arbetsmiljöverket vet definitivt hur detta ska gå till. Har ni inget skyddsombud?

Ingen ska behöva bli sjuk eller skadad på jobbet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
4 oktober 2017 ·

Även om man inte är med i facket så kan man prata med skyddsombudet.

Asbest är inte så häftigt att andas in. 
Man riskerar att få en tråkig ålderdom med bland annat lungcancer, och andra otrevliga sjukdomar.  Man kan få en häftig ryggsäck med syrgastuber som exempel.

Din chef verkar ta rätt lätt på detta, de hade inte jag gjort om de yr upp asbest när du hanterar detta.   Problemen är ju kända sen väldigt många år sedan tillbaka.  Vidrigt att arbetsgivare idag tar lätt på det.
https://www.av.se/produktion-industri-o … ed-asbest/

Senast redigerat av Muttley (4 oktober 2017)

Evildan
4 oktober 2017 ·

Muttley skrev:
Även om man inte är med i facket så kan man prata med skyddsombudet.

Asbest är inte så häftigt att andas in. 
Man riskerar att få en tråkig ålderdom med bland annat lungcancer, och andra otrevliga sjukdomar.  Man kan få en häftig ryggsäck med syrgastuber som exempel.

Din chef verkar ta rätt lätt på detta, de hade inte jag gjort om de yr upp asbest när du hanterar detta.   Problemen är ju kända sen väldigt många år sedan tillbaka.  Vidrigt att arbetsgivare idag tar lätt på det.
https://www.av.se/produktion-industri-o … ed-asbest/

Transportbranschen, behöver jag utveckla det vidare?

Bra länk.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 oktober 2017 · 14 048 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Även om man inte är med i facket så kan man prata med skyddsombudet.

Asbest är inte så häftigt att andas in. 
Man riskerar att få en tråkig ålderdom med bland annat lungcancer, och andra otrevliga sjukdomar.  Man kan få en häftig ryggsäck med syrgastuber som exempel.

Din chef verkar ta rätt lätt på detta, de hade inte jag gjort om de yr upp asbest när du hanterar detta.   Problemen är ju kända sen väldigt många år sedan tillbaka.  Vidrigt att arbetsgivare idag tar lätt på det.
https://www.av.se/produktion-industri-o … ed-asbest/

Transportbranschen, behöver jag utveckla det vidare?

Bra länk.

Det är väldigt stränga regler som gäller vid asbestarbete. Det krävs utbildning. Följer man inte reglerna så är det väldigt, väldigt dryga böter. Jag undrar om det inte till och med kan ge fängelse men är lite osäker där. Misstänker jag att rör har asbest i isoleringen så tar jag dit auktoriserad firma så dom får titta på det. Till TS: Vad du än gör så var rädd om dig, det är ditt liv och inte chefens.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

Muttley skrev:
Även om man inte är med i facket så kan man prata med skyddsombudet.

Asbest är inte så häftigt att andas in. 
Man riskerar att få en tråkig ålderdom med bland annat lungcancer, och andra otrevliga sjukdomar.  Man kan få en häftig ryggsäck med syrgastuber som exempel.

Din chef verkar ta rätt lätt på detta, de hade inte jag gjort om de yr upp asbest när du hanterar detta.   Problemen är ju kända sen väldigt många år sedan tillbaka.  Vidrigt att arbetsgivare idag tar lätt på det.
https://www.av.se/produktion-industri-o … ed-asbest/

det har du rätt i men det är inte derför man ska vara med i facket när en sån här sak dyker upp.. det är för att rädda din framtida ekonomi när chefen får reda på vad man gör.   

för har inte chefen koll på sånna här saker så kommer han bara anse att det är en besvärlig anställd och ge trådskaparen sparken.... så enbart för att skydda sin egna rygg.. när problemen kommer..
för dom kommer tyvärr.. men ingen anledning att riskera sin hälsa

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
4 oktober 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Även om man inte är med i facket så kan man prata med skyddsombudet.

Asbest är inte så häftigt att andas in. 
Man riskerar att få en tråkig ålderdom med bland annat lungcancer, och andra otrevliga sjukdomar.  Man kan få en häftig ryggsäck med syrgastuber som exempel.

Din chef verkar ta rätt lätt på detta, de hade inte jag gjort om de yr upp asbest när du hanterar detta.   Problemen är ju kända sen väldigt många år sedan tillbaka.  Vidrigt att arbetsgivare idag tar lätt på det.
https://www.av.se/produktion-industri-o … ed-asbest/

Transportbranschen, behöver jag utveckla det vidare?

Bra länk.

Haha jo den är som den är, inom lastbil har jag ingen erfarenhet. Men däremot taxi och är de likadant, så är de inte bra.
Vi blev tvingade av facket (jag var inte med) att jobba 12-13 timmars pass utan schemalagd rast pga att de tyckte den lösningen blev bättre när företaget varslade.  Vilket i princip innebar i början att vi visst körde bara ett par pass i månaden och max 165 timmar i månaden tills företaget släppte på reglerna och schemalade oss på 220+ timmar med ibland 70 timmars veckor smile

Men för din skull skulle jag tagit ett prat med skyddsombudet och se vad den personen har att säga.  Är den ovillig så hade jag gått vidare då asbest är absolut inget man ska ta lätt på.

Tänk att man skakar bort något som hade kostat arbetsgivaren någon tusing men räddat sina anställdas hälsa.  De är ju inte i nutid dina problem kommer om du andas in skitet.

Muttley
4 oktober 2017 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:
Även om man inte är med i facket så kan man prata med skyddsombudet.

Asbest är inte så häftigt att andas in. 
Man riskerar att få en tråkig ålderdom med bland annat lungcancer, och andra otrevliga sjukdomar.  Man kan få en häftig ryggsäck med syrgastuber som exempel.

Din chef verkar ta rätt lätt på detta, de hade inte jag gjort om de yr upp asbest när du hanterar detta.   Problemen är ju kända sen väldigt många år sedan tillbaka.  Vidrigt att arbetsgivare idag tar lätt på det.
https://www.av.se/produktion-industri-o … ed-asbest/

det har du rätt i men det är inte derför man ska vara med i facket när en sån här sak dyker upp.. det är för att rädda din framtida ekonomi när chefen får reda på vad man gör.   

för har inte chefen koll på sånna här saker så kommer han bara anse att det är en besvärlig anställd och ge trådskaparen sparken.... så enbart för att skydda sin egna rygg.. när problemen kommer..
för dom kommer tyvärr.. men ingen anledning att riskera sin hälsa

Det beror helt på hur lite respekt arbetsgivaren har för dig.  Jag var inte med i facket på förra arbetet, men jag talade för mig själv när kollegor inte vågade yppa sig ett skit om arbetsmiljön. Jag fick enormt mycket skit för det.  Men jag var i en annan sits där jag var arbetssökande och inte brydde mig för fem öre om han hade sparkat mig då ekonomin hade inte kunnat bli mycket sämre smile

Då de är inom transport så får man ju hoppas att TS kan få en bra kontaktperson som för hans talan förutsatt att han är med i facket.
Om han vill sparka så får han ha en mycket bra anledning och får inte anställa någon inom en tidsperiod om de inte fuskas.
Om de fuskas räddas ändå ekonomin med skadestånd smile

Saneringa
4 oktober 2017 · 141 Inlägg

För att du överhuvudtaget ska få hantera asbest krävs att du har utbildning med tillhörande läkarundersökning. Din arbetsgivare skall ha tillstånd för rivning av asbest samt tillstånd för transport av farligt avfall.

Happines is a choise!
Volkswagen Golf Cabriolet "Karmann" (1991)
totte1015
5 oktober 2017 · 463 Inlägg

Som någon sa, transportbranschen. Där är man inget mer än en på golvet och då är ens hälsa det sista någon annan tänker på

Jag tog upp detta med en kollega på jobbet och han tog det hela lätt, "visst är det bra med mask, MEN"-tonen

Arbetsgivaren sa även snabbt när jag väl fick den otillräckliga masken, "du kan ju även hålla andan när du öppnar dörrarna"

Så ja, som några nämnde, arbetsgivaren tar även lätt på detta, det är ju inte han som kör det.

Har googlat lite om det och det verkar inte finnas några tydliga regler kring transporten och tippningen av asbests, endast själva rivningsprocessen

Om jag ska göra detta till en grej med arbetsgivaren måste jag ha bra med kött på benen, länk/utskrift med regler.
Sedan är det ju detta, kan ju ringa facket (självklart är jag medlem) men.... Ja, det är ju just det. Man "vågar" väl inte riktigt

Alla motargument till varför jag ens skulle få en tillräcklig mask var (citerad av kollegor, och/eller arbetsgivaren)
"Du har en vindmarkör och du skall tippa åt det håll det blåser, så asbesten tar vind ifrån lastbilen"
"För att undvika inandning, öppna dörrarna till containern en bit ifrån själva tippstället, och sedan backa dit, på så sätt exponerar du dig minimalt vid asbetstippen" (6/10 gånger så ramlar minst en säck ut när man öppnar dörrarna, så det argumentet sket sig rejält)
"När allt har tippats ur, stå kvar en stund och låt eventuell asbestsdamm ramla ut från containern, sedan kör iväg och stäng"
"Jag har stått i asbestsdamm, rivning och andats in det helt, och det var för många många år sedan, se på mig jag fungerar ännu! Det är inte så farligt, inte alla som drabbas" (detta av kollegan)
"Det är inte så stor risk att du utsätts eftersom det är slutna säckar" (som inte är så förslutna, se bild)

Som ni ser, alla motargument är bara ren jävla dyngsnack, för att förenkla och förminska faran med asbests

Muttley
5 oktober 2017 ·

totte1015 skrev:
Som någon sa, transportbranschen. Där är man inget mer än en på golvet och då är ens hälsa det sista någon annan tänker på

Jag tog upp detta med en kollega på jobbet och han tog det hela lätt, "visst är det bra med mask, MEN"-tonen

Arbetsgivaren sa även snabbt när jag väl fick den otillräckliga masken, "du kan ju även hålla andan när du öppnar dörrarna"

Så ja, som några nämnde, arbetsgivaren tar även lätt på detta, det är ju inte han som kör det.

Har googlat lite om det och det verkar inte finnas några tydliga regler kring transporten och tippningen av asbests, endast själva rivningsprocessen

Om jag ska göra detta till en grej med arbetsgivaren måste jag ha bra med kött på benen, länk/utskrift med regler.
Sedan är det ju detta, kan ju ringa facket (självklart är jag medlem) men.... Ja, det är ju just det. Man "vågar" väl inte riktigt

Alla motargument till varför jag ens skulle få en tillräcklig mask var (citerad av kollegor, och/eller arbetsgivaren)
"Du har en vindmarkör och du skall tippa åt det håll det blåser, så asbesten tar vind ifrån lastbilen"
"För att undvika inandning, öppna dörrarna till containern en bit ifrån själva tippstället, och sedan backa dit, på så sätt exponerar du dig minimalt vid asbetstippen" (6/10 gånger så ramlar minst en säck ut när man öppnar dörrarna, så det argumentet sket sig rejält)
"När allt har tippats ur, stå kvar en stund och låt eventuell asbestsdamm ramla ut från containern, sedan kör iväg och stäng"
"Jag har stått i asbestsdamm, rivning och andats in det helt, och det var för många många år sedan, se på mig jag fungerar ännu! Det är inte så farligt, inte alla som drabbas" (detta av kollegan)
"Det är inte så stor risk att du utsätts eftersom det är slutna säckar" (som inte är så förslutna, se bild)

Som ni ser, alla motargument är bara ren jävla dyngsnack, för att förenkla och förminska faran med asbests

Är din kollega som stått i dammet gammal?   De är välkänt att äldre arbetare totalt skiter i skyddsförebyggande åtgärder.  Finns ett par gubbar på varje arbetsplats var du än kommer som menar på att de inte är farligt alls. 
Bara för att de inte drabbat dem så betyder väl inte de att du kommer undan.
Värst är väl de med hörselskydd, de är ju överkurs.

Vågar du inte fråga skyddsombudet vad de tycker?   Har du daglig kontakt med din arbetsgivare?   
Skyddsombud finns till av en enda anledning och de är att göra ditt arbete säkert. 
Inte en jävel tackar dig när du blir pensionär och har slangar i näsan.

Saneringa
5 oktober 2017 · 141 Inlägg

Ring Arbetsmiljöverket.

Här finns det lite matnyttigt;
https://www.av.se/produktion-industri-o … ?hl=Asbest

Happines is a choise!
Volkswagen Golf Cabriolet "Karmann" (1991)
Weaksauce
8 maj 2018 · 158 Inlägg

Gammal tråd men.

Föreskrifter om transport av asbest finns i AFS 2006:1 https://www.av.se/globalassets/filer/pu … 2006-1.pdf

Då är det bara paragraf 20-23 och 25-26 som ska tillämpas. De innebär bland annat att tydliga instruktioner kring hanteringen ska finnas, att asbest ska transporteras i slutna och tydligt markerade behållare och att så få personer som möjligt ska exponeras. Vidare finns det krav på friskluft om fordonet används i en asbestdammig miljö.

Det finns med andra ord inget krav på heltäckande skyddskläder vid transport av asbest, då risken för skador bedöms som liten.

Men om du fortfarande är obekväm och orolig över följderna vid hantering av asbest kan  kanske vissa av bestämmelserna i AFS 2015:4 om organisatorisk och social arbetsmiljö användas som argument för att arbetsgivaren att införskaffa "rätt" skyddskläder.

Annars kan du köpa en egen helmask för några tusenlappar eller byta arbetsgivare.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang